danand13 Skrevet 15. august 2006 Forfatter Skrevet 15. august 2006 jeg har la inn usb versonen på usben nå men når jeg restarter står det disk feil på usben må jeg ekstrakere den på usben eller skal bare hele iso file legges rett på?
wil Skrevet 15. august 2006 Skrevet 15. august 2006 Må du ikke brenne Imaget på cd først, så installere Slax på USB Penna derifra? Hvis du ikke gjør det vil jo selvfølgelig Slax ikke ha noe å boote på. Tror nok du skal brenne den på CD og boote med den ja, også installere den derifra.
deleder Skrevet 15. august 2006 Skrevet 15. august 2006 Må du ikke brenne Imaget på cd først, så installere Slax på USB Penna derifra? Hvis du ikke gjør det vil jo selvfølgelig Slax ikke ha noe å boote på. Tror nok du skal brenne den på CD og boote med den ja, også installere den derifra. 6678792[/snapback] USB Boot bør vel fungere, ikke alle som har det dog.
danand13 Skrevet 15. august 2006 Forfatter Skrevet 15. august 2006 okay skal prøve det jeg, tusen takk:)
danand13 Skrevet 15. august 2006 Forfatter Skrevet 15. august 2006 USB Boot bør vel fungere, ikke alle som har det dog. Det er det jeg prøver på men jeg er ikke siker på ossen jeg skal gjøre..
wil Skrevet 15. august 2006 Skrevet 15. august 2006 (endret) Joda. Om USB Boot er støtta fra hovedkortet så går det greit å boote fra USB Penna, men du må vel fortsatt ha Slax installert på USB Penna for å kunne boote den fra USB Penna. Det er jo ganske logisk. Edit: Eller kanskje det holder med å pakke den ut. Ble litt usikker nå. siden at De andre Slax versjonene booter direkte fra cd når man setter dem inn. Bare å prøv deg fram du, så får du nok det til tenker jeg. Skulle gjerne prøvd det her også, men har hverken tid eller lyst til å gjøre det nå, da jeg har ganske mye viktig på den USB Penna jeg har nå, så jeg får ikke prøvd det. Sikker på at USB Boot er støtta på hovedkortet ditt da? Hva er det du prøver på forresten? Endret 15. august 2006 av wil
danand13 Skrevet 15. august 2006 Forfatter Skrevet 15. august 2006 ja har prøvd det meste med usb boot nå ekstrakere den eller bare legge file innpå. når jeg starter opp pc kan jeg trykke på F12 da kommer det opp en boot liste blant dem så er det usb boot. men når jeg gjør det så kommer bare diskfeil opp og jeg må trykke på en tast også starter den opp i windows igjen:S
wil Skrevet 15. august 2006 Skrevet 15. august 2006 Her er en guide for å installere Slax på USB Penn. Og det var som jeg tenkte. Du MÅ brenne ISO fila på CD`en FØRST, så boote fra den. Her er uannsett guiden: EDIT: It seems things have changed since I last wrote this HOWTO, (SLAX 5.0.6) so I've updated it according to the feedback in this tread. Thanks for the input everyone. I see this gets asked over and over in the forums, so I thought I'd post how I install SLAX to my USB stick: NOTE! Your motherboard needs to be able to boot from a USB device to boot from the USB stick. And you need to set this up in the BIOS. I use nano as my text editor. Replace nano with a text editor of your choice. 1. Boot the SLAX LiveCD 2. Download syslinux from www.kernel.org/pub/linux/utils/boot/syslinux/. And extract the archive. 3. Insert the USB stick and check in /mnt if the stick was detected. 4. Make shure the USB stick is unmounted. OPTIONAL! Step 5 is only needed if you want to convert from FAT16, or you have problems with the stick filling up even if you remove files when using it in SLAX. 5. Reformat the stick to a FAT32 filesystem like this: WARNING This wil destroy all data on the stick. Make a backup of the files you want to keep. Code: mkdosfs -F 32 /dev/sda1 You need to figure out what /dev your USB stick is and replace /dev/sda1 with your device. If you don't have any SATA or SCSI hard drives and the USB stick you intend to use is the only one inserted. Its probably /dev/sda1. 6. Mount the USB stick. 