EviLEddiE Skrevet 23. oktober 2002 Skrevet 23. oktober 2002 Har lenge tenkt på en anskaffelse av et Intel P4-basert system, siden AMD skuffet meg (og mange andre AMD-fans) ved å utsette lanseringen av ClawHammer. I og med at dette skal være en PC egnet for LAN, tenkte jeg på en Shuttle-boks. Er SB-51G med i845GE bedre enn SS-51G med SiS 651? Begge støtter DDR333, men ifølge Shuttle sine sider er det kun GE som støtter HyperThreading. Som jo er fint å ha for framtiden. I tillegg til boksen trenger jeg: - CPU (tenker på P4 2,5+ GHz. Er Shuttle-boksene egnet for overklokking? I såfall vil en 400MHz FSB-modell være bedre egnet for dette formålet.) - RAM (Iallefall 512MB PC2700. Hvis overklokkingsmulighetene er bra, kanskje PC3200? Merke: Utgangspunktet TwinMOS, men vil f.eks Corsair sitt potensiale kunne utnyttes til fulle med dette barebone-systemet?) - Harddisk (Jeg setter i en WD1200JB og deler den i 3 partisjoner: system, spill og annet. Skjermkortet (Creative GeForce4 Ti4400) tar jeg fra mitt nåværende system. Dette systemet skal "degraderes" til en filserver. Swiftechen på XP1800+'en byttes mot en Silent Twin, samt at alle kabinettvifter tas ut. Hovedkortet er et Abit KR7A-RAID. De 2 WD1200JB-diskene i denne maskinen sitter i Chieftec-rammer og er kjølt godt nok. Operativsystemet (Win2K Server/Linux) skal ligge på en egen HD (den ene WD400BB-disken av mitt nåværende RAID-0 system). Skjermkortet jeg vil hive i denne maskinen bør ligge i, helst under, 1000-kronersklassen. Det er en bonus hvis det kan kjøre dagens spill bra. GF4MX? Kom med anbefalinger, innspill, erfaringer og andre SERIØSE svar. [ Denne Melding var redigert av: EviLEddiE på 2002-10-23 19:24 ]
b-real Skrevet 24. oktober 2002 Skrevet 24. oktober 2002 EviLEddiE skrev (2002-10-23 19:15): Er SB-51G med i845GE bedre enn SS-51G med SiS 651? Begge støtter DDR333, men ifølge Shuttle sine sider er det kun GE som støtter HyperThreading. Som jo er fint å ha for framtiden. Der svarer du på ditt egent spørsmål. Kjøp SB-51G. Quote: - CPU (tenker på P4 2,5+ GHz. Er Shuttle-boksene egnet for overklokking? I såfall vil en 400MHz FSB-modell være bedre egnet for dette formålet.) P4 produserer ikke så spess mye varme at det gjør noe. Og OC kan du sikker gjøre, men hvis et av de 2 kortene har agp/pci-port så kjøp for all del det. Jeg ødela nesten en HDD på grund av overklokking som HDD'en ikke tålte. Quote: - RAM (Iallefall 512MB PC2700. Hvis overklokkingsmulighetene er bra, kanskje PC3200? Merke: Utgangspunktet TwinMOS, men vil f.eks Corsair sitt potensiale kunne utnyttes til fulle med dette barebone-systemet?) Det kan bli hipp som happ mener jeg. Jeg vil ha sattset på pc2700 og heller kjøpt litt ekstra ram. Quote: - Harddisk (Jeg setter i en WD1200JB og deler den i 3 partisjoner: system, spill og annet. Meget bra valg av HDD. Jeg bruker bare 2 partisjoner. En for OS og resten for det jeg trenger. Quote: Skjermkortet jeg vil hive i denne maskinen bør ligge i, helst under, 1000-kronersklassen. Det er en bonus hvis det kan kjøre dagens spill bra. GF4MX? Jeg hadde nokk heller gått for et GF4ti4200 som nå koster bare 1284,-. Jeg vil si at det er et mye bedre kjøp en et GF4MX kort. Men hvis økonomien ikke strekker til så er det å kjøpe GF4MX. For all del, det er et bra kort, men med tanke på NV30 og det så enn måtte komme så er vel TI4200 et litt bedre kjøp. B|Real
EviLEddiE Skrevet 25. oktober 2002 Forfatter Skrevet 25. oktober 2002 Takker for tips, B|Real. Ja, da venter jeg på SB-51G. Tid for kjøp blir mest sannsynlig i januar måned, da økonomien tillater det. Kanskje jeg da sper på med en P4 3,06GHz med HyperThreading? Vi får se...
goggen Skrevet 26. oktober 2002 Skrevet 26. oktober 2002 http://www.anandtech.com har en stor test av Shuttle SS-51G. Kan jeg spørre hva HyperThreading er? Jeg vurderer selv et barebone system - var å tok en titt på maskina på IQ data i Møllergata i Oslo. Du kan jo stikke innom der om du bor i området. I følge gutta der kan man overklokke maskina som pokker.
b-real Skrevet 26. oktober 2002 Skrevet 26. oktober 2002 Quote: goggen skrev (2002-10-26 12:00):Kan jeg spørre hva HyperThreading er? Jeg orker ikke å gi deg den lange forklaringa, men du kan lese det i denne artikkelen på intel sine hjemmesider. :smile: B|Real
goggen Skrevet 28. oktober 2002 Skrevet 28. oktober 2002 Er dette noe man virkelig trenger...? "Hyper-Threading Technology offers many benefits to e-Business"
EviLEddiE Skrevet 28. oktober 2002 Forfatter Skrevet 28. oktober 2002 Kort sagt får man 2 logiske CPUer med 1 fysisk CPU. Orker ikke å kjøpe et nytt AMD system nå - fordi jeg vet at Socket A sine dager er talte (Hammer), samt at jeg har nok med 1 AMD-system (med KR7A, som ikke støtter T-bred XPer så veldig godt). Søker nye utfordringer og vil derfor prøve ut P4. Er ofte på LAN, et SB-51G basert system ville derfor vært ideelt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå