Gå til innhold

AGP vs PCI-Express & flaskehalser


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe et nytt skjermkort til AGP-sokkel, og det står mellom disse tre:

 

XFX Nvidia 7800 GS XT;

 

 

Gainward Nividia 7800 GS

 

og

 

Gainward Nvidia 7800GS+.

 

I denne forbindelse har jeg følgende spørsmålstillinger:

 

- Vil det faktum at jeg har AGP begrense ytelsen, slik at det ikke er noe poeng i å investere i så pass gode kort som de to fra Gainward? Det må jo være en grunn til at man går over til PCI-Express. Men har skillet betydning for disse tre kortene? Formulert litt annerledes, vil jeg få brukt potensialet i Gainward kortene med AGP, eller vil AGP uansett utgjøre en "trafikk-kork"?

 

- Er det i så fall vitts å kjøpe det dyreste kortet fra Gainward, GS+?

 

- Når det gjelder overklokkete kort fra fabrikanten/produsenten, står disse også i fare for ustabilitet, som når man klokker selv?

 

Håper på raske og gode råd fra forumets brukere, for jeg må bestemme meg og bestille snart.

 

På forhånd takk,

 

Fred A.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skal kjøpe et nytt skjermkort til AGP-sokkel, og det står mellom disse tre:

 

XFX Nvidia 7800 GS XT;

 

 

Gainward Nividia 7800 GS

 

og

 

Gainward Nvidia 7800GS+.

 

I denne forbindelse har jeg følgende spørsmålstillinger:

 

- Vil det faktum at jeg har AGP begrense ytelsen, slik at det ikke er noe poeng i å investere i så pass gode kort som de to fra Gainward? Det må jo være en grunn til at man går over til PCI-Express. Men har skillet betydning for disse tre kortene? Formulert litt annerledes, vil jeg få brukt potensialet i Gainward kortene med AGP, eller vil AGP uansett utgjøre en "trafikk-kork"?

 

- Er det i så fall vitts å kjøpe det dyreste kortet fra Gainward, GS+?

 

- Når det gjelder overklokkete kort fra fabrikanten/produsenten, står disse også i fare for ustabilitet, som når man klokker selv?

 

Håper på raske og gode råd fra forumets brukere, for jeg må bestemme meg og bestille snart.

 

På forhånd takk,

 

Fred A.

6656059[/snapback]

AGP er ingen hindring i seg selv. Bortsett fra oppgraderingsmuligheter. Selv dagens grafikkort utnytter ikke AGP bussen helt ut. Så den i seg selv er ikke noen flaskehals.

 

Gainward kortene du linker til er litt spesielle. Siden det billigste av dem har 7800GT Chip og det dyreste har 7900GT chip. Så lenge du har et AGP system som har kraftig nok prosessor så vil du hevde deg mot tilsvarende PCI-Express kort med samme klokkefrekvenser og minnemengde.

 

Men... Gainward kortene er såpass dyre at du like godt kan kjøpe både PCI-Express hovedkort og tilsvarende PCI-Express grafikkort med tilsvarende ytelse til samme pris. I tillegg er du da rettet mer mot fremtiden. Men for all del, hvis du skal beholde AGP systemet en god tid fremover så vil du drive alle spill en god stund fremover med hvilke som helst av kortene du linker til.

Lenke til kommentar
Jeg skal kjøpe et nytt skjermkort til AGP-sokkel, og det står mellom disse tre:

 

XFX Nvidia 7800 GS XT;

 

 

Gainward Nividia 7800 GS

 

og

 

Gainward Nvidia 7800GS+.

 

I denne forbindelse har jeg følgende spørsmålstillinger:

 

- Vil det faktum at jeg har AGP begrense ytelsen, slik at det ikke er noe poeng i å investere i så pass gode kort som de to fra Gainward? Det må jo være en grunn til at man går over til PCI-Express. Men har skillet betydning for disse tre kortene? Formulert litt annerledes, vil jeg få brukt potensialet i Gainward kortene med AGP, eller vil AGP uansett utgjøre en "trafikk-kork"?

 

- Er det i så fall vitts å kjøpe det dyreste kortet fra Gainward, GS+?

 

- Når det gjelder overklokkete kort fra fabrikanten/produsenten, står disse også i fare for ustabilitet, som når man klokker selv?

 

Håper på raske og gode råd fra forumets brukere, for jeg må bestemme meg og bestille snart.

 

På forhånd takk,

 

Fred A.

6656059[/snapback]

AGP er ingen hindring i seg selv. Bortsett fra oppgraderingsmuligheter. Selv dagens grafikkort utnytter ikke AGP bussen helt ut. Så den i seg selv er ikke noen flaskehals.

 

Gainward kortene du linker til er litt spesielle. Siden det billigste av dem har 7800GT Chip og det dyreste har 7900GT chip. Så lenge du har et AGP system som har kraftig nok prosessor så vil du hevde deg mot tilsvarende PCI-Express kort med samme klokkefrekvenser og minnemengde.