7. Copy the needed files from the CD to the USB stick. Code: cp -ra /mnt/live/mnt/hdX/* /mnt/your_usb_stick/ What letter X is depends on your system. Mine is c /mnt/live/mnt/hdc/ The path to my USB stick is: /mnt/sda1_removable/ 8. Now we need to move some files from the boot dir. on the USB stick to the base of the stick. Code: mv /mnt/sda1_removable/boot/*.gz /mnt/sda1_removable/ mv /mnt/sda1_removable/boot/splash.* /mnt/sda1_removable/ mv /mnt/sda1_removable/boot/vmlinuz /mnt/sda1_removable/ Replace sda1 with your device. 9. Time to edit some files. In the base of the stick /mnt/sda1_removable) you'll see a file named isolinux.cfg Rename this file to syslinux.cfg Code: cd /mnt/sda1_removable/ mv isolinux.cfg syslinux.cfg Ok now we need to edit this file. Code: mcedit syslinux.cfg Remove all the boot/ references from this file, so it looks like this: Quote: display splash.cfg default slax prompt 1 timeout 40 F1 splash.txt F2 splash.cfg label slax kernel vmlinuz append max_loop=255 initrd=initrd.gz init=linuxrc load_ramdisk=1 prompt_ramdisk=0 ramdisk_size=4444 root=/dev/ram0 rw slax vga=0x305 label linux kernel vmlinuz append max_loop=255 initrd=initrd.gz init=linuxrc load_ramdisk=1 prompt_ramdisk=0 ramdisk_size=4444 root=/dev/ram0 rw slax vga=0x305 label memtest kernel boot/memtest You need to edit one more file. Code: mcedit splash.cfg Again you need to remove boot/ so the file looks like this: Quote: ^L^Xsplash.lss^M ^O0f Welcome to SLAX. Hit Enter to continue booting or press F1 for help...^M ^M 10. Time for the finale step. We need to setup syslinux. First move out of the USB stick dir. Code: cd Then unmount the USB stick. Now cd in to the syslinux-x.xx/mtools directory: (Replace x.xx with the version you got.) Code: cd syslinux-3.06/mtools/ Setup syslinux with this command: (Replace /dev/sda1 with your device.) Code: ./syslinux /dev/sda1 NOTE! If you have an old motherboard use the command ./syslinux -s /dev/sda1/ instead. You should now be able to boot SLAX from the USB stick.
deleder Skrevet 15. august 2006 Skrevet 15. august 2006 Har en liten følelse av at trådstarter ikke fikser den guiden
wil Skrevet 15. august 2006 Skrevet 15. august 2006 Ja, du sier kanskje noe der. Hva gjør vi da tro? Kan jo selvfølgelig oversette den til Norsk, men vet ikke om det hjelper noe særlig? Guiden er ikke så veldig avansert egentlig. Bare å gjøre det som står. Baugen er vel kanskje at den er på engelsk. Hmmm. Vet ikke hvor god trådstarter på engelsk jeg men.
danand13 Skrevet 15. august 2006 Forfatter Skrevet 15. august 2006 jeg skal begyne med en gang jeg:) TuSsEn TaKk FoR hJeLpEn:)
ratix Skrevet 18. august 2006 Skrevet 18. august 2006 (endret) jeg skal begyne med en gang jeg:) TuSsEn TaKk FoR hJeLpEn:) 6679063[/snapback] Hvor er moderatorne når man virkerlig trenger de? *sykt glis* Endret 18. august 2006 av ratix
Silvester Skrevet 19. august 2006 Skrevet 19. august 2006 ja har prøvd det meste med usb boot nå ekstrakere den eller bare legge file innpå.når jeg starter opp pc kan jeg trykke på F12 da kommer det opp en boot liste blant dem så er det usb boot. men når jeg gjør det så kommer bare diskfeil opp og jeg må trykke på en tast også starter den opp i windows igjen:S 6678907[/snapback] Har du i det heletatt prøvd noen av guidene vi har linket til? Det står step by step hva du skal gjøre for noe der, og instruksene fungerer. Jeg tror stol-til-tastatur-adapteret ditt er gåent.
Marsan Skrevet 19. august 2006 Skrevet 19. august 2006 kanskje han har fått det til? Han har ikke skrevet bump post her på lenge nå...
danand13 Skrevet 19. august 2006 Forfatter Skrevet 19. august 2006 jo faktisk har jeg et litte problem når jeg kjører cfdisk på linux live cd, så synes ikke usb pennen så jeg får ikke gjort noe :S
wil Skrevet 19. august 2006 Skrevet 19. august 2006 har du prøvd å skrive cfdisk /sda1, eller noe da? Hvis USB Penna er sda1 så klart. Hvis den er det å du skriver det så skal den komme fram.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå