Gå til innhold

Lite marked for 60GB DAP'er?


Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat bestilt en ny digital musikkavspiller (DAP). Alternativene var Cowon iAudio X5, Creative Zen Vision og iPod. Vi snakker altså her om tungvektere for de som ønsker å ta med seg hele samlingen istedenfor å ta med 5 favorittalbum.

 

Jeg ville så gjerne ha Creative Zen Vision, for jeg vet fra før at den har det beste menysystemet, den beste løsningen for håndtering av spillelister og flere funksjoner enn iPod.

 

iAudio X5 har alt iPod Video har, men den er dyr og skjermen er mindre og dårligere. Det er i grunn ikke så rart da den ikke er ment å konkurrere med iPod Video og Zen Vision, men heller iPod 3G og Zen Touch hvor den i begge tilfeller er teknisk overlegen. Støtte for ogg og FLAC, USB-hub funksjon og et stilig utseende er store fordeler den har over konkurrentene.

 

Jeg har en iPod mini fra før, og antar at menysystemet er det samme på iPod 5g. Menysystemet og elendig løsning med spillelister har ført til at jeg må tilpasse bruksmønsteret til spilleren og ikke omvendt. Til "større" oppgaver har jeg Creative Zen NX 30GB, som har fungert storartet til mitt bruk. Men nå har bakgrunnbelysningen på skjermen sluttet å fungere, og 30gb blir litt i minste laget når musikksamlingen er på 45 gb (over halvparten er spillmusikk hvis noen skulle lure).

 

Hva falt valget på? Med en pris på over 4000 kr for 60gb, så blir desverre X5 alt for dyr. Zen Vision finnes desverre ikke i en 60gb variant. Da ser jeg ikke fornuften i å kjøpe en ny spiller bare pga. utseende og fargeskjerm. Jeg har altså bestilt iPod Video, noe jeg sikkert kommer til å bli sånn passe fornøyd med. 3000 kr er rett og slett billig for så mye plass! Da kan jeg leve med dårligere skjerm, amputert videostøtte, fordummet menysystem og et halvspist eple som logo. Likevel: Det virker som at interessen for større kapasitet enn 10 gb, er liten. Større enn 30 gb er tydeligvis helt uinteressant.

 

Er det virkelig så få som ønsker å ha med seg absolutt all musikken de har, evt. med høyere bitrate enn det som får plass på spillere med mindre lagringsplass?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel...

 

Jeg har ikke noe problem med å få plass til all musikken jeg har lyst til å ta med meg på spilleren min (Creative Vision:M). Har vel ca. 15-17GB musikk inne på den nå, og det er all musikken jeg har lyst til å å høre på. På maskina mi har jeg kanskje 40GB musikk, men mye av det hører jeg aldri på uansett, så har ikke bruk for å ta det med meg.

 

Problemet mitt er at jeg ikke får plass til alle videoene jeg vil ha med meg :p Nå har jeg to hele serier (Berserk + Cowboy Bebop) og fire spillefilmer på spilleren, og jeg skulle gjerne hatt plass til mye mer. Så en 60GB-versjon av Vision:M ville vært ideelt for meg. Dessverre finnes det ikke, så jeg får bare slette og overføre nytt etterhvert som jeg blir ferdig med serier.

Lenke til kommentar
er ikke skjermene på disse spillerne litt små til å se på film o.l ?

6664775[/snapback]

Njoda, skjermen på Vision:M er jo ikke akkurat en diger widescreen, men personlig synes jeg det går helt fint å se på serier. Filmene ser jeg bare i flere omganger, rundt 2 timer konstant filmtitting på Vision:M sliter litt på øynene :p

Lenke til kommentar
Hehe, skjønner. Får plass til en god del serier og, vel? En god del episoder, vel..

6666846[/snapback]

Joda. Har overført litt nytt til spilleren, har nå 3 forskjellige animeserier (ca. 20 episoder per serie), 4-5 spillefilmer og sesong 1 av FarScape (ca. 20 episoder) :) Så blir en god del til sammen.

Lenke til kommentar

Jeg har sett endel video på min Vision:M, og erfart at det er best å se Family Guy, South Park og lignende, siden disse som regel er ganske lyse. Jeg forsøkte å se en film som det stort sett var mye mørke i, det fungerte ikke voldsomt bra, vanskelig å få med seg detaljer på skjermen, litt liten for det.

Får plass til nok for min del, handler bare om å velge ut litt.

Endret av kjehaako
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...