Gå til innhold

Legge coaxkabel i hus. Hvor mye tap av signal?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Som jeg skrev i tidligere svar, du får det du betaler for. Har selv vinkelplugger med full skjerm hele veien, med de billige fra elkjøp har som du korrekt skriver kun skjerm inn til pluggen for der å bli terminert.

6671141[/snapback]

 

Uten at jeg kan kalle meg spesialist (langt fra). Er det ikke best å bruke F-kontakter, splitter med skrutilkobling og terminere i veggkontakter når man skal lage et slikt opplegg som trådstarter har gjort.

 

Har splittet mitt anlegg på denne måte (for å få kontakter på de rette stedene). Og tapene ser ut til å være små (men de er der).

 

Litt utenfor tema: Finnes det webshopper/butikker som selger bedre vare en f.eks Elkjøp/Clas Ohlson.

Lenke til kommentar
Som jeg skrev i tidligere svar, du får det du betaler for. Har selv vinkelplugger med full skjerm hele veien, med de billige fra elkjøp har som du korrekt skriver kun skjerm inn til pluggen for der å bli terminert.

6671141[/snapback]

 

Uten at jeg kan kalle meg spesialist (langt fra). Er det ikke best å bruke F-kontakter, splitter med skrutilkobling og terminere i veggkontakter når man skal lage et slikt opplegg som trådstarter har gjort.

 

Har splittet mitt anlegg på denne måte (for å få kontakter på de rette stedene). Og tapene ser ut til å være små (men de er der).

 

Litt utenfor tema: Finnes det webshopper/butikker som selger bedre vare en f.eks Elkjøp/Clas Ohlson.

6671230[/snapback]

Jada mange f.eks Elfa

RS components

Lenke til kommentar

Hei.

 

For å ta en ting først, skjermen på en koaksial kabel skal kobles...

Ofte er det en kombinasjon av folie og tvinnet/flettet ledning rundt senterleder.

Det er da vanligvis enklest å tvinne lederne sammen til koblingspunktet, mens folien forsiktig fjernes.

På de enkleste pluggene er det bare klemfeste av skjerm. Da er det bare å tvinne sammen skjerm og folie, legge det under klemmen og skru fast.

 

For å unngå tap bør en forsterker brukes. Analog kabel TV er ofte svakt signal på, nettopp for å unngå at man kan være snill med naboen.

Skal du ha 3 TV tilkoblet, er det best med en distribusjons forsterker med 1 inn og 3 ut. Inngangen skal nærmest mulig signalkilden, og så trekker man en kabel til hver TV. Best å bruke antennebokser på veggen med uttak for radio/TV, er jo ofte radiosignaler også på kabelnettet. De blir i så fall filtrert ut i den veggboksen.

 

En annen løsning er en distribusjons forsterker med bare 1 inn og 1 ut. Da må man legge en fordelingsboks etter denne utgangen som splitter opp til flere kabler.

Det er ikke noe bra å bruke slike T-ledd du har gjort, blir ofte dårlig signal.

 

Skulle du hatt bare 2 TV hadde det vært enklere og billigere... En 2-veis forsterker ligger på rundt 300.- men en del dyrere for 3-veis.

Best med en som har regulerbar forterkning. For kraftig signal er faktisk også et problem for dårlig bilde...

 

Når det gjelder hvor man kjøper, så får man jo ofte det man betaler for. Triax lager mye antennemateriell som er bra og ikke koster for mye.

En nettbutikk jeg bruker til mye innen elektronikk og slikt er Elfa

Se under Antenner/Kommunikasjonsprodukter og så under Antenner.

 

Har man bekjentskaper innen elektrobransjen, selger mange EL-grossister slikt utstyr også. F.eks. Otra og Nexans

 

Clas Ohlson og Biltema har begge en enkel antenneforsterker med 1 inn og 1 ut som er veldig billig. Og Clas Ohlson har jo 30 dagers retur ;-)

 

Håper det meste var forståelig her...

 

Lykke til med koblingen.

 

Nettulf

Lenke til kommentar

Da har jeg vært i byen. Jeg kjøpte utstyr for 450 kroner :cry:

 

Signalet ble ikke mye bedre.

