Gå til innhold

Amentio - utrolig historie !


Anbefalte innlegg

Kjøpte nylig litt forskjellig fra Amentio til min nye macbook pro, minne, ny 7200 hd og et kabinett til den gamle disken. Jeg var spesielt ute etter Hitachi sin modell, og da helst "E" modellen som visstnok skal være mer hardfør.

 

Denne var ikke inne dog i satautg og jeg bestilte en vanlig 7200K100.

 

Dagen etter sjekker jeg siden deres igjen bare for å sjekke at det ikke var noen 120 g "E" utgave, og tok en titt på 100 G ATA utgaven av "E" modellen som var inne. Stor var min glede og overraskelse da det viser seg at:

 

Travelstar E7K100

Highlights 100GB maximum capacity

Second generation enhanced availability 7200 RPM hard drive

Designed for demanding applications requiring extended power-on usage

Desktop-like performance with mobile drive benefits

 

* Supports both Parallel & Serial ATA 1.5Gb/s interfaces *

 

og videre:

 

Interface

Parallel ATA

Serial ATA 1.5 Gb/s Mainstream and legacy applications

With NCO Hot Plug, Staggered Spin-up, and other SATA extensions

 

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=c:36208;p:831115

 

Jeg leser nøye, ingen merknader om at man trenger dette eller hint ekstrautstyr, adapter etc. Ikke har jeg hørt om dette tidligere, men det er jo forsåvidt ikke utenkelig teknisk sett og jeg ringer straks amentio. Det står jo i helt klar tekst at det gis støtte til sata, og det er jo ikke noe videre rom for misforståelse. Kundebehandleren oppgir at dette er en atadisk når han får opp overskriften, jeg sier men åpne siden, se, sata og pata! Han sier etter hvert "jada", og jeg får byttet.

 

Det som gjør saken litt spesiell er at jeg er på en fiskebåt, og pakken ble således liggende en stund hos min arbeidsgiver, jeg måtte jo bestille en stund på forhånd for å være sikker på at den skulle rekke frem i tide til at han kunne ta den med til meg når båten kom til land. Det gikk også et par dager før jeg i det hele tatt hadde tid til å tenke på dette, men jeg sjekket varenummeret som jo stemte og la saken til side. Åpner den, og selvsagt overhodet ikke noen mulighet for sata ...

 

Ringer Amentio, og får etter en uke dette tilbake:

 

Hei,

 

Vi kan dessverre ikke godta retur på denne harddisken da angreretten har utgått.

I produktteksten står det :HITACHI TRAVELSTAR E7K100 100GB EA 2.5IN 7200RPM _ATA6_ 8MB 0A26617 IN

og derfor kan vi ikke se at vi har feilinformert om produktet.

 

 

Som selvsagt er kokkeliko, feil, og en valgt misforståelse:

 

 

§ 15. Tingens egenskaper

 

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

 

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering

d) ha egenskaper som selgeren har vist til ved å legge frem en prøve eller modell

 

grunnet.

 

 

§ 16. Mangel

 

Tingen har en mangel dersom a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15

b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet

c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet

d) nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen.

 

 

Første ledd bokstav c gjelder tilsvarende for opplysninger noen annen enn selgeren har gitt på tingens innpakning, i annonse eller annen markedsføring på vegne av selgeren eller tidligere salgsledd.

 

(...)

 

 

Altså, solgt som en satadisk får man si at en atadisk vel har en mangel (og minst 2 måneders klagefrist! ) ... det er nær på ordrett beskrivelse av hva de har gjort i loven ... som jeg har sendt dem i sin helhet, forsåvidt.

 

Jeg burde jo selvsagt ha sjekket noe bedre, men som nevnt så leste jeg altså beskrivelsen deres grundig og fant ikke noen måte den kunne misforstås på, samt at om denne ikke var en vanlig satadisk så ville det jo helt opplagt burde være nevnt ... ! Men ikke engang en fotnote eller link ...

 

Er dette her vanlig? Er det noen andre som har liknende erfaringer med amentio, de virker jo helt pussige.

Endret av Herrligh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Varen har en mangel og du har helt rett. I varebeskrivelsen står det at det skal passe, og du handlet i god tro.

 

Kjører du denne saken mot de med samme begrunnelse som her, så bør du få medhold. Forbrukerrådet vil nok også gi deg medhold, og evt FTU-sak bør du vinne. Så sett hardt mot hardt, du virker som om du har peil nok til det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...