Gå til innhold

Pentax Super A - "klassiker av de sjeldne"?


Anbefalte innlegg

hellu

Jeg har lenge sittet og sett på digitale speilreflekskameraer, men bestemte meg for at det det ikke ville være ueffent med et filmbasert speilreflekskamera.

 

En henvendelse på en annonse på finn.no førte til at jeg fikk et kamera gratis, et Pentax Super A med en linse (på den står det "SMC Pentax A zoom 1:3,5 35-105 mm")

 

Jeg tenkte som så at dette sikkert er et helt vanlig kamera, og sikkert greit til å lære meg å ta bilder på gamlemåten.

Planen var egentlig å bruke kameraet til å lære meg teknikkene, og så kjøpe et annet kamera å bruke "fulltid".

 

Spørsmålet mitt er dette; har jeg vært usedvanlig heldig her? jeg finner samme kamera annonsert som en "klassiker av de sjeldne" og "proff kamera". Er dette pissprat og annonseskryt eller stemmer det?

Er det verdt pengene å kjøpe ekstrautstyr, andre linser og ting til dette kameraet fremfor å kjøpe et annet gammelt kamera som "hovedkamera"?

 

Takk for svar

 

Ole-Christian

Endret av BlinkyBill
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Både "klassiker av de sjeldne" og "proffkamera" er betydelige overdrivelser, men dette kameraet er et absolut kapabelt kamera. Lite og lett, samt optikk fra en av de mest kreative produsentene. Hvis du har fått det gratis, så er det et "røverkjøp". Kos deg med kamera ditt, og kjøp gjerne noe billig, brukt fastoptikk til det. Den utrolige 40mm'eren til Pentax er jo et opplagt valg, eller den klassiske SMC 50mm 1,4. Se etter brukte Pentax Takumar-objektiver på ebay.

I fremtiden kan du oppgradere til en Pentax K100D, for eksempel. Da kan du bruke all den gamle optikken du har fått tak i for en slik og ingenting, og glede deg over Pentax uovertruffne bakoverkompabilitet. Bare spør Hr Brun.

En grei bonus er at den er veldig kompakt, og glir lett ned i bagen som som analog backup.

Ps: dSLR'en Pentax *ist DL koster bare 4500 i Norge i dag, med en glimrende 18-55 kitzoomen deres-

Lenke til kommentar

Zoomen kjenner jeg ikke, men er den lykkelige eier av et Super A som ble innkjøpt en gang på 80-tallet. Klassisk er det nok, men om det kvalifiserer til en proffbetegnelse er nok tvilsomt. Sammen med en Pentax 50 er det et meget bra kamera. Beste er å kjøpe et 50 mm (eller andre objektiver) hvor blenderringen kan settes på Auto, så har du muligheten til både lukkerprioritert og blenderprioritert lysmåling. Autofokus har du sikkert sett at du ikke får, men med den søkeren er fokus veldig lett.

 

Med dette huset har du tilgang til noe av den beste fastoptikken som er. :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg ønsker meg et slikt kamera. Helst et helmanuelt et da, men et super A ville funke fett det òg. Har nå et nikon, et minolta og et canon (billige halvgamle analoge med ymse møkkazoomer) liggende, samt mitt elskede *ist DL selvfølgelig. De analoge blir ikke brukt, da de ikke har helt den samme sjarmen. Det jeg vil ha er et pentax jeg kan bruke min 50mm mf på.

Hvis du ikke liker kamera, kan jeg kanskje kjøpe det hos deg for en billig penge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...