Gå til innhold

Grafikkproblem i NFS: Most Wanted

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Gamer da NFS most wanted. Sitter på en maskin med en 3.2 GHz P4, 1024 MB RAM og et 128 MB Radeon 9800 Pro. Kanskje ikke den sykeste maskinen til å spille NFS:MW på, men kjører det likevel fint med alle detaljer på. Likevel har jeg et stygt problem med en del ting; skyggene er veldig kornete. Og da mener jeg ikke pikselert, men direkte kornete. Skyggene er rett og slett helt forferdelige:

ss2oj0.th.jpgss3bp0.th.jpg

Jeg har prøvd å ta av og på spesialeffekter og skru ned kvaliteten på skyggene, det ser for å si det rett ut jævlig ut likevel. Har nyeste driverne til kortet, og nyeste versjon av DirectX. Noen som har hatt lignende problemer som dette, eller ganske enkelt noen som kan se hva dette kan være og hjelpe meg med å fikse det? Er så utrolig frustrerende at når jeg har lagt gode penger på bordet og alt i teorien skal funke som det skal, blir det ødelagt av en stygg glipp som neppe skulle være der. Så... hjelp!

EDIT: Ok, har leitet litt mer rundt, og klart å grave opp at det er flere som har hatt dette problemet. Mer spesifikt er det tilsynelatende ikke spillet sin skyld, men noen av ATI-kortene som driter seg ut. Har hørt noe om at det er fordi de ikke PS3er, så kanskje det fins en workaround?

Endret av Wedvich
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan være at skjermkortet ditt ikke er akuratt så bra til det spillet. Det er jo et nytt spill og som krever litt.

Eller så kan det være at skjermkortete ditt ikke støtter sånne funksjoner som jeg ikke helt vet hva heter. Er noe AA og sånne ting ;)

Skrevet

Minimumskravet for å spille er jo GeForce 2 MX eller Radeon 7500, og jeg kjører spillet flytende med alle detaljer; det er bare det at skyggene blir rendret helt feil. Har hørt at folk kjører spillet uten dette problemet på en del av de nyere ATI-kortene, så kan være at problemet er ekslusivt til Radeon 9800. Men håper veffal det fins noe annet jeg kan gjøre med det enn å kjøpe nytt kort.

Skrevet
Minimumskravet for å spille er jo GeForce 2 MX eller Radeon 7500, og jeg kjører spillet flytende med alle detaljer; det er bare det at skyggene blir rendret helt feil. Har hørt at folk kjører spillet uten dette problemet på en del av de nyere ATI-kortene, så kan være at problemet er ekslusivt til Radeon 9800. Men håper veffal det fins noe annet jeg kan gjøre med det enn å kjøpe nytt kort.

6617915[/snapback]

Spiller du spillet med full grafikk? Og hvilken oppløsning?

Skrevet

Spiller med fulle detaljer i 1280x1024 oppløsning. Har prøvd lavere oppløsninger og detaljer, uten at det har hjulpet. Er bare skyggene som blir feil. Eneste løsningen så langt er å skru av skygger.

Skrevet

Selv om du kjører spillet på max detaljer og høy oppløsning betyr det ikke at kortet ditt vil klare å kjøre spillet like bra som f.eks et GF 7900gt.

Radeon 9800 Pro er et gammelt kort, som logisk nokk ikke vil klare å vise like god grafikk som de fleste kortene i en høyere prisklasse.

Skrevet

Problemet er at skyggene blir rendret feil, ikke at kortet "sliter". Det er kanskje et gammelt kort, men "gammel" og "utdatert" er to forskjellige begreper, og det sistnevnte stemmer nok ikke. Men for å oppsummere; problemet ligger nok i grafikkortet med at det behandler skyggerenderingen feil av en eller annen grunn, og løsningen blir A: å skru av skyggene eller B: å kjøpe et nytt et. Planlegger å bygge ny boks snart så B blir sannsynligvis det endelige svaret mens A får holde til da. Kan stenge topic nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...