Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vw Vento: Felg og/senkesett?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har nettopp kjøpt meg en strøken Vw Vento 97 modell med endel snacks som 4x el vinduer, 4x airbag, el soltak, 117000km, fullt servicehefte +++

 

Det eneste jeg ikke liker ved denne bilen må være de orginale 14" alufelgene med 185/60-14 lisser. DET er stusselige saker! :thumbdown:

 

Har sett litt på felg og har bla tilbud på 16" RS4 til 6500 hos BIG Wheels med 195/45-16. (noen som har noe erfaring med dem?)

 

Det store spørsmålet er: Vil jeg trenge senkesett med 16" felger? Vil jo ikke ha en bil på stylter... :no:

 

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde en vento som jeg senket 40/40 og satte på 205/55-16.

 

Hjulene var store, faktisk ulovlige også, de tok borti på innerskjermen. Det fikset jeg med å valse hjulbuene bak. Med 195/45-16 er nok ikke dette et problem.

 

40/40 senking er ikke å anbefale. Bak ser det greit ut men foran blir det altfor høyt. 40 bak og 60 foran tror jeg kan bli meget bra.

Lenke til kommentar

Etter det jeg har sjekket så koster jo justerbart senkesett ca 10000??

 

Var innom en styling butikk her i bergen.. Fant ut at gule koni var bare å styre unna, dersom man ville ha noe konfort igjen. Bilstein sprint var å foretrekke.

 

Men med vanlige dempere og senkefjærer opprettholdt jeg endel komfort samtidig som bilen så bedre ut :hmm:

 

I tillegg blir jo det det aller rimeligste alternativet :yes:

Lenke til kommentar

Da lurer jeg på hvem du har snakket med, og hvor mye peil han har på senking.. :)

 

1. Justerbart senkesett får man fra 3500 til denne bilen (f.eks VMAXX eller Supersport). Dette er ved gruppekjøp, ellers ligger VMAXX på ca 4500 i butikk, og jeg er godt fornøyd med dette hittil på min (Golf 3, dvs samma settet som passer på din).

 

2. Gule Koni går for å være av de bedre, spesielt om de er justerbare i stivhet (trykk). Bilstein er sikkert også bra, men du må huske at jo mer du senker, jo stivere blir bilen. Å ha en senka bil som svaier er ubehagelig, samt farlig. Kjørekomforten går i de fleste tilfeller ned ved senking, men bilen ser bedre ut, og får bedre kjøreegenskaper.

 

3. Den gyldne grensen for å måtte bytte dempere til kortere sportsdempere, går ved 40mm (pga at fjæren ikke vil stå i spenn lenger, kjøreegenskaper, osv).

Uansett vil jeg ikke anbefale å bruke senkefjærer på originaldempere. Disse demperne er beregnet på originalfjærer, og vil etter en tid synke sammen, og gi rare kjøreegenskaper. Snakker her av egen erfaring, kjørte i over et år med originaldempere på 30mm senkefjærer, og merker nå når jeg har justerbart hvordan det egentlig skal være. Er MYE bedre, og MYE stivere. :)

 

Det er nok rimeligst, siden man får senkefjærer til under 1000-lappen, men kan nok kanskje bli dyrere i lengden, samt at bilen vil oppføre seg "rart" sammenlignet med et skikkelig senkesett.. :)

Endret av Marvil
Lenke til kommentar

Ja det kan du igrunn godt lure på.. Virket som han var mest opptatt av å selge enn at han faktisk hadde full peil med det. Han påsto at demperne måttte skiftes hver

70 000km!? Dette er vel riv ruskende galt?

:hmm:

 

1. Hvor ligger VMAXX/supersport? Har de internett sider hvor man kan kjøpe fra??

 

2. Han hadde selv hatt Gule Koni flere ganger, men omtalte det å kjøre i Bergen sentrum som et rent H...... Det er sikkert bra dempere, men Bilstein Sprint skal være bedre på å kombinere sport med noe komfort.

 

3. Det var jeg ikke klar over.. Vil selvfølgelig ikke kjøpe noe drit til bilen, da er det nesten bedre å ha den orginal selvom det blir litt kjipa :whistle:

 

 

Det jeg konkret er ute etter av egenskaper er:

- Bedre kjøreegenskaper med ditto mindre krenging

- samtidig ha noe komfort pga fartsdumper der jeg bor

- Noe tøffere utseende, men trenger ikke å ligge 1mm fra asfalten

 

Jeg vil ha noe klaring for å ikke subbe borti alt, og ønsker heller ikke å måtte kjøre sikk-sakk over fartsdumper. Trenger ikke å se helt ekstrem ut, bare litt tøffere slik at felgene ikke blir for store

 

Har du noen innspill/forslag? Justerbart senkesett, trenger jeg å kjøpe fjærer/støtdempere utenom eller er alt inkludert?

Lenke til kommentar

Hvor ofte de bør skiftes vet jeg ikke, men 70.000 høres ikke så galt ut, det betyr jo antageligvis minst hvert 4. år om man kjører mellom 15-20.000 km i året.

 

www.eyecandyracing.no selger både VMAXX og Supersport. Ellers kan man spare en del fra å kjøpe fra f.eks eBay.de..

 

Aldri prøvd Koni, men fikk anbefalt det til min, men hvordan det er sammenlignet med Bilstein vet jeg ikke.

 

Det funker å kjøre med senkefjærer på originaldempere, men det gynger litt, og man merker først forskjellen når man kjører noe som er skikkelig.

 

Jeg tror jeg ville valgt justerbart, da kan du selv velge hvor høy/lav du vil ha den, og jo lavere den er, jo stivere blir den, og omvendt. Som regel kan man justere mellom 30-90mm (ca) lovlig på slike sett.

 

Med justerbart får man vel alt med, dvs fjærer, dempere og fjærbein, klar til montering. Så sånn sett blir det ikke så dyrt, når man ser på at man faktisk bytter ut alt rundt hele bilen. Hør på Møller hva dem skal ha for slikt originalt, så skal du se prisen er høyere enn 4500. :)

Lenke til kommentar

Hehe, møller er svindyr. :D Når jeg fikk bilen måtte jeg ha hovedservice samt skifte sluttstykket på tenningen. Sparte mellom 1500 og 2000 kr på å ta det på et NAF-anbefalt verksted :thumbup: fremfor Møller.

 

Nå er jo ikke en 1,6 100hk en motor med fantastisk kraft, men justerbart senkesett høres fantastisk ut. Da kan jeg jo eksempelvis justere bilen opp om vinteren når de mindre vinterdekkene kommer på. Jeg er langt over gjennomsnittlig bilinteressert, men en stor mekaniker er jeg ikke :blush: ... Vet du sånn ca hva et verksted tar for å montere det??

 

Forresten, hvis du skal ha koni dempere så ble jeg fortalt at du må kjøre de inn før du begynner å stille på hardheten på demperne.. Ellers blir de stein-harde.. Ifølge styling-mannen så har de demperene 2 kammere, hvor ideen var at man først kjørte 70 000km på det ene kammeret for deretter å åpne det andre kammeret og da ha en tilnærmet ny demper hva angår egenskaper.. :w00t:

 

Er det enkelt å justere høyden på de justerbare settene?

 

Mvh Erik

Lenke til kommentar

Jepp, er ikke dumt å justere den opp/ned i forhold til sesongene..

Hørte hva dem skulle ha for å montere for meg, og da var det vel rundt 3000 inkl hjulstillingskontroll mener jeg, og hjulstillingskontroll alene er vel mellom 800-1000.

Ellers har du vel noen kamerater som kan hjelpe til mot en kasse pils..? :)

 

Ang Koni-demperne har jeg dessverre ikke peiling på deres egenskaper og hva man bør gjøre.

 

Justering av høyden på justerbart er fort gjort. Jekk opp bilen, ta av hjulet, og skru på en "mutter"lignende ting med et spesialverktøy som følger med. Da kan du justere fra skamsenk til traktor på 3-4minutter per hjul inkludert jekkingen. :)

Justerer du mye kan det være lurt å ta en hjulstillingskontroll for å ikke skeivslite dekka dine.

Lenke til kommentar

Hehe, mye som kan bli gjort for en kassse pils.. Joda har vel noen eg kan høre med + en onkel med noen kontakter.

:)

 

Blir nok ikke mye justering opp og ned nei. På eyecandyracing hadde de bare ett sett som senket 40-120mm.. vet du om ett som senker 30mm - 80mm feks?

 

Men leste på eyecandyracing at man må få det montert på et godkjent verksted for å opprettholde garantien på senkesettet?? :hmm:

 

Hva må gjøres i forhold til biltilsynet? Må det godkjennes? :dontgetit:

 

Mvh Erik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...