Gå til innhold

Highly Recommended fra DP på alpa'en!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Akkurat det med ISO støy er største svakheten ved kamereat. Men det spørs om D200 og den kommende D80 vil være bedre når de bruker samme sensor.

 

For min del så gjelder vel spørsmålet om D70s har bedre støyegenskaper ved høy iso, da jeg vurderer denne også.

 

Eventuelt kan jeg håpe på at Canon, istedet for å lansere noe nytt, kutter prisen på 30d for å konkurrere A100 og D80, det er min drømme scenario da 30d har alltid vært favoritten min, men utelatt rett og slett pga. pris.

 

Telcontar

Lenke til kommentar

Jeg for min del har jo valgt system, og setter mer lit til ryktene om at Canon jobber med en Foveon-lignende sensor. Det vil kanskje gjøre ende på ff-drømmen min.

Jeg synes forøvrig at A100 ser veldig bra ut nå. De som har forhåndsbestillt har i alle fall ikke gjort noen brøler. Gratulerer til dere som sitter med nytt kamera i hånden i dag. Kom dere ut i det fine været og ta bilder.

Ps: Dere vet når det fineste lyset er å fange. Det er en del timer til enda.

Lenke til kommentar

Sony er en spennende nykommer og spesielt DRO (dynamic range optimizer) innebygd i hardware så praktisk ut. Det er en ganske tidkrevende prosess å fikse noe liknende i etterkant.

 

At SteadyShot ikke klarte 3,5 stops kom ikke som noen overraskelse, men 2 stops er fortsatt glimrende.

 

Går det an å slå av at kameraet fokuserer i det du legger øyet til øyemuslingen? Jeg tipper denne funksjonen hadde ført til mer irritasjon enn glede for meg.

 

Skal bli spennende å se hvordan D80 blir og kanskje 400D til vinteren.

Lenke til kommentar
Jag had einte köpt den. Sony kommer aldrig satsa på objektiv som Nikon exempelvis gör. Aldrig gillar sony.. blä!

6597032[/snapback]

 

Begrunn påstanden om at Sony aldri kommer til å satse på objektiv. Sony eier andeler i Tamron, har et godt og produktivt forhold til Carl Zeiss i tillegg til at de nå har overtatt de fleste av ingeniørene fra Minoltas optiske fabrikker.

 

Under Sonys branding kommer de objektivene det fantes direkte overførbare produksjonslinjer for ved overtakelsen av KMPI på løpende bånd resten av året, Carl Zeiss har designet to lyssterke teler (i populære tradisjonelle 35mm-brennvidder) og en 16-80 som kommer til å tåle sammenlikning med Canons 24-105L. I tillegg vil CZ annonsere 24-70 2.8 og en 50mm 1.4 så snart de finner dette mulig.

 

Hva mer kunne de ha utrettet så langt?

 

Mvh

Kjetil

Endret av rotekaizer
Lenke til kommentar
Går det an å slå av at kameraet fokuserer i det du legger øyet til øyemuslingen? Jeg tipper denne funksjonen hadde ført til mer irritasjon enn glede for meg.

6594677[/snapback]

 

Ja, du kan slå av funksjonen. Er litt småirriterende når fokusmotoren begynner å gå bare øyemuslingen kommer i nærheten av kroppen. Men det er en fin funksjon når du vil ta et snapshot. Kameraet er i fokus idet du setter viewfinder mot øyet. Bare å klikke ivei...

Lenke til kommentar
I tillegg vil CZ annonsere 24-70 2.8 og en 50mm 1.4 så snart de finner dette mulig.
Nå er det vel strengt tatt ikke Carl Zeiss som vil lansere disse objektivene da det ikke engang er de som lager de. Carl Zeiss objektivene til Sony lages på Sonys egne fabrikker, etter "oppskrift" fra Carl Zeiss. Carl Zeiss må også godkjenne hvert objektiv og det vil jo bety at kvaliteten må bli bra. Men på den annen side så vil de jo tape penger på hvert objektiv de ikke godkjenner, fordi de da ikke vil motta prosenter av salget på disse for bruk av navnet.

