Gå til innhold

Uoriginalt batteri til dSLR?


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Nettopp fått meg Nikon D70s, og tenker jeg bør investere i et ekstra batteri.

Er dette noe som går greit å kjøpe uoriginalt, f.eks. på www.adem.no, eller bør man satse på originalbatteri?

 

Kommer ikke til å bruke det såå ofte, så blir nok mest et reservebatteri...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har lige rundet 21.000 billeder hvor jeg har skiftet mellem 4 uorginale og et originalt, så jeg ville ikke være i tvivl - køb uorginalt, og så evt. to af dem (det er formentlig billigere end org.

 

Iøvrigt tror jeg ikk det kan betale sig at spare på dem - brug dem side om side, så holder de sig i gang og gør det fint.

 

Jeg har givet mine nr. og bruger dem i rækkefølge.

Lenke til kommentar

Bruker annenhver gang originalt og uoriginalt på mitt D70s - det fungerer helt fint.

 

Altså; jeg har bestandig et oppladet 'reservebatteri' med meg og bytter først når det andre går tomt. Da har jeg alltid kapasitet til mange hundre eksponeringer selv i tilfeller der batteriet som allerede sitter i kameraet skulle gi seg etter en håndfull eksponeringer.

 

Jeg vet ikke om det har noen praktisk betydning, men da får jeg ihvertfall både ladet og tømt begge mine to batterier (som altså er et originalt og et uoriginalt) jevnlig.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Batterier er ikke svart magi. Det viktige er at spenningen er riktig, og i et Li-ion batteri er spenningen alltid 3.6V, uavhengig av produsent. I de fleste dslr er to celler satt sammen til å levere 7.2V.

 

Mao. er det slik at så lenge batteriet passer, så fungerer det og kan ikke skade kameraet ditt, så lenge det ikke er av så dårlig kvalitet at det smelter/eksploderer/begynner å brenne...

 

www.batteryuniversity.com er ganske interessant lesning i vår batteridrevne verden.

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt nye batterier hos Altitec

http://www.altitec.no/product_info.php?cPa...products_id=112

og de er på over 1600mA

(Canons originale BP-511 er bare på 1200mA)

 

De gir også garanti:

"Dette batteriet er grundig testet og CE godkjent. Vi garanterer at våre batterier ikke skader produktet ditt på noen måte. Dersom produktprodusenten beviser at en feil skyldes uoriginalt batteri, dekker vi reparasjonskostnadene."

 

Kjøp i Norge - du sparer ikke så mye på utlandskjøp. I tillegg har du bedre kommunikasjon og garanti.

Det var reklamen!

Endret av xST©NE2005
Lenke til kommentar
Sjekk ut dette. Har selv kjøpt to batterier der til min 30D. 130NOK ferdig hjem i kassa.

6689857[/snapback]

 

Sterlingtek er meget bra, ja. 'Over alt' skrytes det av de. Anbefaling herfra også.

Ang batteri bør man ha 2-4 batteri å veksle mellom (4 eller mer, om man har vertikalgrep hvor man får inn to av gangen)

 

 

Til info:

Kom på jeg trengte to nye selv. Bestillte 2-pack BP-511 (Canon) og prisen per stk. inkludert frakt er ganske nøyaktig kr 100. Fotovideo skal ha kr 822,- for sine orginale batteri, som er mye svakere enn disse (1800mAh vs 1390mAh). (Fotovideo selger også uorginale batteri (1300mAh) som de kun skal ha kr 600,- for.....)

 

TWO Canon BP-511 1800mAh Battery Pack Equivalent

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
Heisann.

 

Nettopp fått meg Nikon D70s, og tenker jeg bør investere i et ekstra batteri.

Er dette noe som går greit å kjøpe uoriginalt, f.eks. på www.adem.no, eller bør man satse på originalbatteri?

 

Kommer ikke til å bruke det såå ofte, så blir nok mest et reservebatteri...

6688887[/snapback]

 

Jeg har handlet litt av hvert fra adem.no som du nevner her. De har jeg bare positive erfaringer med. Meget raske!

Lenke til kommentar
"Dette batteriet er grundig testet og CE godkjent. Vi garanterer at våre batterier ikke skader produktet ditt på noen måte. Dersom produktprodusenten beviser at en feil skyldes uoriginalt batteri, dekker vi reparasjonskostnadene."
Uten å ødelegge reklamen, garantien etc. er jo bra, men vil bare påpeke at CE-merking IKKE er noen godkjenning av noe slag. CE-merkingen er kun produsentens ord på at "dette produktet tilfredstiller alle gjeldende krav", det er ingen uavhengig godkjenning.

 

De godkjenningene man bør kikke etter, dersom man er ute etter denslags, er TÜV og Nemko, og de fleste elektriske produkter fra seriøse aktører man får kjøpt her i landet er godkjent av minst en av dem. Det betyr ikke at man gjør noe dumt i å kjøpe noe som er umerket, men da har ikke noen uavhengig testgruppe testet og godkjent produktet...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bestilte nettopp et tosifret antall av disse BP-511 1800mAh batteriene fra Sterlingtek for å ha nok strøm til en større jobb, men fikk meg et realt sjokk. Batteriene er enorme! Endte opp med å bruke halvparten av det jeg hadde beregnet ut fra Canon's tall...

 

Så om det er noen som er interessert i å overta et par av mine ubrukte reservebatterier til kostpris, uten å måtte vente på frakt over Atlanteren og litt papirarbeid, så er det bare å sende meg en PM. Jeg kommer aldri til å ha bruk for så mange batterier noen gang har jeg skjønt...

 

Kombinasjonen Canon 30D, batterigrep og disse batteriene er noe av det råeste jeg har opplevd. Utrolig deilig å kunne røske med seg kameraet uten å måtte ofre batteriproblematikken en eneste tanke. Skulle bare ønske den eksterne blitsen kunne suge strøm fra samme kilde, så hadde jeg vært en lykkelig mann nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...