Gå til innhold

Bilde med mitt nye ixus 800is


xans

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tja...jeg skal komme med litt hard kritikk! Bildet var blast, uklart, og jeg føler at deler av motivet mangler...Men med litt trening vil du etterhvert mestre teknikken som trengs, lykke til!!

6633480[/snapback]

usaklig hard kritikk...

Jeg likte bildet, spesielt at du fikk med vingene til fluen.. når det er sagt, burde hele blomsten vært med og det ødelegger mye. ellers et fint bilde. i et sånt bilde med sterke farger er det fint om du får frem kontrastene, synes ikke kontrastene kommer godt nok frem.

Lenke til kommentar

Smidt: Syns du jeg har usaklig hard kritikk? Du sier jo akkurat det samme...

Eksempler:

Jeg sa: "bildet var blast" du sier; "synes ikke kontrastene kommer godt nok frem"

Jeg sa: "jeg føler at deler av motivet mangler" du sier; "når det er sagt, burde hele blomsten vært med og det ødelegger mye"

 

Jeg ser ikke hvor det er usaklig når vi sier akkurat det samme...Og jeg sa aldri at bildet var stygt, bare at det kan forbedres!!

Lenke til kommentar

Stiller meg sammen med Antarctica og lurer litt på hva som var usaklig og hard kritikk det der?

 

Men gratulerer med nytt ixus og velkommen inn i en spennende macroverden.

 

Når det er sagt så vil jeg påstå at kompaktkamera ala ixus egner seg lite til macrofotografering grunnet diverse årsaker.

 

Dette bildet er ett helt vanlig bilde av flue på blomst, ikke noe ekstra som skiller seg ut. Blomsten har alt for sterke farger som trekker fokuset bort fra flua. (jeg tipper flua er hovedmotivet).

 

Flue på blad eller flue på mindre kontrastfylte blomster er å foretrekke. (ihverfall lettere å få vellykket).

 

Vinkelen er kjedelig, prøv en mer spennende vinkel. Når man skal ta bilde feks av barn så skal man sette seg ned for å komme på barnets høyde. Prøv dette med flua også. Mer froskeperspektiv, og ikke fugl.

Lenke til kommentar

Må nok si meg delvis enig med Antarctia her.

 

Motivet i seg selv er ok, men bildet er ikke skarpt nok. Dette gjelder både blomsten og insektet. Blomsten er "kuttet" på en måte jeg ikke liker - kanskje hadde det været bedre med hele blomsten. Eller så kunne du gåttt enda nærmere og konsentrert deg om selve blomsterfluen.

 

Makro er ikke lett. Selv har jeg tatt hundrevis av makrobilder i sommer, men de aller fleste går rett i søppelbøtten. Stå på !! Øvelse gjør mester

 

Elles kan nok ikke kameraet ditt hamle opp med et DSLR med et dedikert makro-objektiv, med IXUS 800 har visstnok en nærgrense på 2 cm, så hvis du er stø på hånden burde du kunne få meget gode makrobilder

Endret av olar0701
Lenke til kommentar

Takker så mye for mange gode råd,det er av sine og (andres) feil man lærer.

Bare så det er sagt,den flua er en veps,den stakk meg på benet etter fotoseansen så den var vel ikke så poseringsvennelig.

Er klar over at komp.kamera ikke er det beste, får mye kritikk av konemor som ønsket seg et canon 350, hun er moderator på en Rumensk matside så omtrent alt jeg spiser blir fotografert og lagt ut på nettet.(Utrolig flink til å lage mat)

350 er et flott kamera men da jeg er avhengig av briller føler jeg at jeg trenger skjermen i stede for vanlig søker. Dette skulle det forresten vært moro å høre om brillebrukere med erfaring.

Ha en fortsatt fin dag

xans

Lenke til kommentar
Hvis man har ikke har mer en +-1,6 i styrke, så skal vel dette lett løses med dioptrifunksjonen på søkeren... Har du høyere/lavere styrke enn dette, må man kjøpe enda mer styrke eller noe i den duren...Det er slik jeg har oppfattet det på 350'n...

6634710[/snapback]

 

linser?

Lenke til kommentar

Antarctica: poenget med å få tilbakemelding er vel å lære av det, mente å bare ramse opp en masse stikkord ikke var beste måten å komme med tilbakemelding på.

 

men når det er sagt og lagt til side,

i stedenfor å ta med hele blomsten kan du velge å zoome lengre inn, slik at du ikke ser kanten av blomsten og vepsen blir hovedmotivet. Da bør gjerne blomsten ha en annen farge enn vepsen for å få den frem. Siden kontrasten mellom bie og blomst ikke er så stor kan du heller sette mer fokus på blomsten og få med hele.

Det nevnes også en annen vinkel, tror det kan være lurt. ikke bare ovenfra og ned..

 

ha en fortsatt fin dag! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...