 

Jeg kjøpte:

 

-Regulerbar forsterker 20 dB

-5 Antenneplugger

-25 meter med Koaxkabel

 

Alt dette for ingenting!

 

Er det sånn at både skjermen og de tynne kobbertrådene skal ha kontakt med pluggen, eller skal de klippes av?

Lenke til kommentar

Den forsterkeren jeg kjøpte funket bra i en liten stund, men så ble den "svakere".

Det var som om litt av forsterkningen forsvant.

 

Så dro jeg for å bytte forsterker, jeg byttet til en som kostet 400 kroner.

Den funket også bare i en liten stund. Denne forsterkeren ga meg neste perfekt signal før den sviktet.

 

Er det noen som vet hvorfor forsterkerene sviktet? Det er jo veldig rart at begge to skal svikte, det er jo forskjellige merker. :no:

Endret av Rikkely
Lenke til kommentar

Hei.

 

Har ikke så mye peiling på dette, men har parabol, og vet hvor vktig kablingen er.

 

Du må se på coaxkabelen som en vanlig 2-leder, der senterlederen er en leder og skjermen er en leder. Det er viktig at begge lederene har god forbindelse. Senterlederen skal jo til sentertappen i pluggene, og skjemen skal til "kappen" i pluggene. Hvis du ikke har god kontakt på disse i alle koblingene dine får du problemer.

 

Jeg ville sjekket alle koblinger og forsikret meg om at begge lederene hadde kontakt, samt at du ikke har kortsluttning mellom senterleder og skjerming.

 

Hvorvidt dårlig kontakt/ kortsluttning kan ødelegge en forsterker vet jeg ikke. Prøv som sagt å sjekke elle koblinger, hvis forsterker fortsatt ikke virker ville jeg bare tatt den med til butikken og krevd en ny.

 

 

Lykke til. :thumbup:

Lenke til kommentar

Da har jeg sjekket alle koblingene, jeg fant ikke noen kortsluttninger.

 

Jeg skal prøve å la forsterkeren stå uten strøm i en liten stund før jeg prøver igjen, kanskje det er ei sikring eller noe som har slått seg inn.

 

Da bekreftet du det jeg trodde (heldigvis) for da har koblet riktig.

 

Tusen takk for hjelpen :)

Endret av Rikkely
Lenke til kommentar

Jeg ville sjekket på nytt at det ikke er kontakt noen plasser mellom skjerm og senter på coax kabelen. Husk forsterkeren skal stå helt først. Det er også viktig at coax ikke er klemt flat eller har blitt bøyd så mye at det har blitt "knekk" på den. Forsterkeren du kjøpte har sikkert variabel forsterkning. Sjekk om det sitter noen små pot meterer på denne, hvis ja, juster disse opp til maks. Er forsterkeren du kjøpte beregnet for frekvensområdet på kabelnettet ?

Dette skal virke. Det er også særs viktig at kabelen termineres i enden med 75 ohm. Det vil si, er det noen uttak som du ikke bruker må disse avsluttes med en 75 ohm's motstand. Ferdige splittere skal ha dette innebygd, men hvis du har brukt vanlige T-ledd er jeg ikke så sikker på at dette er tilfelle. I så fall, koble en 75 ohm's motstand mellom skjerm og senter på pluggen/uttaket. Spiller ingen rolle hvor stor effekt motstanden tåler.

Sist men ikke minst sjekk at alle skruer er tilkoblet skikkelig og at du har kontakt fra en ende til den andre på alle kabler slik at du ikke sitter på en kabel hvor det nesten er brudd i kabelen (prøv å bevege på kabelen for å se om det forandrer seg)

 

Lykke til !

Lenke til kommentar

:D

 

Da fungerer ALT!

 

Jeg dro ned på expert og byttet forsterkeren. Det var visst denne som var gåen.

Nå er det bare litt snø på signalet, men det får jeg leve med.

Jeg har skrudd forsterkningen på fult, og jeg merker at jeg kunne hatt bruk for litt mer. Hadde jeg hatt 5 dB til så har signalet blitt perfekt tenker jeg ^^ Men nå har jeg ikke råd til mer, dette ble veldig dyrt.

 

Tusen takk for hjelpen, kunne ikke klart meg uten :love:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...