Gå til innhold

Den store krefttråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei Haldaug. Du får hilse sykepleierene og si "HEIA ROSENBORG!" ;)

 

De beste blå toner oversendes fra trøndelag, sjubiduaep.

6986432[/snapback]

 

 

Hvis dette er en fotballblogg, så må du heller hilse sykepleierne og si "HEIA BRANN!" :tease: Det er tross alt i Bergen du er.

Jeg har hørt rykter om noe flott jamming også, gratulere! :w00t:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå tror jeg en liten oppdatering er på sin plass.

 

Jeg er nå hjemme etter min tredje kur og begynner endelig å komme meg på fote igjen. Denne gangen var det hardt...

 

Det startet altså på fredag, hvor jeg var på det som kalles formell innleggelse, tre dager før jeg starter kuren. Det som foregår der er blodprøver, legeundersøkelse, og denne fredagen, CT-undersøkelse. Blodprøvene og legeundersøkelsene foreløp som vanlig ok, og ikke noe unormalt ble sett der. Tumormarkørene mine er fortsatt negative og alt det der (negative i medisinsk forstand; at de ikke viser noen tegn til kreft).

 

CT-scannen innebærer at du må drikke kontrastvæske fire timer før du skal scannes. Dette middelet består av et legemiddel som består stort sett av jod blandet ut i en liter husholdningssaft som skal drikkes ett glass hver halvtime fram til scanningen. Det smaker husholdningssaft med en smak av kunstig anis, og er ikke så veldig godt, men det går ned. Etter fire timer med kontrastdrikking går jeg ned til radiografisk avdeling og får en veneflon satt i armen, før jeg legger meg i CT-maskinen.

CT-maskinen er en stor ring med et brett i midten som du ligger på og som føres gjennom denne ringen. dere har sikkert sett det. Bilder finnes på wikipedia. CT står for Computered Tomography, noe som vil si at det er en datamaskin som setter sammen mange tomografibilder, som igjen er en type røntgenbilder, til en 3D-modell. Maskinen er altså en stor røntgenmaskin.

Veneflonen i armen er der for at jeg skal få kontrastvæske intravenøst i tillegg til den jeg har drukket. Jeg kjøres så noen ganger gjennom maskinen mens jeg holder pusten, så er jeg ferdig.

 

Jeg kom tilbake på mandag og fikk prate med overlege og vurdere videre behandling ut i fra CT-bildene som hadde blitt tatt. Bildene viste ingen endring fra bildene som hadde blitt tatt på Radiumhospitalet, noe som ikke var overraskende for legene. Små svulster forsvinner ikke like fort som store svulster, selv om de er døde, og det var fortsatt en mulighet for at det aldri hadde vært en svulst der i utganspunktet, bare noe arrvev. Til tross for det ble det bestemt at jeg skulle fortsette behandlingen og i tillegg bli satt på en ekstra cellegift, noe som gjorde at denne kuren ble hardere enn vanlig.

 

Nå ser jeg overhodet ikke fram til den fjerde og siste kuren om litt under to uker, men som en venn av meg sa: Jeg får ta det som en personlig bragd å ha gjennomført fire harde kurer.

 

Snakkes

Lenke til kommentar
CT-scannen innebærer at du må drikke kontrastvæske fire timer før du skal scannes.

7047375[/snapback]

Jøss, det må variere litt. Alle de tre gange jeg har blitt CT-scannet, måtte jeg drikke én liter, fordelt på én time. Dessuten fikk ikke jeg noe husholdningssaft. :wee:

Veneflon, og den væsken man får inn i armen er ekkelt, huff.

Jeg må forresten si meg enig i det vennen din sa.

Lenke til kommentar
Jøss, det må variere litt. Alle de tre gange jeg har blitt CT-scannet, måtte jeg drikke én liter, fordelt på én time. Dessuten fikk ikke jeg noe husholdningssaft. :wee:

Veneflon, og den væsken man får inn i armen er ekkelt, huff.

Jeg må forresten si meg enig i det vennen din sa.

7048063[/snapback]

 

Det varierer en del, ja. På radiumhospitalet drakk jeg ikke noe kontrastvæske i det hele tatt, bare vann. Der var maskinen visst nok så ny at det var unødvendig. Ekkel guffe i armen fikk jeg, riktignok.

Lenke til kommentar

Ja, her var det lenge siden jeg har vært. Må innrømme at jeg mistet litt oversikten over når du skulle være på sjukhuset og når du skulle jamme. Ut fra mine beregninger skal du inn igjen neste mandag. Stemmer det? Og: Er den behandlingen siste?

Ellers ryktes det slektstelegrafen at du er en framifrå jammer. Gleder meg til å høre:)

Og hvis jeg skal være med på vildublimillionær eller andre program eller tilstelninger med teite spørsmål, skal du få være medisinsk ekspert. Kanskje du kan gå opp til en eksamen på medisin, sånn at du får studiepoeng for oppholdet på Haukeland?

 

Schnakkes plutselig!

 

Klem, kusina

Lenke til kommentar

Det stemmer at jeg skal inn til siste behandling førstkommende mandag. I den forbindelse har jeg noen tanker om kreftbehandling, som forøvrig også finnes på min blog http://havar.skaugen.name

 

 

Tanker om kreftbehandling

Når man har fått en diagnose, og skal få en behandling for den, regner man med at behandlingen skal gjøre deg frisk. Nå visste jeg på forhånd at en kreftbehandling er litt spesiell, og jeg visste også at den kom til å gjøre meg frisk. Frisk har jeg en mistanke om at jeg faktisk ble etter andre hovedkur. Alle tumormarkørene er nede på normalt nivå, og legene er tross alt i tvil om jeg har en svulst i lungen i det hele tatt.

