Gå til innhold

Mottak og dekoding av anrop fra hafslund alarm


Anbefalte innlegg

Problemet er at det kun blir "modemstøy" i andre enden.

 

Planen var og smikke inn et analogt modem i en server her hjemme,

 

"Modemstöyet" ditt kalles PCM(pulse code modulation) data.

 

7148032[/snapback]

 

Jeg spør dumme spørsmål for å lære!

Hvordan i alle dager får du PCM på en analog linje?

Jeg har bare brukt PCM til AD konvertering og da var det på den digitale siden.

7163221[/snapback]

 

Er vel ikke dumt spörsmål det der, takker for korreksjon :-)

 

Du har egentlig helt rett, generelt er det vel sånn at, PCM for digital linje, mens for analog linje har vi ASK, FSK og PSK.

 

Da håper jeg vi er på bölgelengde igjen.

 

Og om det i dette tilfelle er snakk om kun signalering, og ikke data, så er vel FSK det mest naturlige. Tar forbehold her, men slik er det hvertfall for fax over mobil nettet.

 

Forövrig vil data ofte gå via digitale deler av et nettverk, og det er i den forbindelse(som du skrev) man ser convertering til PCM-data. Om noen skulle väre interessert så finnes det et par greie figurer her: http://www.garykessler.net/library/56kmodem.html

(om ekstern link ikke er lov, fjern den gjerne)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

På tide med en update, funnet ut endel når det gjelder hardware og mulighetene. Alarmen er en SUMMIT 3208 GLD, laget av electronic line.

 

Hele tekniker manualen ligger faktisk på nett hos dem, selvom det er noen små forandringer i den norske jeg fikk fra hafslund. Tekniker manual (pdf)

 

Alarmen i seg selv har faktisk flere muligheter enn jeg trodde, stikkord:

 

*Valg mellom flere forskjellige protokoller: contact ID, pulse, Follow me (ment for oppring til standard telefon), SIA 110 og 300, scantronics.

 

*Valg mellom puls og DTMF oppring

 

*Finnes faktisk et add-on card, som spiller av talebeskjed på standard telefon, men målet er jo å oppnå dette software.

 

Som en test la jeg inn min mobil som primærnr (Follow me, DTMF), skrudde på oppring og la inn hendelseskoder og vips ringte det når alarmen trigges (eller via test meny).

 

Når det gjelder PC programmet er det vel Contact ID som er greiest å bruke. Hafslund bruker også dette til sine sentraler. Når Contact ID brukes sendes først et handshake, så hendelseskode, så ventes det på et kiss-off som bekreftelse på mottak av hendelseskoden. Tro om dette handshaket og kiss-off er en standard greie? Får lese litt mer om Contact ID.

 

Ellers er planen å finne en softphone som er fleksibel nok til dette formålet. Ender vel med en activex sak som kan bygges videre på i .net.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Stilige gerier. Sitter å lest endel av de manualer som er på systemet. Det http://www.el-usa.com/tools_e-catalog.php?...d=30&itemid=228

Finner du softwaret som de bruker til Summit 3208.

 

Tror det skal gå an å få det bestilt.

 

Her fant jeg et software som kan overvåke vistnokk en del av events til 3208

 

http://www.halkyon.com/case/summit/summit.htm

Endret av KanDu
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har samme alarm som deg. Har lastet ned den engelske teknikermanualen og har klart å programere den slik jeg vil ha den. Jeg har programmert nummeret mitt i som primær nummer og follow me, men alrmen vil ikke ringe opp. Det står "telefonsender feil" i displayet. Vet du hva som kan være galt? Lurer også på om jeg kanskje kan være mulig å koble til en GSM-sender lik den de har på Clas Ohlson: http://www.clasohlson.no/Product/Category....=251719#36-2405

 

Mvh

 

Lars Erik

Lenke til kommentar
Har samme alarm som deg. Har lastet ned den engelske teknikermanualen og har klart å programere den slik jeg vil ha den. Jeg har programmert nummeret mitt i som primær nummer og follow me, men alrmen vil ikke ringe opp. Det står "telefonsender feil" i displayet. Vet du hva som kan være galt? Lurer også på om jeg kanskje kan være mulig å koble til en GSM-sender lik den de har på Clas Ohlson: http://www.clasohlson.no/Product/Category....=251719#36-2405

 

Mvh

 

Lars Erik

7981852[/snapback]

 

Noen av adressene er litt anderledes i den engelske manualen om jeg ikke husker feil.

 

Her er ihvertfall de viktigste:

 

140 - 147 Telefon nr 1 (Primær)

 

Sjekk også telefon linje parametere på adr. 196 - 197. Jeg har problemer med at den ikke registrer "Kiss off" fra mobilen. (#) Dette kan være pga. IP-telefoni, men som en midlertidlig "fix" har jeg satt kun ett oppringningsforsøk i adresse 197.

 

Sjekk adresse 262 - 295: Hendelsesorientert kodetabell. Alle disse var satt til ingen overføring hos meg. Sett kun tall på de som skal varsle deg.

 

Sjekk adr 297 andre siffer, skal være primært nr. (1)

 

Teknikeren som var her gjorde det vanskligst mulig for meg, men etter litt tid, testing og manual-lesing ble det nogenlunde skikk på sakene :) Lykke til!

 

Ang. GSM sender fra Clas så tror jeg det skal fungere via en releutgang på alarmsentralen, men du vet ikke hvilken type alarm som er utløst.

Lenke til kommentar
Stilige gerier. Sitter å lest endel av de manualer som er på systemet. Det http://www.el-usa.com/tools_e-catalog.php?...d=30&itemid=228 

Finner du softwaret som de bruker til Summit 3208.

 

Tror det skal gå an å få det bestilt.

 

Her fant jeg et software som kan overvåke vistnokk en del av events til 3208

 

http://www.halkyon.com/case/summit/summit.htm

7923947[/snapback]

 

Den orignale softwaren til summit er ganske dyr. Takk for tipset om den andre, sendte dem en mail om å få teste det.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei,

Har du kommet noe lengre med prosjektet ditt. Har selv denne alarmen og vil at den skal ringe opp på mobilen min, når alarmen går. Kan du forklare litt nærmere hvordan du gjorde det. Har litt problemer med å få det til.

Alarmselskapet har vært her og fjernet oblater og koblet ut telefonledningene til styreskapet.

håper du kan hjelpe meg litt i gang.

Lenke til kommentar
Hei,

 

Hei

 

Har ikke hatt tid til å komme noe særlig videre med prosjektet.

 

Ang. oppsett se post 28.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=7987464

 

Ledningene til telefonlinjen skal inn på den grønne rekkeklemma som sitter på et lite print med 2 store hvite motstandere. Mener det står "Ring" og "Tip" på den.

 

Lykke til!

Endret av Akke
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg fikk i dag utlevert MasterKoden fra Hafslund, og skal prøve å få alarmen til å spille på lag med det analoge nettet. Noen som har prøvd å bestille 3606 Voice Modulen? Har henvendt meg til Electronics Line i USA og UK, dette for å komme i kontakt med distributør, men får ikke svar.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • 3 måneder senere...
Det er ikke sabotasjeføler på skapet. Tror ikke det er på sensorene heller, bare ved brudd på kabel.

 

Såklart er det sabotasje føler på sentralskapet, detektorene, kodepanelet og sirenene.

Med en gang noe av de overnevnte mister kontakt med veggen trigges sirenen.

Med mindre dere taster inn først masterkode + servicekode.

Anlegget som dere har er i utgangspunkt et Noby Penta anlegg med Hafslund merke

over Noby merket.

 

Og ja det er mulig at den ringer opp til mobilen din med en talemld, såfremt at du har en

talemodul fra Noby.

 

Her er utstyr som kan fåes til anlegget, inkludert http://ftp.noby.no/Produktblader/1.01%20-%20Noby%20Penta.pdf

(Tilleggsmodul for lagring og overføring av talemeldinger

ved overføring av alarm til privattelefon. Tilkobles direkte på Penta sentralen

med medfølgende kabel)

 

Mvh Alarm montøren

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

For det første, Summit er ett Electronics Line produkt. Ikke Noby...

 

Er ikke noe problem å få den til å ringe mobil, men du vil aldri få kvittert ut alarmen, som de gjør på vaktsentralen til Hafslund.

