Gå til innhold

Bærbar PC til Webdesign/kontorarbeid/fritidsbruk


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Eg har no i forbindelse med militæret samt studiar til neste år vurdert å kjøpe meg ein bærbar PC. Det vil seie, eg må ha ein - det er berre eit tidsspørsmål. Uansett, til saken:

 

Det eg i hovedsak kjem til å bruke PCen til er musikk, litt film, surfing, MSN, ein del grafikk/biletbehandling, web-programmering. Og aller helst alt på ein gong, sjølvsagt. Har prøvd å oppsummere dei mest vesentlige delane under:

 

Prosessor: Vil gjerne ha ein rask prosessor i og med at eg gjerne gjer veldig mykje på ein gong, og biletbehandling krevjer litt. Ellers er det berre veldig behagelig å arbeide når alt går fort. Dual-Core er eit stort pluss.

 

Minne: Multitasking og grafikk krevjer minne - eg må ha minimum 1024MB.

 

Skjerm/Skjermkort: Minimum 15.4" skjerm, og så høg oppløysing som mogleg. Aller helst 17" skjerm. Skjermkortet bør ta opp så liten del av budsjettet som mogleg - PCen vil truleg aldri bli brukt til spel i det heile tatt.

 

Harddisk: Ikkje veldig vesentlig - alt over 80GB er meir enn nok.

 

Diverse:

- Bluetooth

- WLAN

- TV-tuner er eit pluss, dog ikkje heilt nødvendig

- Webkamera er eit pluss, dog ikkje heilt nødvendig

- DVD-RW er eit must

- Alt av standardutstyr; Utvendige USB-portar, nettverkskort, utgang til ekstern skjerm er greit å ha.

- Operativsystem: Helst WinXP Pro. Norsk/engelsk spelar inga rolle.

- Vekt spelar lita rolle.

- God batterikapasitet er eit stort pluss.

- Design spelar ikkje stor rolle, men vil gjerne at PCen skal vere godt samanskrudd og følast solid.

 

Prisklasse: Ikkje meir enn om lag 15000,-. Kan gå litt opp om det er verdt det.

 

Har kikka litt på diverse PCar, men foreløpig kun funne ein som ser aktuell ut:

ASUS A7Jb (13.995,-) - Finst det tilsvarande med ein litt raskare prosessor og WinXP Pro uten å forandre prisen for mykje?

 

Forøvrig nokon som har vore borti PC-byggaren på komplett.no? Er PCane av bra kvalitet?

 

Acer- eller Fujitsu Siemens-PCar får eg relativt billig igjennom jobben, så desse merka er fint å få anbefalingar frå. Er dog open for absolutt alt. Har inga eigen verdifull erfaring med bærbare PCar, så eg set pris på innspel frå dei av dykk som har litt peiling.

 

Så - fyr laus med kommentering til oppsett, gi meg forslag, kritiser og alt det der. Takkar til all hjelp eg kan få! :)

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Acer kan jeg trygt anbefale - har brukt det selv og jobbet med dem på teknisk verksted tidligere. Har vel ca 6 års fartstid med Acer. Eneste svakheten jeg kjenner til pr i dag, er at portreplikator/dockingstasjonen eZDock kan lage uante problemer med USB-funksjonaliteten. Kobler man fra eZDock fungerer alt som normalt igjen. Problemet er lite utbredt og fremdeles uløst.

 

Siden du helst vil ha Windows XP Pro, er det Acer Travelmate-serien som er mest aktuell, da det kun er denne som leveres med Pro. Ett alternativ er jo selvsagt å kjøpe en Acer Aspire og selv kjøpe Pro og installere.

 

Siden du sa at du hadde gode priser på Acer gjennom jobb (det har jeg også ;)) finner du sikkert prisene selv. Her er i hvertfall en god del modeller. Jo høyere nummer, jo bedre og dyrere. Som vanlig er det Mid-Range modeller som gir mest for pengene.

 

Acer Travelmate 3010 Series

Acer TravelMate 4072WLMi

Acer Travelmate 4202WLMi

Acer TravelMate 4222WLMi

Acer Travelmate 4670 Series

Acer TravelMate 8200 Series

 

Ang. Fujitsu Siemens, synes jeg mange av disse modellene er for "plastikk", dog har jeg ikke noen spesiell erfaring med dem, bortsett fra at jeg ikke liker dem personlig.

 

Pga USB-problemene i forbindelse med Acer eZDock har vi begynt å handle IBM/Lenovo Thinkpad. Disse er en del dyrere enn Acer-maskinene, men kvaliteten er upåklagelig (kun brukt disse i ett kvartal foreløpig). Ulemper slik jeg ser det er at det er sinnsykt mye preinstallert programvare (ikke bra når ikke alle brukere er spesielt interessert i PC) og jeg personlig liker ikke designet. Vi har handlet Thinkpad Z60m for det meste.

 

Vet ikke hvor mye klokere du ble av dette innlegget, men håper det hjalp deg litt på vei. Kan jo si at jeg hadde brukt 14.000 på en Acer, lenge før jeg hadde vurdert en Asus i hvertfall (vet ikke helt hvorfor, men...)

