Gå til innhold

Kortsluttning i PC-hjelp!


Anbefalte innlegg

Hei,

 

hadde nettopp installert ny CPU-kjøler og montert inn en ny vifte i kabinettet mitt i dag. Etter å ha satt alt sammen igjen (harddisker og hovedkort måtte ut) kortsluttet PCen idet jeg koblet til strømmen. Før dette hadde PCen vært gjennom en røff transport.

 

Jeg er litt usikker på hva som kan ha forårsaket en slik momentan kortslutning. Kan jeg ha koblet noe feil? Burde det ikke da ha tatt litt tid før PCen kortsluttet og sikringen i huset gikk. Den tok tross alt en 13A sikring før jeg rakk å sette i kontakten.

 

Jeg demonterte PSUen (en 380W Antec True SP) og fant at primærsiden var kortsluttet, men ingen løse deler eller opplagte kortslutninger.

 

Nå må jeg altså kjøpe ny PSU, men er litt redd for at jeg kan ha montert noe feil og at jeg brenner en ny PSU med en gang. Er det mulig at en feilkobling på sekundærsiden har forårsaket en slik feil i PSU, kan andre komponenter i PCen min være ødelagt?

 

Dessuten er jeg relativt forvirret når det gjelder alle tilkoblingsmulighetene jeg har, noen som kan komme med en oppklaring til følgende:

 

Hovedkortet mitt (ABIT AG-8) har en 24 pins kontakt. I denne stod en 20 pins kontakt mens 4 hull var ledige. Er det ett fett om det brukes 20 eller 24 pins der?

 

takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har nok ikke koblet noe feil i pcen din, for da ville ikke primærsiden på trafoen vært kortsluttet. Men det kan nok være noe feil med PSU'en din ja. Du har ingen annen strømforsyning som du kan teste med da?

Og det med hovedkortet ditt, jeg vet ikke helt om du må ha en 24 pin kontakt der, men hvis du bare hadde koblet inn en 20 pin så ville i hverstefall ikke pcen startet, så det tviler jeg på at kan ha forårsaket dette! :)

Lenke til kommentar

Dette beroliget meg endel! Var tvunget til å sende hele pcen min hjem i en pakke etter et lengre opphold i utlandet. Nappet ut harddiskene, men resten lot jeg stå i. PCen hadde på forhånd fungert i noen år med den eksisterende strømforsyningen med 20 pins og hovedkortet med 24 pins kontakt. Altså ikke noe problem der, synes det bare er litt rart. Regner med det fungerer om jeg kjøper meg en ny strømforsyning med 24+4 kontakt?

 

Ellers håper jeg resten av PCen funker. CPU kjøleren (en boxed) hadde brukket av og ligget løst inne i kabinettet under hele transporten.... ikke bra. Burde ha tenkt på å fjerne den først! :no:

 

Ellers er det noen tips til hva jeg bør kjøpe av strømforsyning? Vil ikke kjøpe noe drit og har nå lagt endel penger i å få redusert støy i maskinen. Har et Antec Sonata kabinett. Synes PSU med løse kabler virker greit iom at jeg bare har behov for en liten del av den kabelsalaten som vanligvis tyter ut av en PSU. Ellers sitter det en P4 3,4GHz, et 6600 GT, 3x Sata HD, 2GB ram, 1xPCI, DVD, 3x12cm vifter i kabinettet.

 

Altså noen tips til PSU som kan dekke forbruk som nevnt, har løse kabler, og 4xSata til under 1000?

Lenke til kommentar
Når selv boxed kjøler har falt av, da er det ikke rart om PSU også har gått. Kanskje de tok den i et fly dropp, hehe.

 

Problemet er at den løse kjølern kan ha liggi og rista løs og dælja rundt på hk osv så det kan ha oppstått skader på det og.

6653629[/snapback]

 

Det er nok nettopp det den har gjort, men kan ikke se noen skader. Og i så fall om det er skader på HK el burde vel ikke det føre til at en ny strømforsyning ryker?

Lenke til kommentar
Kjøp en skikkelig PSu med sikring og kortslutningsvern, så skal den ikke kortslutte selv om det er noen feil på noen komponenter.

6657626[/snapback]

 

Da har jeg kjøpt en mist 500W. Ser sweet ut, men har ikke koblet den til enda. Ser at det står kun ATX 24 pin på kontakten til hovedkortet. Har en 24 pins kontakt på hk, men tidligere stod det en 20 pins i denne 24 pins kontakten. Har det noe å si? Har jeg noe å frykte?

Lenke til kommentar
Kjøp en skikkelig PSu med sikring og kortslutningsvern, så skal den ikke kortslutte selv om det er noen feil på noen komponenter.

6657626[/snapback]

 

Da har jeg kjøpt en mist 500W. Ser sweet ut, men har ikke koblet den til enda. Ser at det står kun ATX 24 pin på kontakten til hovedkortet. Har en 24 pins kontakt på hk, men tidligere stod det en 20 pins i denne 24 pins kontakten. Har det noe å si? Har jeg noe å frykte?

6694349[/snapback]

 

Hvis jeg forstår riktig så sto det en 20 pin kontakt i en 24 pin støpsel, dette skal ikke ha noe å si, så tror ikke du behøver å frykte så mye!

Lenke til kommentar

Har nå satt inn min mist 500w strømforsyning, Zalman CNPS7700-Cu samt en ekstra 120mm vifte og maskinen går som en drøm. Idle temp på cpu ligger nå på 36 grader når kabinetttemp er 28 og omgivelsestemp ca 24 og det ved 1300 omdreininger på prosessorvifta. Digg!

 

Ser ut som den takla turen med posten fra Sveits til Norge selv om det lå en løs kjøler inne i maskinen og rista. :thumbup:

 

Ellers er strømforskyningen nydelig utført. Virker veldig solid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...