 

Det som er spesielt med kreftbehandling er det at den gjør deg syk. Cellegiften ødelegger slimhinner, fordøyelse, imunsystem og hår som bare cellegift kan. Cellegift bryter ned kroppen. Den bryter selvfølgelig også ned kreftcellene, men det merker man jo ikke noe til. Når man er frisk og ikke har noen kreftceller igjen, er det å bryte ned kroppen det eneste cellegiften gjør. Ved en behandling av andre sykdommer blir du bedre og bedre, men ved behandling ved cellegift blir du bare dårligere og dårligere. Det er derfor litt lite motiverende at jeg har følelsen av at den siste behandlingen jeg skal inn til om en uke bare gjøres “for sikkerhets skyld”.

 

Det er vel bare å tenke at den faktisk er for sikkerthets skyld, og skal man gjøre noe, skal man gjøre det ordentlig. Det er jo best å være sikker på at man har blitt kvitt alt, når man først skal gjennom en sånn behandling. Jeg får også se på det som en personlig bragd å ha vært gjennom fire harde cellegiftkurer og likevel fullføre semesteret ved Griegakademiet.

Lenke til kommentar
Det stemmer at jeg skal inn til siste behandling førstkommende mandag. I den forbindelse har jeg noen tanker om kreftbehandling, som forøvrig også finnes på min blog http://havar.skaugen.name

 

 

Tanker om kreftbehandling

Når man har fått en diagnose, og skal få en behandling for den, regner man med at behandlingen skal gjøre deg frisk. Nå visste jeg på forhånd at en kreftbehandling er litt spesiell, og jeg visste også at den kom til å gjøre meg frisk. Frisk har jeg en mistanke om at jeg faktisk ble etter andre hovedkur. Alle tumormarkørene er nede på normalt nivå, og legene er tross alt i tvil om jeg har en svulst i lungen i det hele tatt.

 

Det som er spesielt med kreftbehandling er det at den gjør deg syk. Cellegiften ødelegger slimhinner, fordøyelse, imunsystem og hår som bare cellegift kan. Cellegift bryter ned kroppen. Den bryter selvfølgelig også ned kreftcellene, men det merker man jo ikke noe til. Når man er frisk og ikke har noen kreftceller igjen, er det å bryte ned kroppen det eneste cellegiften gjør. Ved en behandling av andre sykdommer blir du bedre og bedre, men ved behandling ved cellegift blir du bare dårligere og dårligere. Det er derfor litt lite motiverende at jeg har følelsen av at den siste behandlingen jeg skal inn til om en uke bare gjøres “for sikkerhets skyld”.

 

Det er vel bare å tenke at den faktisk er for sikkerthets skyld, og skal man gjøre noe, skal man gjøre det ordentlig. Det er jo best å være sikker på at man har blitt kvitt alt, når man først skal gjennom en sånn behandling. Jeg får også se på det som en personlig bragd å ha vært gjennom fire harde cellegiftkurer og likevel fullføre semesteret ved Griegakademiet.

7091764[/snapback]

 

 

Jeg skjønner at du har disse tankene. Det virker motstridende å få en behandling som gjør deg syk for at du skal bli frisk. Men jeg tror du er inne på det rette når du synes det er viktig å gjøre det for sikkerhets skyld. Haugkeland sykehus har vel erfaring på området, og bruker en behandlingsmåte som de vet fungerer.

Lykke til med neste behandling, og lykke til videre med studiene på Griegakademiet! Kanskje du også kan delta i Kjempesjansen neste gang?

 

Hilsen tanta

Lenke til kommentar

Det blir litt som å ha forkjølelse, ja. Vondt i halsen, rennende nese og litt nysing. Jeg får i tillegg sår bak i kjeveleddet slik at jeg ikke kan åpne munnen noe særlig høyt rett etter kur. Jeg har også hatt litt irriterte øyne den siste uka, noe som kanskje også kommer av irriterte slimhinner eller en allergisk reaksjon.

 

Nå er jeg på Haukeland for siste uke og er ferdig med 2 av de 5 siste dagene med kur. Nedtellingen er nå på bare 3 dager, så er jeg ferdig med all behandling!

Lenke til kommentar

Hmm, jeg har av og til hatt vondt innerst i kjeveleddet... Har aldri egentlig kopla det (jeg går ikke på cellegift) med noe som helst - men når du sier det så kan jeg nok kople det mot forkjølelse... Så det kan ha med celledød å gjøre faktisk, som henger sammen med slimhinner. Interessant.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei alle sammen!

 

En stund siden jeg har skrevet noe her nå. Jeg har mest konsentrert meg om bloggen min. Jeg kan skrive en liten oppsummering:

 

Den siste behandlingen på haukeland var tung, og jeg ble på Haukeland over helga etter jeg var ferdig med den. Jeg var veldig kvalm og og generelt dårlig, men da jeg dro hjem på søndag (for over en uke siden) var jeg i overraskende god form. Jeg var i hvert fall i bedre form enn etter nest siste kur. Jeg var nesten helt oppegående på tirsdag, og begynte å spille igjen på onsdag. Derfra gikk formen bare oppover helt til fredag, hvor blodverdiene mine ble konstantert ganske lave. De kom seg igjen over helga, og nå er jeg i bedre form enn jeg har vært på en god stund og det går fortsatt oppover.

 

Behandlingsmessig er jeg nå ferdig med alt. Det neste på programmet nå er kontroller, som skal foregå i ti år framover. Den første er om to uker, og vi vil da se om svulsten er mindre, borte eller ikke noen svulst i det hele tatt. Uansett kommer det til å bli konstantert at jeg er kreftfri da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...