 

Edit: Skulle jeg ha handlet en bærbar PC nå, hadde det blitt en Acer Travelmate 4672WLMi (så sant prisen er levelig og den er mulig å levere da).

 

Kan jo også nevne at min leverandør av Acer er Scan Computers AS, nettsidene er enda ikke allverdens, men de har vært i bransjen i 20 år. Sjekk gjerne tilgjengelighet og priser hos dem (snakk med Geir Nerbø, og hils fra John Richard ;)). Ikke ment som reklame, men ment som at jeg pleier å få de beste prisene på Acer hos dem. De har avdeling i Oslo også.

Endret av JohnRichard
Lenke til kommentar

Takk for fyldig informasjon, John Richard:)

 

Skal titte litt meir på Acer-maskinene. Er vel det merket eg sjølv har mest erfaring med òg i og med at vi sel denslags her. Har berre aldri komt godt nok inn i det heile ;)

 

Tar fortsatt imot kommentarar/forslag med takk!

 

Edit: Strengt tatt er ikkje WinXP Pro så viktig - Home Edition gjer samme nytten i massevis for min del.

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Multinote Compal HEL80

  • 15,4" WSXGA+ 1680x1050 skjerm
  • INTEL CORE DUO T2500 2GHZ
  • 1024MB 533MHZ DDR2 SODIMM RAM
  • 100GB SATA 5400RPM 8MB
  • LifeView FlyTV Express DVB-T Hybrid TV-tuner
  • Innebygd bluetooth
  • Windows XP PRO OEM Norsk SP2
  • Nvidia GeForce Go 7600 256MB
  • DVD±RW brenner
  • Innebygd mikrofon og 1,3MP webkamera
  • Fingeravtrykkleser
  • Klargjort for Windows Vista

14 683,-

 

Det skal godt gjøres å finne et bedre alternativ enn det. Mulig du finner noe som kan sammenlignes på hardware, men det som jeg synes var veldig positivt med denne maskinen (og som jeg vektlegger når jeg handler bærbare til folk) er fysiske mål og vekt, for ikke å snakke om batteritid:

 

9 cellers batteri, ca 5 timer

Ca 2,8kg

Mål i mm: 362 x 265 x 32

 

Beste kjøp, TV2 Nettavisen Juli 2006

 

14206.jpg

 

14234.jpg

 

14236.jpg

 

Test på NoteBookReview

 

Egen tråd her på Hardware

Lenke til kommentar

WXGA(+) er ikke særlig høy oppløsning på en 17" skjerm, vil heller si det er litt lav oppløsning. Tenker da på ASUS A7Jb.

På 17" bør det være wuxga eller hva det heter, ihvertfall ikke mindre enn wsxga(+).

På 15,4" bør det være wsxga eller bedre, med tanke på dine krav til specs.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
WXGA(+) er ikke særlig høy oppløsning på en 17" skjerm, vil heller si det er litt lav oppløsning. Tenker da på ASUS A7Jb.

På 17" bør det være wuxga eller hva det heter, ihvertfall ikke mindre enn wsxga(+).

På 15,4" bør det være wsxga eller bedre, med tanke på dine krav til specs.

6612404[/snapback]

 

Quoted for the truth. Det er null poeng med en 17" skjerm så lenge panelet er WXGA. WSXGA+ eller WUXGA er absolutt å anbefale, hvis ikke kan du like gjerne investere i en 12".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Kan også legge til at Multicom er fantastiske på service og at produsenten Compal (som har produsert barebooken Multicom konfigurerer og distribuerer) har godt rykte på seg og er faktisk ganske populære her på forumet. Har en maskin fra dem selv.

Lenke til kommentar

Det er tydligvis delte meninger om hvor god Multinote Compal HEL80 egentlig er...

 

Dinside.no er ikke enig med deg i sin test samt firma Multicom som selger denne har et veldig frynsete rykte...

 

Jeg ville også vurdert Dell 9400 som oppfyller alle dine ønsker.

http://www.hardware.no/tester/baerbar_pc/d...iron_9400/23081

 

Dinside sin test av Copal HEL80

 

http://www.dinside.no/php/art.php?id=312873

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
Thinkpad T60 :)

 

Koster litt, men mer solid PC skal du lete lenge etter, noe som sikkert er positivt i og med at man gjerne reiser litt mens man er i militæret / studerer.

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=320807

6613561[/snapback]

 

Den blir nok ikkje aktuell, nei. For lite minne, for liten skjerm og for lav oppløysing. Treng ingen solid PC i den forstand, den skal stå i ro når den blir brukt :)

 

Edit: Ser ut til at det blir ein eigenkonfigurert HEL80 eg kjem til å gå for - først etter rekrutten vel og merke. Dei har han ikkje på lager til at eg kan få den før første perioden likevel :(

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Ser ut til at det blir ein eigenkonfigurert HEL80 eg kjem til å gå for - først etter rekrutten vel og merke. Dei har han ikkje på lager til at eg kan få den før første perioden likevel :(

6613772[/snapback]

 

Bra valg. Du trenger ikke maskin under rekrutten uansett. Nok å ta seg til da (les: vasking og pussing).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...