Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I min vante uflaks fikk jeg desverre frastjålet kamerabag med min 350D pluss noen linser under ferieturen i sommer. Så nå venter jeg på at forsikringskronene skal trille inn. I den forbindelse lurer jeg på om jeg skal velge 350D med batterigrep eller om jeg heller skal velge 20D som er bedre tilpasset min hånd. Aller helst ville jeg valgt 30D men har begrensede midler.

 

Er forskjellen så stor at det er verdt pengene å gå opp til 20D eller 30D i forhold til 350D og heller legge i litt mer penger i optikken og kjøpe til et batterigrep?

 

Er ingen proff hobby fotograf men liker veldig godt å fotografere og jobbe videre med bildene jeg har tatt i photoshop. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg slutter meg til ragamuffin og Kigulu her. 20D er veldig bra kamera, og et kvantesprang ifht. 350D. Spesielt gjelder det grepet, som er mye bedre enn 350 (men ikke like bra som f.eks D70 ;)), for ikke å snakke om den veldig gode søkeren (sammelignet med konkurransen).

 

En eventuell 400D vil jo måtte være en del kjipere enn 30D, som jo bare er en relativt forsiktig oppgradering av 20D.

Lenke til kommentar

Jag ville gått for en 10D og lagt resten av pengene i god optikk. Det er mer eller mindre innmaten til 350D, men det er noe tregere oppstart og playback. Plager ikke meg akkurat.

 

Mulighet for ISO3200, mangler riktignok 1/8000 (som 20D har, men ikke 350D), syv fokuspunkter(mot 20Ds 9).

 

Det oser av kvalitet, det er latterlig godt skrudd sammen. Bedre enn 20D, milevis foran 350D. Samme søker som 20D.

 

Riktignok bare 6.3mpix, mot 8 eller 8.2 på de andre, men det har ingen betydning med mindre du skal ha store prints og har bagen full av L-optikk.

 

Du burde vel få et pent eksemplar for 4000,- for tiden.

 

Kjøp deg en 17-40 f/4L eller en 34-70 f/2.8L eller den gamle 28-70 f/2.8Lså har du en super pakke til rundt 10K.

 

Det er optikken som er viktig, huset er nesten samme f i denne klassen.

Lenke til kommentar

10D er et glimrende kamera (hadde det selv fra 2003 til for en måned siden).

Drawback er:

- Buffer/skrivehastighet. Tar en 4-5 RAW på rappen må en veeeente

- ISO støy. Bra men 20D/350D er mye bedre. ISO 400 på 10D ~ ISO 800 på 20/350

- Tar ikke EF-S (men Sigmas 'småbrikke' objektiv funker)

 

Dette var vel det jeg kom på som litt betydningsfulle forskjeller.

Forøvrig er lukkerlyden på 10D svært mye lavere enn den fra 20D.

 

Jeg valgte å slå til på en 20D fra eBay (en drøy 1000-lapp i diff mellom 10D salgsprisen)

 

Og utvilsomt(!!) enig med Haaland, og alle andre som mener at en bør legge pengene i optikk fremfor kamerahus.

Lenke til kommentar

Jeg er i samme situasjon. Skal kjøpe meg kamera, og Canon EOS350D er veldig aktuelt. Jeg skal legge maks 8000kr i kameraet.

 

Bør man vente ut denne mnden for nye modeller? Så også det var denne testen hos VG nettopp:

 

http://www.lydogbilde.no/kameraer-som-kan-...7907-48313.html

Panasonic Lumix DMC-FZ7

Canon PowerShot S3 IS

 

 

Dæven så vansklig det er å velge. Hvorfor kan det bare ikke være et som er best i den prisklassen :blush:

Lenke til kommentar

FZ7 og S3 IS er ikke speilreflekskameraer, de er ultrazoomkameraer. Det sitter ingen mekanisk lukker i kameraet, det har ingen speil, og de har elektronisk søker. Du kan heller ikke skifte optikken til de.

 

Men de har noen fordeler. Du får veldig mye kamera for pengene, de har god optisk kvalitet til en lav pris, og du kan bruke skjermen som søker. De kan også ta opp video, det går ikke på en speilrefleks.

 

Forøvrig er en speilrefleks mye kjappere på fokusering og avtrekk enn vanlige kompaktkameraer.

 

Det finnes en del tråder der ute om valget mellom disse typene kameraer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...