Gå til innhold

kjøpe windows - ny prosessor?


Anbefalte innlegg

Hei. jeg sitter med oppsettet under, bygde denne pc'en i januar 2005. Vifter på cpu, skjermkort og chipset, er byttet ut i juni.

Nå ser det ut som jeg blir nødt til å kjøpe meg en windows med en genuin kode... tenker da at jeg bør bytte cpu'en med det samme, siden jeg har funnet en del sider som sier at MS mener det er en ny PC som må ha ny lisens, hvis man bytter HK eller CPU.

 

HK er vel fortsatt OK standard på, og siden det var cpu'en jeg kutta budsjettet på da jeg bygde den, er det vel der jeg bør stappe inn penger nå?

 

mine spørsmål er:

1. er denne ok? AMD Athlon 3800+

2. hva bør jeg heller ha?

3. kan jeg bruke den nesten nye cpu-vifta igjen? eller må jeg ha ny slik også? Zalman 7700-cu

 

Har dere noen meninger om noe jeg har sagt over her, eller forslag til andre ting jeg heller bør oppgradere, så skrik ut... (PS: hardeste spillet her i huset er Sims 2... men vurderer å skaffe meg det nye Star Trek spillet når det kommer til vinteren :o)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mitt motto: jeg kan alt, bare jeg får lært det først ;)

Så nå vet du at signaturer ikke skal være milevis lange ;)

 

Man lærer så lenge man lever... skulle forsåvidt tro at de da ville lagt inn en sperre der man legger inn signaturen... når det står der at den tar 1000 tegn, så lurer jeg litt på hva slags forstørrelsesglass de selger for at man skal få lest signaturene til folk....

 

Men over til temaet, så trodde jeg ikke du ,måtte kjøpe nye windows hvis du bytter cpu.

6718535[/snapback]

 

denne siden påstår at hvis man bytter HK og dermed også CPU så mener microsoft at man skal kjøpe ny OEM-lisens.

forøvrig har denne siden en interessant teori om at det forsåvidt er greit med én software-lisens på en tokjerne-prosessor, men hvis hovedkortet legger til rette for bruk av to prosessorer, så må man ha to lisenser... har ikke Bill Gates snart penger nok?

 

her er det en link til en annen debatt (på engelsk) om det samme temaet... osv....

 

det jeg egentlig lurte på her, var spørsmålene som er nummerert i det første innlegget...

 

og dessuten: se, jeg har lært:

Lenke til kommentar

Signaturer med opplisting av hardware er for tapere :tease:

 

Slik eg skjønner det så har du allerede en gyldig windows-lisens, og lurer på om du må kjøpe ny windows om du kjøper ny prosessor. M$ ønsker nok sikkert det, men det går helt fint å kjøre videre med den du har.

 

Det kan hende du må reaktivere windows, men det går fint. Informasjonen som blir sendt til M$ når du aktiverer windows blir slettet etter tre måneder, så da er det fritt frem for å innstallere din kopi av windows på en ombygd/nybygd PC. Men du får problemer med automatisk oppdatering dersom du har to PCer med samme lisens på samtidig, tror eg.

 

Når det gjelder valg av ny CPU, du kommer IKKJE til å merke noen vesentlig bedre ytelse om du går fra A64 3000+ til A64 3800+. Kjøp minimum en dualcore X2 4200+ eller spar pengene dine.

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar
Signaturer med opplisting av hardware er for tapere  :tease:

mulig det, men det gjør det langt enklere å hjelpe meg for dere andre... særlig ang komponenter...

Slik eg skjønner det så har du allerede en gyldig windows-lisens, og lurer på om du må kjøpe ny windows om du kjøper ny prosessor. M$ ønsker nok sikkert det, men det går helt fint å kjøre videre med den du har.

Nei. jeg har ikke en gyldig win-lisens, men vurderer å kjøpe en. men da vil jeg sikre at jeg ikke får masse trøbbel om kanskje et halvt år når jeg evt kjøper ny cpu igjen.

Det kan hende du må reaktivere windows, men det går fint. Informasjonen som blir sendt til M$ når du aktiverer windows blir slettet etter tre måneder, så da er det fritt frem for å innstallere din kopi av windows på en ombygd/nybygd PC. Men du får problemer med automatisk oppdatering dersom du har to PCer med samme lisens på samtidig, tror eg.

så hvis jeg bare venter 3 mnd mellom hver gang jeg aktiverer, så går alt fint?

Når det gjelder valg av ny CPU, du kommer IKKJE til å merke noen vesentlig bedre ytelse om du går fra A64 3000+ til A64 3800+. Kjøp minimum en dualcore X2 4200+ eller spar pengene dine.

det var det jeg egentlig trengte å vite ja... da får cpu'en gå på et senere budsjett... for den er jo ganske mye dyrere den der ja...

Lenke til kommentar
så hvis jeg bare venter 3 mnd mellom hver gang jeg aktiverer, så går alt fint?

 

Du kan aktivere hver dag om du vil, så lenge hardware er identisk. Dersom du skal skifte mye hardware, så må det gå tre måneder mellom hver gang, om du skjønner :)

6721988[/snapback]

 

Jess, men det funker vanligvis fint om en ringer inn til supportavdelingen til microsoft og sier rett ut at en har byttet hk (hva vet de om du bytter det pga. feil eller ikke) så får du aktivert systemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...