Den vil bare fortsette å ringe helt til den blir fysisk avslått på tastaturet.

Og det er vel litt kjipt på ferien.

Og hva er poenget med å få den til å ringe mobilen.

Hva får du gjort med en alarmmelding da? hvis du er borte?

Og du med telefonsender feil.

Det er trolig nummersenderen som er kaputt...

Bare å kaste hele driten..

Må bytte hovedkort, og det sliter du vel å få tak i her til lands.. siden Hafslund er "importøren" av utstyret her i norge...

Sabotasje er det kun i sentralen til masterlink, den trådløse summiten...

Sabotasje er det på alle ir. ikke brann...

Men lykke til med progr.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

hallo folkens ;P

 

ser dere snakker om å koble opp summiten mot asterisk ja :) jeg har nå gjort det hjemme.. den ringer inn til asterisk og greier nå, og asterisk ser ut til å ha støtte for å tolke dette.. Henger bare igjen litt på en liten bug der det ser ut som at den ikke skjønner hva den får av data fra summiten.. Den ringer, og det går ut til sip-adapteret mitt og da videre direkte til asterisk serveren som tar telefonen med alarmreciever..

 

> AlarmReceiver: Setting read and write formats to ULAW

> AlarmReceiver: Answering channel

> AlarmReceiver: Waiting for connection to stabilize

> AlarmReceiver: Waiting for first event from panel

> AlarmReceiver: Sending 1400Hz 100ms burst (ACK)

> AlarmReceiver: Sending 2300Hz 100ms burst (ACK)

[Jan 9 00:57:57] WARNING[20244]: utils.c:1055 tvfix: warning negative timestamp 4194344.-3145712

[Jan 9 00:57:57] WARNING[20244]: utils.c:1055 tvfix: warning negative timestamp 4194344.-3145712

> AlarmReceiver: DTMF Digit Timeout on SIP/william-081d9f88

== AlarmReceiver: Incomplete string: , trying again...

> AlarmReceiver: Sending 1400Hz 100ms burst (ACK)

> AlarmReceiver: Sending 2300Hz 100ms burst (ACK)

> AlarmReceiver: DTMF Digit Timeout on SIP/william-081d9f88

== AlarmReceiver: Incomplete string: , trying again...

> AlarmReceiver: Sending 1400Hz 100ms burst (ACK)

> AlarmReceiver: Sending 2300Hz 100ms burst (ACK)

 

 

osv.. sliter litt med å skjønne hva den får inn som sagt.

 

 

Men, spørsmål om hvordan jeg har gjort ting får sendes til [email protected] da jeg ikke leser dette forumet så ofte :-)

Lenke til kommentar
> AlarmReceiver: DTMF Digit Timeout on SIP/william-081d9f88

== AlarmReceiver: Incomplete string: , trying again...

> AlarmReceiver: Sending 1400Hz 100ms burst (ACK)

> AlarmReceiver: Sending 2300Hz 100ms burst (ACK)

 

osv.. sliter litt med å skjønne hva den får inn som sagt.

Da var det fikset :) Så. nå har jeg laget et program som er hooket på hver gang man får inn meldinger, så parser den meldingen, og voilla, så har jeg

 

Sat Jan 10, 2009 @ 19:17:10 CET Q 3 Z 000 P 01 C 401

Sat Jan 10, 2009 @ 19:17:10 CET Q 1 Z 001 P 01 C 401

Sat Jan 10, 2009 @ 19:18:11 CET Q 3 Z 000 P 01 C 401

Sat Jan 10, 2009 @ 19:21:15 CET Q 1 Z 001 P 01 C 401

Sat Jan 10, 2009 @ 19:22:38 CET Q 3 Z 000 P 01 C 401

Sat Jan 10, 2009 @ 23:54:57 CET Q 1 Z 001 P 01 C 401

 

logg med meldingstype, sone-nummer, alarmpartisjon og meldingskode :) Nå til å integrere dette med at den skal slå av tver, alle lysene og utstyr i hele huset når jeg armer alarmen, og da tilsvarende slå på lys i gang og stue når jeg disarmer alarmen :)

 

home automation <3

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...