Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan sjekke om noen er på mitt trådløse nettver


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
På mitt trådløse aksesspunkt fra 3Com går jeg til Wireless Settings -> og Client list. Her får jeg da opp en liste over alle enheter som er tilkoblet det trådløse nettverket.

6681311[/snapback]

 

Jeg har også router fra 3Com. Du kan også ta en titt i loggen og se om du ser ukjente IP adresser som har fått tilgang til routeren din.

 

Kanskje en idè å bytte passord, og sette opp MAC adresse kontroll. Med MAC adresse kontroll, vil ingen maskiner kunne logge seg på routeren untatt de som er lagt til "godkjent" lista.

 

MAC adressen er unik fra nettverkskort til nettverkskort. Se det som rammenr til nettverkskortet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Gå inn på routeren og skjekk DHCP-lista. Er det noen der som du ikke greier å identifisere så "kick" maskinen ut av nettverket ditt.

 

En annen mulighet er at en person i nærheten sitter med en manuell IP-adresse og en gateway-adresse som matcher routeren din sin. Men hva er vel sjansen for det?

Lenke til kommentar

Kanskje en idè å bytte passord, og sette opp MAC adresse kontroll. Med MAC adresse kontroll, vil ingen maskiner kunne logge seg på routeren untatt de som er lagt til "godkjent" lista.

 

MAC adressen er unik fra nettverkskort til nettverkskort. Se det som rammenr til nettverkskortet.

6681401[/snapback]

Problemet er at drivaren lar deg forfalska mac-adressa heilt uten videre. Og at mac-adressa blir sendt i klartekst i kvar einaste pakke som går over nettverket. Det er altså nok å sniffa ei enkelt pakke for å komma rund mac-filtreringa.

Omtrent like vanskelig som å "dirka" opp ei dør det er spor til skrujern på låsen på utsida...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Kanskje en idè å bytte passord, og sette opp MAC adresse kontroll. Med MAC adresse kontroll, vil ingen maskiner kunne logge seg på routeren untatt de som er lagt til "godkjent" lista.

 

MAC adressen er unik fra nettverkskort til nettverkskort. Se det som rammenr til nettverkskortet.

6681401[/snapback]

Problemet er at drivaren lar deg forfalska mac-adressa heilt uten videre. Og at mac-adressa blir sendt i klartekst i kvar einaste pakke som går over nettverket. Det er altså nok å sniffa ei enkelt pakke for å komma rund mac-filtreringa.

Omtrent like vanskelig som å "dirka" opp ei dør det er spor til skrujern på låsen på utsida...

6682025[/snapback]

Dette er kun et spørsmål som jeg stiller av ren nysjerrighet og ikke noe warez-haxor-tull. Hvordan kan man egentlig sniffe opp slike pakker som går over nettverket?

Lenke til kommentar

Trådstarter: Visst du ikkje alt gjer det, så bruk ein lang (63 teikn) nøkkel, der du bruker store/små/tal/spesialteikn. Bruk og WPA.

 

Dette er kun et spørsmål som jeg stiller av ren nysjerrighet og ikke noe warez-haxor-tull. Hvordan kan man egentlig sniffe opp slike pakker som går over nettverket?

6682061[/snapback]

Det er fleire graitsprogram som kan fange opp pakker som blir sendt over nettverket. Dei fleste programma er svært enkle å bruke. Stortsett er det bare å starte programmet så tek det seg av alt automatisk.

Lenke til kommentar
Problemet er at drivaren lar deg forfalska mac-adressa heilt uten videre.  Og at mac-adressa blir sendt i klartekst i kvar einaste pakke som går over nettverket.  Det er altså nok å sniffa ei enkelt pakke for å komma rund mac-filtreringa.

Omtrent like vanskelig som å "dirka" opp ei dør det er spor til skrujern på låsen på utsida...

6682025[/snapback]

 

Om dettet er kryptert blir ikke MAC adressen sendt i klartekst. Skal ikke overdrive sikkerheten til MAC filtrering, men det er en grei sikkerhetsmekanisme som gjør det litt vanskeligere å komme inn. Tilfeldige folk kobler seg i allefall ikke på.

Lenke til kommentar

Om dettet er kryptert blir ikke MAC adressen sendt i klartekst. Skal ikke overdrive sikkerheten til MAC filtrering, men det er en grei sikkerhetsmekanisme som gjør det litt vanskeligere å komme inn. Tilfeldige folk kobler seg i allefall ikke på.

6692063[/snapback]

Kjem folk seg rund krypteringa så tar dei mac-filtreringa på eit øyeblikk... Ser derfor ikkje vitsen med å ha bryet* med å aktivera og vedlikehalda mac-filter.

Kun mac-filtrering vil eg ikkje rekna som sikkerhet i det heile. Det viser lovlydige folk at nettet ditt ikkje er for almenn benyttelse, men det hindrar ingen som vill i å bruka det.

 

*Innsats i forhold til kva ein får igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...