Gå til innhold

ett "spill" jeg holder på med


Anbefalte innlegg

Jeg starta i kveld med noe som jeg tenker skal bli ett spill.

Jeg har holdt på med visual basic i ett par dager nå, og ville prøve meg på ett spill for å bli bedre :)

 

www.home.no/nassie/Release.rar

 

koden for splash screen eller hva det heter.

Public Class splash

 

    Private Sub PictureBox1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles PictureBox1.Click

 

    End Sub

 

    Private Sub Form1_KeyDown(ByVal sender As Object, ByVal e As System.Windows.Forms.KeyEventArgs) Handles Me.KeyDown

        If e.KeyCode = Keys.Escape Then

            End

        End If

    End Sub

 

    Private Sub Timer1_timer(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Timer1.Tick

 

        Timer1.Tag = Timer1.Tag + 1

        If Timer1.Tag = 5 Then Timer1.Enabled = False

        If Timer1.Tag = 5 Then

            main.Show()

            Me.Hide()

        End If

        PB.Value = Timer1.Tag

        PB.Maximum = 5

        PB.Refresh()

    End Sub

 

    Private Sub Form1_Load(ByVal sender As Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Me.Load

 

    End Sub

 

    Private Sub ProgressBar1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles PB.Click

 

    End Sub

End Class

 

 

koden for selve spllet.

Public Class main

 

    Private Sub TextBox1_KeyDown(ByVal sender As Object, _

ByVal e As System.Windows.Forms.KeyEventArgs) _

Handles TextBox1.KeyDown

        'kode for å bevege seg framover

        If e.KeyCode = Keys.Up Then

            chara.Top = chara.Top - 20

        End If

        'kode for å bevege seg bakover

        If e.KeyCode = Keys.Down Then

            chara.Top = chara.Top + 20

        End If

        'kode for å bevege seg til venstre

        If e.KeyCode = Keys.Left Then

            chara.Left = chara.Left - 20

        End If

        'kode for å bevege seg til høyre

        If e.KeyCode = Keys.Right Then

            chara.Left = chara.Left + 20

        End If

        'aktiverer tekst i "helper" når spiller trykker på enter (return)

        If e.KeyCode = Keys.Return Then

            helper.Text = helper.Text + vbNewLine + TextBox1.Text

        End If

        'aktiverer liste over kommandoer i "helper".

        If TextBox1.Text = ("/kommandoer") Then

            helper.Text = ("kommando 1: /clear - for å fjerne alt som står her")

            TextBox1.Clear()

        End If

        'aktiverer liste over kommandoer i "helper", dette er forkortelsen

        If TextBox1.Text = ("/kom") Then

            helper.Text = ("kommando 1: /clear - for å fjerne alt som står her")

            TextBox1.Clear()

        End If

        'aktiverer hjelpeteksten som kom i starten om spiller skriver /hjelp

        If TextBox1.Text = ("/hjelp") Then

            helper.Clear()

            helper.Text = "Velkommen til ...... v.1.0 beta" _

            & vbNewLine & "For historie og andre fakta les readme. " _

            & vbNewLine & " " _

            & vbNewLine & " " _

            & vbNewLine & "Styring: " _

            & vbNewLine & " " _

            & vbNewLine & "Du må trykke på det hvite feltet nederst for å kunne styre " _

            & vbNewLine & " " _

            & vbNewLine & "Fram med piltast opp " _

            & vbNewLine & "Bak med piltast ned" _

            & vbNewLine & "Til sidene med piltast venstre og høyre" _

            & vbNewLine & " " _

            & vbNewLine & " " _

            & vbNewLine & "Kommandoer:" _

            & vbNewLine & " " _

            & vbNewLine & "/clear - For å fjerne alt som står her." _

            & vbNewLine & "/hjelp - For å se denne hjelpeteksten senere." _

            & vbNewLine & " " _

            & vbNewLine & "Du MÅ ha / foran en kommando for at det skal virke." _

            & vbNewLine & "Du kan skrive /kommandoer eller /kom under spillet også" _

            & vbNewLine & "Alle kommandoer står også i readme filen"

            TextBox1.Clear()

        End If

    End Sub

    'teksten som kommer opp når du starter spillet.

    Private Sub main_Load(ByVal sender As Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Me.Load

        helper.Text = "Velkommen til ...... v.1.0 beta" _

        & vbNewLine & "For historie og andre fakta les readme. " _

        & vbNewLine & " " _

        & vbNewLine & " " _

        & vbNewLine & "Styring: " _

        & vbNewLine & " " _

        & vbNewLine & "Du må trykke på det hvite feltet nederst for å kunne styre " _

        & vbNewLine & " " _

        & vbNewLine & "fram med piltast opp " _

        & vbNewLine & "bak med piltast ned" _

        & vbNewLine & "til sidene med piltast venstre og høyre" _

        & vbNewLine & " " _

        & vbNewLine & " " _

        & vbNewLine & "Kommandoer:" _

        & vbNewLine & " " _

        & vbNewLine & "/clear - for å fjerne alt som står her" _

        & vbNewLine & " " _

        & vbNewLine & "Du MÅ ha / foran en kommando for at det skal virke." _

        & vbNewLine & "Du kan skrive /kommandoer eller /kom under spillet også" _

        & vbNewLine & "Alle kommandoer står også i readme filen"

 

 

 

    End Sub

    'hva som skal skje når du klikker på start spillet.

    Private Sub Button1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button1.Click

        'fjerner teksten i "helper" når du trykker på start spillet

        helper.Clear()

    End Sub

End Class

Endret av nassie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ehm.

 

Den lille svarte firkanten = chara

Og den avlange firkanten = wall1

begge er picturebox'er

 

hvordan kan jeg gjøre slik at spilleren (chara) ikke kan gå inn i den veggen (wall1)?

og, hvordan kan jeg gjøre slik at spilleren ikke kan bevege seg utenfor gulvet (mappet)

 

vær så snill ikke gi meg link til aadnk sin guide om collition osv.

Har prøvd den og mange andre men får det ikke til:S

 

 

edit: jeg bruker "Visual Basic 2005 Express edition"

Endret av nassie
Lenke til kommentar
er ikke helt sikker på hva du trenger og ikke trenger men dette burde holde i massevis:

 

http://www.home.no/nassie/hmm.rar

 

edit: fiksa link, litt trøtt tror jeg:P

6605371[/snapback]

 

Før du flytter den må du faktisk kalle Collide funksjonen din.

Men om den virker det ser jeg ikke.

 

2d firkantet kollisjon skal du kunne ta via x y bredde og høyde til veggene ved å sjekke mindre eller større verdiene mot "figuren".

 

Mener jeg lagde noe sånt til en pacman klone.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

I VB.NET kan du nok lage en 3dMotor da DirectX støttes av managed språk.

Jeg vil nok anbefale deg å starte med C++, også anvende en ferdig motor, nettopp fordi at det er den som tar tid å lage ikke "selve-spillet".

OpenGL kan du jo også ta en titt på.

 

Ferdige motorer:

 

Source SDK

Unreal

 

Noen flere navn har jeg faktisk ikke.

 

ONTOPIC:

 

Her er link til et eksempel med 2d kollisjondeteksjon i VB.NET 2005.

Dette gjelder kun høyre.

Link til eksempel

 

Den viser også en dynamisk måte man kan ligge til flere vegger på uten å måtte endre noe kode.

Endret av chills
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...