Gå til innhold

Harddisker i XOR RAID


Anbefalte innlegg

Har med tid og stunder tenkt å kjøpe meg ny datamaskin, og har da veldig lyst til å sette den opp slik at jeg slipper å måtte sette himmel og jord i bevegelse om harddisken går i stykker eller holder på å gå i stykker.

 

Har hørt litt om speiling av disker og slikt, og synes XOR-speiling høres veldig interessant ut. Altså at man kjøper tre like disker, to disker brukes som normalt for å danne ett stort lagringsområde, og den tredje disken lagrer XOR-verdien mellom hver bit på de to andre diskene. På den måten kan hele tiden dataene skaffes til veie dersom én harddisk skulle feile, samt at man får utnyttet 2/3 av den totale harddiskplassen, i motsetning til 1/2 ved vanlig speiling.

 

Er det noen som vet om en praktisk løsning for dette? Kontrollere eller hovedkort som støtter dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
er ikke det  noenlunde det samme som raid 5 ?

6686064[/snapback]

Vet ikke helt. Tittet på RAID tutorialen på acnc.com, men skjønte liksom ikke helt forskjellen på RAID3 og RAID5. Kan jo godt være jeg bare går for ren speiling av disken. Det virker jo som det enkleste og mest stabile, siden diskene er så billige i dag som de er.. :hmm:

Lenke til kommentar
raid 3 samler info om  diksene på 1 disk

raid 5 deler inn infoen på alle diskene ..

 

hvis jeg forstår det rett..     

 

så hvis den disken med infoen på ryker så sliter du kanskje..    men vet ikke

:(

6686157[/snapback]

Har sett litt på det nå, og begynner å skjønne litt av RAID5. Men ut av det antall disker du bruker, settes "én av diskene" av til å inneholde informasjon nok til å regenerere dataene dersom én disk skulle feile. Denne informasjonen blir riktignok ikke liggende på én disk alene, men blir spredd rundt på alle diskene. Så det er bare samlet sett at du bruker kapasiteten til én disk til å lagre informasjonen.

 

De sier at denne informasjonen er paritetsbit fra de andre diskene, men jeg skjønner ikke heeelt hvordan paritet alene skal kunne brukes dersom det er flere enn to datadisker og én infodisk (tre til sammen).

 

Men i overnevnte tilfelle kan det fungere slik:

Se for deg en tabell over diskene:

Bitposisjon:            |   Bit 0   |   Bit 1   |   Bit 2   |   Bit 3   |
------------------------+-----------+-----------+-----------+-----------+
Disk A:                 |     0     |     1     |     1     |     0     |
Disk B:                 |     1     |     1     |     0     |     0     |
Disk C (A XOR B):       |     1     |     0     |     1     |     0     |

Bitene på disk A og B er bare hva du har liggende på harddisken din, mens disk C genereres underveis etter disse reglene: 0 XOR 0 = 0, 0 XOR 1 = 1, 1 XOR 0 = 1, og 1 XOR 1 = 0. Les mer her.

 

Selv om du skulle miste en av diskene, spiller det ingen rolle. Innholdet på den som feilet, kan uansett regenereres fra de to andre.

 

Dette er det samme som paritet egentlig, hvor du teller antall 1'ere (såvidt jeg husker) i en bitrekke. 'Odd parity' betyr at du må ha oddetall antall 1'ere for å få 1 i paritet (partall gir 0 i paritet), mens 'even parity' betyr at du må ha partall antall 1'ere for å få 1 i paritet (oddetall gir 0 i paritet).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...