Gå til innhold

velge digitalkamera, zoom er vesentlig,


Anbefalte innlegg

Jeg har et nikon d50 med kitlinsa, sigma 17-70 , f2.8-4.5 marcro og sigma 70-300. Jeg har også et gammelt nikon 4200. Har lenge vurdert nytt objektiv til d50, men har ikke klart å finne ut hva jeg skal kjøpe.

 

Ettersom kameraet mitt er stort, har jeg begynt å lure på om det smarteste kanskje hadde vært å kjøpe et lite digitalkamera i steden, det kan være enklere å ta med seg. Trenger et som har rask fokus og god zoom. Det jeg finner ut er at god zoom og liten størrelse er en vanskelig kombinasjon. Jeg skal i hovedsak ta bilde av hunder, da som regel i bevegelse. (nytter ikke å dope dem ned helller, heheh) Er det noen som har noe forslag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her har du lite kamera med mye zoom....

https://prisguiden.no/product.php?productId=41600

6615052[/snapback]

 

Ja, jeg kjøpte det kameraet. Fant ut at det bare var å hoppe i det, har ved tidligere innkjøpe vurdert frem og tilbake, og blitt bare mer og mer forviiret og ubesluttsom.

 

Kameraet virker greit, det er kanskje litt treigt i forhold til det jeg er vant til. Bildene er overraskende bra syns jeg, kanskje litt mer dybdeskarphet kunne vært ønskelig enkelte ganger. Men dette er jo slik det ser ut nå når jeg ennå ikke er blirtt kjent med kameraet.

 

Det som irriterer meg foreløpig er at det står i bruksanvisningen at man kan bruke inntil 2 gb minnekort, og det funket ikke for meg. Fikk bare lastet noen av bildene inn på maskinen, fikk heller ikke tatt flere bilder, da fikk jeg melding om at kortet var fullt (noe som ikke stemte) Da jeg så prøvde å formatere kortet på nytt, tok det lang tid, men bildene lå der fortsatt. Har prøvd med mindre minnekort og da funker det greit. Vet ikke om dette er et generelt problem med disse kameraene, eller det bare var noe som jeg opplevde

Lenke til kommentar

Hvilken type minnekort er det? Det anbefales å holde seg til Sandisk og Lexar for å minimere sjansen for problemer.

 

Uansett bør du gå tilbake til butikken med kortet. Normalt skal du få nytt kort med det samme (evt. etter de har testet det på et av sine kamera). Hvis det du har kjøpt, ikke er Sandisk eller Lexar, kan det lønne seg å spørre om å få bytte til et av de merkene eller pengene tilbake om de ikke fører de, slik at du kan kjøpe det merket et annet sted.

 

Ang. dybdeskarphet så kan du prøve å justere blenderen, om det er mulig på dette kameraet. Jo høyere blendertall (mindre lysåpning), jo større dybdeskarphet.

Lenke til kommentar
Hvilken type minnekort er det? Det anbefales å holde seg til Sandisk og Lexar for å minimere sjansen for problemer.

 

Uansett bør du gå tilbake til butikken med kortet. Normalt skal du få nytt kort med det samme (evt. etter de har testet det på et av sine kamera). Hvis det du har kjøpt, ikke er Sandisk eller Lexar, kan det lønne seg å spørre om å få bytte til et av de merkene eller pengene tilbake om de ikke fører de, slik at du kan kjøpe det merket et annet sted.

 

Ang. dybdeskarphet så kan du prøve å justere blenderen, om det er mulig på dette kameraet. Jo høyere blendertall (mindre lysåpning), jo større dybdeskarphet.

6621972[/snapback]

 

Ja det er nok et Twinmos, men jeg har kjøpt det for en stund siden, bare ikke testet det før. Har kjøpt det på nett, betydelig billigere det enn i butikkene her. Mener du at jeg heller ikke bør bruke det på d50'en?

Lenke til kommentar

Forumet er fullt av dårlige erfaringer med Twinmos (et av de aller verste merkekortene du kan kjøpe). Der jeg jobber, selger vi ikke Twinmos, men allikevel er det et av de merkene vi ser desidert mest feil på. Det er ikke få kunder som må gå skuffede ut fordi Twinmos-kortet har låst seg så grundig at vi ikke får frem bildene deres igjen selv med programvare spesielt laget for dette.

 

Det er en grunn til at det var så billig ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...