 

Tviler derfor på at disse objektivene vil bli så mye bedre enn Nikon, Canon, Pentax og Olympus sine tilsvarende objektiver. Man får det man betaler for, enten om man kjøper Carl Zeiss eller noe annet. Men at Sony ikke vil satse på objektiver, tror jeg ikke. Sony er en meget stor aktør, og vil gjøre alt de kan for å få en sterk posisjon i markedet. En av de sikreste måtene å gjøre dette på, er å sørge for at utvalget av ekstrautstyr er stort. Derfor mener jeg objektiv (produsent og utvalg) verken vil være et argument for eller mot Sony i forhold til de andre store.

 

Tiden vil vise hvordan Sony klarer seg i dette markedet. Canon og Nikon er såpass store at det vil bli en nær uoverkommelig oppgave å ta over hele dette markedet, men en tredje plass bør ikke bli spesielt vanskelig. Etter hvert kan de true 2. og 1. plassen også, da Sony er MEGET store og vet hvordan de skal markedsføre sine produkter. De lager også jevnt over meget bra produkter. Eneste som irriterer meg med Sony er alle de mer eller mindre vellykede forsøkene på "standarder" de lager. Ingen har vel vært mer ubestemmelige med tanke på batteritype og minnekorttype til sine stillbildekamera og videokamera.

Lenke til kommentar

Pga av km og kong karl vil sony komme med masse god optikk, og om de klarer seg eller ikke; De har masse penger, gjør det godt og har investert masse penger i dette (de vil ikke gi opp med det første). De har også laget et kamera som får en hvilken som helst markedsføringssjef til å klø seg i hendene!......

....og ytterst få kjøpesterkje tenåringer har noen gang hørt om en F100 el en A1!

Lenke til kommentar
Nå er det vel strengt tatt ikke Carl Zeiss som vil lansere disse objektivene da det ikke engang er de som lager de. Carl Zeiss objektivene til Sony lages på Sonys egne fabrikker, etter "oppskrift" fra Carl Zeiss. Carl Zeiss må også godkjenne hvert objektiv og det vil jo bety at kvaliteten må bli bra. Men på den annen side så vil de jo tape penger på hvert objektiv de ikke godkjenner, fordi de da ikke vil motta prosenter av salget på disse for bruk av navnet.

 

Det var sikkert derfor at optikken på DSC-H1 kun hadde "Sony Lens" påklistret i fronten. Men det som er litt rart er at optikken på H2 og H5 er 100% identisk, men den står det Carl Zeiss på. Plutselig var den bra nok.

 

De lager også jevnt over meget bra produkter. Eneste som irriterer meg med Sony er alle de mer eller mindre vellykede forsøkene på "standarder" de lager. Ingen har vel vært mer ubestemmelige med tanke på batteritype og minnekorttype til sine stillbildekamera og videokamera.

 

Det er en del andre merker som ikke har klart å bestemme seg også... men Sony er en av verstingene der, det er jeg enig i. Forøvrig synes jeg de lager stort sett gode produkter, og jeg tør påstå at du får mer kamera for pengene om du velger Sony kompaktkamera enn feks Canon.

Lenke til kommentar
Det er en del andre merker som ikke har klart å bestemme seg også... men Sony er en av verstingene der, det er jeg enig i. Forøvrig synes jeg de lager stort sett gode produkter, og jeg tør påstå at du får mer kamera for pengene om du velger Sony kompaktkamera enn feks Canon.