 

Men... Gainward kortene er såpass dyre at du like godt kan kjøpe både PCI-Express hovedkort og tilsvarende PCI-Express grafikkort med tilsvarende ytelse til samme pris. I tillegg er du da rettet mer mot fremtiden. Men for all del, hvis du skal beholde AGP systemet en god tid fremover så vil du drive alle spill en god stund fremover med hvilke som helst av kortene du linker til.

6656114[/snapback]

 

Takk for godt svar!

 

Jeg har tenkt på å oppgradere hovedkortet, men da blir det hele bunten - RAM, prosessor mv. Så det må nok bli skjermkortet for denne gang.

 

Jeg har en 3 Ghz Prescott @ 3,6 Ghz, 1024 Mb PC 3200 ram på et ASUS i975 hovedkort. Vil dette fungere godt eller bremse den effekt som oppnås med de beste fra Gainward?

Lenke til kommentar
Jeg skal kjøpe et nytt skjermkort til AGP-sokkel, og det står mellom disse tre:

 

XFX Nvidia 7800 GS XT;

 

 

Gainward Nividia 7800 GS

 

og

 

Gainward Nvidia 7800GS+.

 

I denne forbindelse har jeg følgende spørsmålstillinger:

 

- Vil det faktum at jeg har AGP begrense ytelsen, slik at det ikke er noe poeng i å investere i så pass gode kort som de to fra Gainward? Det må jo være en grunn til at man går over til PCI-Express. Men har skillet betydning for disse tre kortene? Formulert litt annerledes, vil jeg få brukt potensialet i Gainward kortene med AGP, eller vil AGP uansett utgjøre en "trafikk-kork"?

 

- Er det i så fall vitts å kjøpe det dyreste kortet fra Gainward, GS+?

 

- Når det gjelder overklokkete kort fra fabrikanten/produsenten, står disse også i fare for ustabilitet, som når man klokker selv?

 

Håper på raske og gode råd fra forumets brukere, for jeg må bestemme meg og bestille snart.

 

På forhånd takk,

 

Fred A.

6656059[/snapback]

AGP er ingen hindring i seg selv. Bortsett fra oppgraderingsmuligheter. Selv dagens grafikkort utnytter ikke AGP bussen helt ut. Så den i seg selv er ikke noen flaskehals.

 

Gainward kortene du linker til er litt spesielle. Siden det billigste av dem har 7800GT Chip og det dyreste har 7900GT chip. Så lenge du har et AGP system som har kraftig nok prosessor så vil du hevde deg mot tilsvarende PCI-Express kort med samme klokkefrekvenser og minnemengde.

 

Men... Gainward kortene er såpass dyre at du like godt kan kjøpe både PCI-Express hovedkort og tilsvarende PCI-Express grafikkort med tilsvarende ytelse til samme pris. I tillegg er du da rettet mer mot fremtiden. Men for all del, hvis du skal beholde AGP systemet en god tid fremover så vil du drive alle spill en god stund fremover med hvilke som helst av kortene du linker til.

6656114[/snapback]

 

Takk for godt svar!

 

Jeg har tenkt på å oppgradere hovedkortet, men da blir det hele bunten - RAM, prosessor mv. Så det må nok bli skjermkortet for denne gang.

 

Jeg har en 3 Ghz Prescott @ 3,6 Ghz, 1024 Mb PC 3200 ram på et ASUS i975 hovedkort. Vil dette fungere godt eller bremse den effekt som oppnås med de beste fra Gainward?

6656223[/snapback]

Du har kraftig nok prosessor. Men som det sies her er det en fordel med 2GB RAM. Men du må ikke ha det. Hvis du først skal kjøpe AGP grafikkort nå så vil jeg ikke anbefale deg å bruke masse penger på Gainward kortene. Kjøp heller det billigste 7800GS du finner. Slik at du ender på rundt 2000,- Kroner. Så klokker du dette så mye du kan. For det er mye å hente av vanlige 7800GS kort. Tror de er klokket til 375MHz på GPU eller noe. Kan klokkes opp mot 500MHz uten større problemer. Og da tenker jeg ikke på Gainward kortene. Disse kjører høyere klokk fra før og har flere pipelines.

 

Edit: Ser at det billigste 7800GS kortet ifølge prisguiden koster 2295,- Kroner. Dette synes jeg er litt dyrt. Hadde trodd de var krøpet ned mot 2000,- Kroner. Men, men. Litt kjipt å betale like mye for dette som det koster for et 7900GT PCI-Express.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

Jeg har et Club 7800GS som jeg er strålende fornøyd med. :D

De kan som nevnt klokkes ganske mye uten problemer. For tiden har jeg bare klokket mitt litt, har satt "klokken" opp til 410(375 som std.), og jeg kjører spill som Oblivion uten problemer av noe slag. Det viktigste av avlt er at det er STILLE også. ;)

 

Så kjøp deg et sånt kort, og spar penger til DX10-kortene kommer.

Da kan du gjøre som meg, kjøpe et helt nytt oppsett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...