Gå til innhold

Ny maskin, ca 10000. Holder dette?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt ute av sammenhengen, men jeg har et lite spørsmål:

 

Dual core kontra vanlig hovedkort ? +/-

Tenker på en maskin som mest sannsynlig vil bli brukt til spilling, medie avspilling, nettsurfing etc.

 

Er selv i samme sko som tråd starter, driver og skal sette sammen min egen pc, men som sagt lurer jeg på dette med dual core. Er det egentlig bare leetness faktor ?

Lenke til kommentar
Leste en god del tester på nettet etter at du anbefalte nvidiakort, og har kommet fram til at ATI kortet har bedre ytelse. Så regner meg jeg går for det..

6800942[/snapback]

Det jeg har opplevd da jeg har hatt ATI kort, har vært at spill plutselig slår seg av, maskinen fryser og restarter i utide, samt artifacts og det virker som dette stammer fra driverne, men kan selvfølgelig også stamme fra hardware. Men som du sier, så er nok ATI kortene litt billigere pr ytelse (i highend klassen) pr i dag.

 

Til: -limited: Hva mener du med dual core kontra vanlig hovedkort? Jeg ville aldri kjøpt et hovedkort som ikke støtter dualcore proseossor i dag. Btw: det kommer quadcore prosessorer om ikke så alt for lenge.

 

Det er særlig i desktop, når du multitasker at du vil merke stor forskjell til vanlig på én vs flere kjerner. Dessuten blir flere og flere programmer optimalisert for fler kjerne prosessorer i dag. Og med dagens priser er det helt klart å anbefale å gå for en flerkjerne prosessor.

 

I budsjettklassen: Intel Pentium-D 805 eller AMD X2-3800+

I mellomklassen: Intel Core 2 Duo E6300, E6400 (eller AMD X2-4400+)

I highend: Intel Core 2 Duo E6600, E6700 eller X6800

 

Edit:

Hmm, men slik oppsettet er nå så passer alt sammen?

6800942[/snapback]

Det var bare en ting, ang det oppsettet ditt: Hovedkort basert på 965P egner seg ikke så godt til overklokking, etter det jeg har forstått er forholdet mellom FSB og RAM låst til 1:1. Da burde du vurdere et 975X basert hovedkort, f.eks. ASUS P5W64-WS PRO eller ASUS P5W DH Deluxe. ASRock ConRoe945G-DVI er et hovedkort som du kan klokke litt med, men det er ikke akkurat samme kvalitet som 975X. Endret av Mental
Lenke til kommentar

Aha, kanskje jeg skal gå for Deluxe kortet, selv om det er litt dyrere.

Vil det støtte quadcore?

Og tilbake til skjermkortdelen, ATI kortet jeg ønsker kommer ikke før i oktober, noe som er litt kjipt.

Så vurderer XFX kortet, er lite kortet du linka til det beste valget?

Ønsker høy ytelse i spill når jeg først kjøper meg ny maskin...

Veldig vanskelig valg..

 

Edit: Leste for litt siden en test som skryter av DS3 når det gjelder overklokking..

Endret av discostu
Lenke til kommentar

Uansett hvilket 7900GT eller høyere du kjøper vil du få veldig høy grafikkytelse. På lang sikt vil det ikke ha noe å si om du har 7900GT standard eller XTX XXX extreme eller hva de nå kaller disse overklokkede kortene. - Dersom du ikke er ute etter morroa med å overklokke og presse ut hver siste lille mhz av kortet ditt, så har det ikke mye å si hvilket 7900GT kort du velger. Men velg det du finner som har høyest frekvenser i forhold til pris.

 

Jeg spurte i en egen tråd her på forumet om Deluxe kortet vil støtte quad-core. Jeg fikk ikke noe svar. Var over 60 visninger. Nå har jeg tatt sjansen og bestillt det.

 

Det P5W64 kortet er antatt å skulle støtte quad-core da...

Endret av Mental
Lenke til kommentar

Jeg synes de rambrikkene var dyre iforhold til specs: Til den prisen synes jeg 800MHz brikker burde ha CAS4. Og de klokker nok ikke så veldig bra heller.

Ta en titt på denne siden:

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=90973

Modulene som er listet i rødt klokker i utrolig bra - men de folka på xtreme-systems er litt ekstreme også og tar ikke så mye hensyn til prisen.

