Gå til innhold

Hardvare for realtidsrendering av digitalfilm


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

jeg har blitt lei av å la PCn stå på over natta for å rendere digitalkamerafilm til DVD format og söker derfor en hardwarelösning som löser dette i realtid.

 

Prisen må väre i vanlig konsumentklasse, iallefall ikke särlig dyrere enn et bra grafikkort.

 

Filene som skal renderes er AVI filer importert til PC og litt redigert, bl.a. litt lyd, subtekster og div 3-D effekter. Utfilen skal väre MPEG2 (eller lemplig fil som kan föres over til DVD).

 

Håper noen her inne kan gi meg tips på hardvare for dette bruk!

 

 

 

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann,

 

jeg har blitt lei av å la PCn stå på over natta for å rendere digitalkamerafilm til DVD format og söker derfor en hardwarelösning som löser dette i realtid.

 

Prisen må väre i vanlig konsumentklasse, iallefall ikke särlig dyrere enn et bra grafikkort.

 

Filene som skal renderes er AVI filer importert til PC og litt redigert, bl.a. litt lyd, subtekster og div 3-D effekter. Utfilen skal väre MPEG2 (eller lemplig fil som kan föres over til DVD).

 

Håper noen her inne kan gi meg tips på hardvare for dette bruk!

 

 

 

Mvh

6620256[/snapback]

 

Håper noen som har erfaring med annet enn spillkort kan hjelpe meg!! :hmm:

Lenke til kommentar

Så vidt jeg kan huske er det MPEG2 som kreves for DVD og det du da skal trenge er ett MPEG2 hardware kort, feks dette fra Terratec.

 

Alternativt kan du lete hos Pinnacle eller Happauge etter andre kort med tilsvarende egenskaper.

 

Hvilket program bruker du for å rendre til DVD? Det kan ha litt å si det også.

 

Mathan

Lenke til kommentar
Så vidt jeg kan huske er det MPEG2 som kreves for DVD og det du da skal trenge er ett MPEG2 hardware kort, feks dette fra Terratec.

 

Alternativt kan du lete hos Pinnacle eller Happauge etter andre kort med tilsvarende egenskaper.

 

Hvilket program bruker du for å rendre til DVD? Det kan ha litt å si det også.

 

Mathan

6622857[/snapback]

 

Hei og takk for lenk.

 

Jeg bruker Adobe Preimere Elements for videoredigering. Har testet flere andre program, men det er ingen som har noe ytelseovertak på andre. Alle krever lang tid for rendering. Flere timer for en 30 minutter lang film.

 

PCn jeg har er en Fujitsu Siemens Scaleo 800S med 512 MB intern minne. Jeg har tankene på en oppgradering til ny PC med Core2Duo og 2 GB, men uansett så er jeg på jakt etter hardvare acellerator for video redering.

 

Så vidt jeg vet så har ikke Pinacle kort som jeg behöver, skal titte litt på Terratec. Jeg vet at Canopus og Matrox har noen kort som klarer dette, men de er i prisklassen 10000 kr og oppover. Jeg vil gjerne holde meg under 3000 kr.

 

 

Mvh

Lenke til kommentar

Ser ut til at du er "inni" det med video redigering osv, du har ikke tenkt på de kommende mac'ene? Hvis ikke, så vil jeg bare foreslå å gå for en Intel Core 2 Duo, burde gi skikkelig med kraft til det du ønsker å oppnå.

 

Ikke ha mindre enn 2GB med minne.

 

Jeg vet det en en gammel artikel, men kan det hende at du må bruke dedikerte kort for den oppgaven du vil gjøre? Tenker mer på kort av denne type her: http://www.videoguys.com/RT3.html

 

Frankie

Lenke til kommentar
Ser ut til at du er "inni" det med video redigering osv, du har ikke tenkt på de kommende mac'ene? Hvis ikke, så vil jeg bare foreslå å gå for en Intel Core 2 Duo, burde gi skikkelig med kraft til det du ønsker å oppnå.

 

Ikke ha mindre enn 2GB med minne.

 

Jeg vet det en en gammel artikel, men kan det hende at du må bruke dedikerte kort for den oppgaven du vil gjøre? Tenker mer på kort av denne type her: http://www.videoguys.com/RT3.html

 

Frankie

6623098[/snapback]

 

Takk for lenken. Intressant å se testen, selv om den har noen år på nakken. Fortsatt er kortene i testen dyre, og jeg er dessuten usikker på om de tillater annen programvare, f.eks. Adobe Premiere Elements.

 

Jeg er ute etter et kort som kan bruke uavhengig av programvaren, eller iallefall kompatibelt med Adobe Premiere Elements. Kan sikkert finne knallsystem om man går over 10-15000 kr, men så dyr får ikke video hobbyen väre ;-)

 

Mulig at en raskere CPU og mye minne gjör vei i vellinga... Noen med erfaring med dagens kjappere processorer og mye minne som kan si noe generelt om hvor lang tid det tar å rendere en AVI fil i f.eks. Elements til MPEG2 ??

 

 

Mvh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...