Gå til innhold

AMD X2 AM2 4600+ EE er den for varm?


Anbefalte innlegg

En kamerat har akkurat satt sammen et mediacenter med vannkjøling, AMD X2 4600+ Energy Efficient 65W på et Asus M2N-SLI Deluxe

 

Når han leser av temp i BIOS så står det over 50 grader uten load i det hele tatt. Er ikke det vel mye. Han har en Swiftech CPU-vannblokk som skal kjøle godt, men dette lover vel ikke bra? I tillegg så er jo dette den EE-utgaven av prosessoren som skal utvikle mindre varme enn den vanlige... Har forsøkt å montere kjøleblokken på nytt, med bare et helt syltynt lag med silver-kjølepasta, men uten bedring...

 

Er det noe som er helt galt her, eller har noen vært borti at tempmåleren kan vise feil? kjenner man på kjøleblokken er ikke den særlig varm, selv om det er ganske varmt i PC-en ellers pga Asus Extreme N7600GT Silent med svær kjøleribbe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Temperaturmåleren sitter i CPU og det er nok ikke den det er noe feil med. Det er nok heller BIOS som viser verdiene temperaturmåleren sender ut som høyere enn de egentlig er. Siden hovedkortet er relativt nytt så kan det ta en tid før det eventuelt blir lagt ut ny BIOS der feilen er rettet. Regner med at det er det som er problemet, det er rett og slett ikke logisk at en slik prosessor skal ligge på 50*C idle, heller ikke på luftkjøling.

 

Du kan eventuelt få han til å prøve et annet program for temperaturavlesning.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Heisann

 

Gjør en ekstra sjekk, se om vannblokka er festet godt og jevnt og at det er passe jevnt med kjølepsta. Husk at laget med kjølepsta skal være så tynt som mulig.

 

-kristian

6618001[/snapback]

 

har festet vannblokka nøye 3 ganger uten forskjell, og oppdatert bios. Vet ikke helt hva som må til.. bør han reklamere på den?

Lenke til kommentar

Sitter og tester min 4600+ EE 65W nå, og det nye DFI hovedkortet viser at tempen er på 50 grader (i BIOS), skjønner ikke det heller jeg. Satt volten helt ned til 1,20, og fikk da 48 grader. Tviler på at den tempen er riktig. Skal laste ned Everest Home og se hva den sier.

 

Edit: Lasta ned Everest nå, den viser 28 på det ene og 30 på det andre kjerne, som er mye mer naturlig (stock kjøler).

Endret av prostoman
Lenke til kommentar

jeg har en 4200+ som tempen ligger på 49c idle..men i everest er det tre temperaturer...en cpu som ligger på 49 idle...så en som viser kjærne 1 som er på 33 og en kjærne 2 som er på 28...skjønner ikke dette helt...med stress prime er den på 57 og da stoppet jeg den pga var redd for at den var for varm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...