 

Jeg vil anbefale deg å gå for disse:

https://prisguiden.no/product.php?productId=51067

Så sparer du inn den 1000 lappen fra hovedkortet - Jeg finner ikke en review å linke til akkurat nå, men jeg har sett at de har blitt klokket ganske bra (på review), over 900MHz, oppunder 1GHz.

 

Jeg bestille 2 av disse, siden at jeg ikke ser for meg å trenge mer enn 1GB med det aller første:

https://prisguiden.no/product.php?productId=51068

I alle reviews jeg har sett, har disse klart opp mot 1080MHz med 5-5-5-15 timings @2.4V. Som er utrolig bra i forhold til prisen. - Og slår faktisk OCZ moduler til 4 ganger så høy pris.

 

EDIT:

En liten review:

http://www.custompc.co.uk/custompc/labs/69...il-pc25300.html

http://www.legitreviews.com/article/258/1/

 

Her var en review av de første brikkene, men det var ikke noen overklokkingsresultater der:

http://www.rbmods.com/Articles/A-data/Ddr2_667_vitesta/1.php

 

EDIT:

Enda noen brikker som kan være gode, til omtrent samme pris som de du linket til over, men la lommeboka bestemme dette:

https://prisguiden.no/product.php?productId=46757

Endret av Mental
Lenke til kommentar
Har lenge tenkt på å kjøpe ny maskin, men har aldri fått rota meg til det enda.

Og, ja er klar over at det finnes endel slike tråder fra før, men jeg har iallefall gjort litt research på forhånd.

 

Pc'en skal brukes til spill og alt annet en normalt sett bruker maskina til. Den bør støtte de nyeste spillene godt, og framtidige spill.

 

Dette er det jeg har kommet fram til nå:

 

CPU: Intel Core 2 Duo E6600 2,4Ghz (Litt usikker på CPU enda, men denne virker som en fin modell, dessuten har jeg hørt at man lett kan klokke den opp litt, selv med standard vifter?)

 

Hovedkort: Abit AB9 P965 (Tenkte litt på dette kortet, er det bra? Med tanke på at jeg vurderer å klokke den opp litt, pluss at om ting passer sammen)

 

Skjermkort: (Her har jeg veldig liten peiling, aner ikke hva jeg skal velge i det heletatt, men vet iallefall at jeg ikke ønsker å gå over 3000 kroner. Forhåpentligvis. Her er jeg veldig åpen for å bytte ut ting)

GeForce 7900 GT ettellerannet

Her er det jeg har sett ut nå, egentlig bare valgte jeg noe. Har vært litt laber med å følge med på utviklingen av hardware og slikt for tiden.

 

Ram: Har jeg faktisk ikke peiling på, eneste jeg vet er at jeg ønsker 2giga ram.

 

Er det noe jeg mangler da? Strømforsyning har jeg null peiling på, kabinett vet jeg heller ikke hva jeg skal velge. Eneste er at jeg ønsker god plass til harddisker.

Har vurdert dette kabinettet: Lian Li

Har hørt de skal være bra, selv om det var en litt stiv pris. Har jeg i teoiren plass til 9 harddisker i denne? Eller er det jeg som har bomma litt? :p

 

På forhånd takk for all hjelp som fører til at jeg ikke kjøper "katta i sekken" :p

6714339[/snapback]

 

Jeg har selv hatt det kabinettet. Hold deg langt unna! Det er drittynn alu i det og det skrangler værre enn tenna til en 99 år gammel kar. Jeg ga opp å gjøre pcen min stille med det kabinettet, så jeg kjøpte meg et ordentlig Lian Li kabinett. Du finner mange fine, men de koster litt mer enn det der. Bare IKKE kjøp det. Tro meg på mine ord!

Lenke til kommentar
Jeg tenker på et opsett veldig likt det du referer til her.

Jeg tenkte lenge på dyrere hovedkort (Asus P5W DH Deluxe), men jeg vet ikke om det er nødvendig for min del. Jeg spiller ikke så mye og trenger ikke SLI eller CrossFire (eller er noen uenig i det?)

 

Det jeg er bekymret for er at Abit-kortet ikke fungerer like bra som overklokker. Noen som kan si noe om dette?

 

Jeg tenker selv å kjøpe Lian Li PC7BSCAND og MIST 500W PSU.

6717118[/snapback]

 

Jeg kjøpte den PSU du tenker på. Den er konge. Helt i øverste klasse. Du gjør ingen feil med å velge en sånn en. Og trådstarter: Du burde satse på en Mist PSU. Den er overrå og du kan ikke høre den. Helt stillegående. Så takk til han karen på digitalimpuls som overtalte en tvilsom kar til å bruke masse cash på PSU.. Hehe

Lenke til kommentar

Ok, tilbake til minnebrikkene..

Trudde at jo bedre minne jo bedre overklokking?

De første minnebrikkene du linka til kjører jo bare 667MHz, noe som er litt lite? Hørt at man bør ha 800MHz.

 

 

De brikkene du selv kjøpte er bare 512brikker, noe som er litt kjipt da jeg ønsker 2GB ram.

 

Siste brikkene er vel noe av det samme som jeg linket til?

http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=info&P...993X82148174340

Eller tar jeg feil nå?

 

Og til Kabinettet, hvis det LianLi kabinettet jeg linka til er dårlig, hva bør jeg da gå for? Ønsker helst ikke over 1000kroner for kabinett, men vil ha god plass til harddisk. Er det jeg setter høyest ATM.

 

 

Edit: Det ser ikke ut til at www.pcutstyr.no har viesta brikkene, kommer nok til å handle derifra for sparer porto da jeg bare kan hente det på lageret. :cool:

Endret av discostu
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler LianLi 3077A eller 6277A som kabinett.

De siste rambrikkene jeg linket til hadde CAS4 på 800MHz og var blandt de røde brikkene i listen til Xtreme-Systems, altså klokker de veldig bra... klarer sikkert 1100MHz+ De brikkene du linket til er du nok heldig om du klarer 850-900MHz med...

 

At rambrikker er spesifisert til 667MHz eller 800MHz betyr ikke at det er det høyeste du kan kjøre på de. A-Data oppgir at brikkene klarer f.eks. 667MHz ved CAS5-3-3-8 og 1.8V, men de klarer mye høyere. 800MHz brikkene pleier f.eks. å klare rundt 1080MHz CAS5-5-5-15 på 2.4V. 1060MHz på 2.3V.

 

Det er færre tester å finne av 667MHz brikkene, men siden de bruker samme PCB og minnebrikker som sitter i mye dyrere ram, f.eks. OCZ brikker, klarer de nok mye høyere enn 667MHz de også. Har sett en review der de kjørte på over 900MHz, men finner den ikke igjen når jeg googler etter den.

 

Du kan legge merke til spenningen i spesifikasjonene, f.eks. i prisguiden:

 

F.eks. Corsair har oftest 2.1V eller høyere. Dvs at du må overklokke brikkene og bruke 2.1V (isteden for 1.8V som er standard for DDR2) for at Corsair-brikkene skal kunne kjøre med oppgitte instillinger. Men det betyr ikke at du ikke kan kjøre rambrikkene med høyere spenning for å klarer høyere enn oppgitte instillinger.

Lenke til kommentar

Skal lese litt nærmere på den siden du gav meg isted når jeg får tid.

Titta på LianLi kabinetta du anbefalte:

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=PC3077b&mcat=c432

Dette har jo bare plass til 3 disker? Eller er 51/4 også disker?

 

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=PC6277b&mcat=c432

Dette var altfor dyrt, ønsker ikke kabinett over 1000lappen..

Lenke til kommentar
Bør jeg øke watt på strømforsyner til 600 istedet? Eller holder 500w i haugesvis? Også til framtidig utvidelse av harddisker!

6845270[/snapback]

Kommer jo helt an på. Er det MiST du tenker på, så tror jeg 500W'ern deres er av så høy kvalitet at du må trekke langt over 500W fra den for at spenningene skal falle utenfor de stabile/tillatte områdene på +/- 5%. Men jeg har 600W'n iallefall - har ikke fått testet den ennå, siden jeg ikke har fått ram og hovedkort - Ser bra ut, gjør den allikevel :) Er vel snakk om en 100-lapp mellom 500 og 600W.

 

Vurder det ut fra om du har tenkt å bruke SLI/Crossfire og kjøre mange harddisker og overklokke cpu/gpu/minne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...