Gå til innhold

RealVNC & Slackware


Anbefalte innlegg

Har endelig fått satt opp servern min igjen, da med Slackware 10.2. Har ingen skjerm til denne, så kunne tenke meg å ha en form for fjernstyring.

Fant da RealVNC, som var enkelt å installere.

 

Men jeg får jo ikke akkurat store grafiske grensesnittet. Kunne tenkt meg KDE, men dette er hva jeg får.

 

post-40997-1156204892_thumb.png

 

 

Og et spørsmål til. Sist jeg hadde en oppegående server, bruke jeg Slackpkg for installering og oppgradering av pakkene. La også inn det nå. Men får da denne meldingen.

 

You need the GPG key of Slackware Linux Project <[email protected]>.

To download and install that key, run:

 

        # slackpkg update gpg

 

You can disable GPG checking, too. But it isn't a good idea.

To disable GPG, edit slackpkg.conf and add one line with NOGPG=1.

You can see an example in slackpkg.conf.new.

Det står at jeg bare kan endre configen, men det vil bare forskyve problemet.

"slackpkg update gpg" gjør heller ingen verdens ting. Det står at det blir lastet ned, legger seg i en tmp-mappe, og samme meldingen kommer neste gang jeg prøver å installere noe.

 

 

-Martin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
~/.xinitrc bestemmer hvilken WM som skal starte. GPG-key lagrer seg i hjemmemappen, skal fungere (hvis du har gpg installert da), men du kan godt disable funksjonen.

6721781[/snapback]

Nei, man må inn i filen /home/*bruker*/.vnc/xstartup for å bestemme hva slags wm man ønsker sammen med VNC. Siste linje i denne filen velger man hva slags wm man vil bruke. Der står det antakelig

twm &

fra før. Vil du ha KDE, erstatter du

twm &

med

startkde &

.

 

Edit: Dette fungerer ypperlig hos meg. Jeg bruker selv RealVNC på en Slackware-boks. Bra at du valgte RealVNC og ikke TightVNC, fordi RealVNC bruker en XF86 4.x server, mens TightVNC brukte en XF86 3.x server sist jeg prøvde TightVNC.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

En morsom ting du kan gjøre med VNC er å kopiere vnc.so som følger med realvnc til /usr/X11R6/lib/modules/extensions. Da får X-serveren native støtte for VNC og du kan bruke VNC til å enkelt koble til primærdesktop (display :0). Det gir litt flere muligheter enn å bruke en standalone X-server kun for VNC (vncserver). Man kan selvfølgelig bruke vncserver i tillegg. For å få til dette, må du legge til følgende i /etc/X11/xorg.conf:

 

I Section "Module" må man legge til følgende linje:

    Load        "vnc"

 

I Section "Screen" skal følgende legges til:

Option "SecurityTypes" "VncAuth"
Option "UserPasswdVerifier" "VncAuth"
Option "PasswordFile" "/home/*bruker*/.vnc/passwd"

Passordet settes med vncpasswd. Mye bedre og fleksibel enn f.eks. KDE sin innebygde VNC-server.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...