6598814[/snapback]

Kjenner ikke Sony godt nok til å verken bekrefte eller avkrefte akkurat det, men for å bygge videre på påstanden om Sonys standardhelvete kan jeg jo si at vi kjøper inn uoriginale batteriladere til digitalkamera der jeg jobber. Alle merker er representert, og for alle merker er det nok med denne ene laderen... bortsett fra Sony. Her er ca. bare halvparten av alle deres batterier støttet av denne laderen, som attpåtil har den lengste listen over støttede batterier :!:

 

Og Memorystick? Enkelte eldre kamera takler ikke de nye Memorystick Pro. Har ikke hørt om kamera som før brukte SD kort som ikke takler nyere SD kort nå. Og kameraene skal jo støtt og stadig ta mindre Memorystick, slik at man må kaste de gamle brikkene når man kjøper nytt kamera. Sony er også eneste firma som bruker Memorystick, noe som "sikrer" de fra å miste kunder når de skal kjøpe nytt kamera... hadde det bare ikke vært for at de hele tiden gjør minnekortslot'ene mindre. Hvorfor ikke kapitulere å gå for f.eks SD?

 

De prøvde også å få ut et format kalt micro-MV som en konkurrent til mini-DV. Kassettene finnes fortsatt, men koster tre ganger så mye som mini-DV og kvaliteten blir mye dårligere. Digital-8 er også et forsøk, som er greit nok for de med masse Hi-8 kassetter... hvis kameraet støtter Hi-8 da, det er det ikke alle Digital-8 kamera som gjør.

 

Atrack systemet på deres "MP3-spillere" var til sterkt irritasjon, og har vel etterhvert blitt erstattet med et system som forstår både Atrack og MP3.

 

Sony er altså verstingen når det gjelder mye rare standarder, men vi får håpe de holder seg til én objektivstandard nå da, nemlig KM-fatningen. Ellers lager de bra produkter, det skal de ha. Gleder meg til å prøve et Alpha for første gang. Er bestilt, men da vi utelukkende har norske modeller der jeg jobber, så har vi de ikke på lager enda (liten butikk, vil ikke tjene på EU modeller uansett).

Lenke til kommentar
Det er en del andre merker som ikke har klart å bestemme seg også... men Sony er en av verstingene der, det er jeg enig i. Forøvrig synes jeg de lager stort sett gode produkter, og jeg tør påstå at du får mer kamera for pengene om du velger Sony kompaktkamera enn feks Canon.

6598814[/snapback]

Kjenner ikke Sony godt nok til å verken bekrefte eller avkrefte akkurat det, men for å bygge videre på påstanden om Sonys standardhelvete kan jeg jo si at vi kjøper inn uoriginale batteriladere til digitalkamera der jeg jobber. Alle merker er representert, og for alle merker er det nok med denne ene laderen... bortsett fra Sony. Her er ca. bare halvparten av alle deres batterier støttet av denne laderen, som attpåtil har den lengste listen over støttede batterier :!:

 

Og Memorystick? Enkelte eldre kamera takler ikke de nye Memorystick Pro. Har ikke hørt om kamera som før brukte SD kort som ikke takler nyere SD kort nå. Og kameraene skal jo støtt og stadig ta mindre Memorystick, slik at man må kaste de gamle brikkene når man kjøper nytt kamera. Sony er også eneste firma som bruker Memorystick, noe som "sikrer" de fra å miste kunder når de skal kjøpe nytt kamera... hadde det bare ikke vært for at de hele tiden gjør minnekortslot'ene mindre. Hvorfor ikke kapitulere å gå for f.eks SD?

 

De prøvde også å få ut et format kalt micro-MV som en konkurrent til mini-DV. Kassettene finnes fortsatt, men koster tre ganger så mye som mini-DV og kvaliteten blir mye dårligere. Digital-8 er også et forsøk, som er greit nok for de med masse Hi-8 kassetter... hvis kameraet støtter Hi-8 da, det er det ikke alle Digital-8 kamera som gjør.

 

Atrack systemet på deres "MP3-spillere" var til sterkt irritasjon, og har vel etterhvert blitt erstattet med et system som forstår både Atrack og MP3.

 

Sony er altså verstingen når det gjelder mye rare standarder, men vi får håpe de holder seg til én objektivstandard nå da, nemlig KM-fatningen. Ellers lager de bra produkter, det skal de ha. Gleder meg til å prøve et Alpha for første gang. