morten_s Skrevet 19. august 2006 Skrevet 19. august 2006 (endret) Finnes det en miljøvariabel for "Programfiler" i Windows? Slik at jeg kan velge hvor programmer skal installere seg hvis jeg ikke får velge det selv. Hvis jeg for eksempel vil ha en systempartisjon hvor bare systemet ligger og intet annet, så er jo det nesten umulig hvis jeg ikke kan "mappe" Programfiler til en annen partisjon. Programmet som følger med lyddriver'n min, som et eksempel, får jeg ikke selv velge hvor jeg skal installere. Det installerer seg bare i Programfiler uansett. Finnes det en miljøvariabel for "Programfiler"? Er det en annen måte jeg kan flytte det til en annen partisjon på? Morten EDIT: Jeg kjører forresten Win XP 64bit. Endret 19. august 2006 av morten_s
Spr0cket Skrevet 19. august 2006 Skrevet 19. august 2006 hiver meg med på denne, dette har jeg også lurt mye på. Hadde jo vært helt overlegent å ha ha programmer på en egen disk, både for hastighet, for oss raptorgale, og med tanke på gjenoppretting ved evt crash. NOTE: mener på ingen måte å kuppe tråden, de som velger å svare på denne tråden bør kanskje gjøre det ut fra trådstarters spørsmål.
Rikky Skrevet 19. august 2006 Skrevet 19. august 2006 Kjapp Google: http://www.iamnotageek.com/printer-47.html
morten_s Skrevet 19. august 2006 Forfatter Skrevet 19. august 2006 Kjapp Google: http://www.iamnotageek.com/printer-47.html 6703852[/snapback] Hahaha (!!) At jeg aldri skal lære...... (å bruke google skikkelig) ........................ Tusen hjertelig takk
Spr0cket Skrevet 19. august 2006 Skrevet 19. august 2006 Kjapp Google: http://www.iamnotageek.com/printer-47.html 6703852[/snapback] hehe må si takk jeg også.
morten_s Skrevet 19. august 2006 Forfatter Skrevet 19. august 2006 Hmmm. Det ser ikke ut til at det fungerer helt som det skal likevel. Programmer som installeres velger fortsatt C:\Program Files som standard, selvom jeg har gjort om på verdiene i registeret som sto beskrevet. Slenger med et bilde av hvordan det ser ut der nå. Som dere ser står "D:" som ProgramFilesDir nå, samt at CommonFilesDir peker til "D:\Common Files". Kan det ha noe å si at jeg kjører 64bit? Er det noen andre verdier som skulle vært endret på i tillegg?
morten_s Skrevet 20. august 2006 Forfatter Skrevet 20. august 2006 Såvisst hadde med at jeg kjører 64 bit. Ettersom 32 bit programmer også skal kunne kjøre i et 64 bit OS, prøver Windows å simulere et 32 bit miljø for 32 bit programmene, slik at de tror de lever i et helt konvensjonelt 32bit XP miljø........ I Windows mappa finner man ikke bare System32, men også SysWOW64, hvor System32 er for 64bit programmer (ironisk nok), og SysWOW64 er en tilsynelatende kopi av System32, bortsett fra at alt er i 32bit. 32bit programmer som prøver å lese/skrive til System32 blir dirigert videre til SysWOW64. Konklusjon: Det er to registre i Windows XP 64bit ... ikke rart det ikke fungerte å bare redigere verdiene i "64bit-registret", når det jeg prøvde å installere var 32bit proggies........... Problemo solved
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå