Gå til innhold

Kort film/slideshow på CD?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Kan en kort videofilm eller slideshow av bilder med musikk, tekst og overgangseffekter lagret som mpeg like godt brennes på en CD som VCD eller SVCD (så lenge resultatet er mindre enn 700 MB)? Brennemediet CD kontra DVD vil vel ikke ha noe å si på kvaliteten/funksjonaliteten på resultatet? Må kunne leses på vanlige DVD-spillere i stuer.

Er det begrensninger i bruk av menyer/oppstart av en film/slideshow CD kontra DVD?

 

Ønsker å lage en del korte filmer og slideshow og lurer kort og greit på om jeg like godt kan bruke billigere CD i stedenfor DVD.

 

På forhånd takk for tilbakemelding.

 

Her

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil ha noko å seie for kvaliteten ettersom VCD-standarden seier at ein må bruke MPEG1 med ei oppløysning på 384*288 eller noko i det området, noko som gjerne vert samanlikna med eit dårleg VHS-opptak. SVCD bruker MPEG2, som er det same som DVD, men med lågare oppløysning, og truleg hardare komprimering. Korleis det er med menyar er eg ikkje sikker på, men vil tippe at DVDar har betre mogelegheit for dette (men ikkje ta meg på ordet når det gjeld dette).

Lenke til kommentar

Det går utmerket å lage menyer og brenne som SVCD på CD-plater. Jeg tror du neppe vil se noen særlig forskjell på dette og DVD, på en alminnelig TV-skjerm. Du får plass til 30-35 minutter video på en CD. VCD vil være noe dårligere kvalitet. Her går det også greit å lage menyer. Men husk at ikke alle DVD-spillere takler VCD/SVCD !

Lenke til kommentar

Hei og takk til begge for tilbakemeldinger. Testet SVCD på to ulike "stue-DVD spillere", og for å starte filmen måtte jeg trykke på "TxT/Title" i steden for "Play". Den samme filmen på DVD startet på "Play" (som den skal), og merket nok en litt høyere kvalitet på bildene her enn på SVCD, men ikke veldig mye.

 

Bruker forside m/meny (oppstartside) på mine filmer. Hvorfor SVCD må aktiviseres med "TxT/Title" i steden for "Play" på vanlig DVD-spiller har jeg ingen forklaring på selv, men det funker uansett.

 

Her

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...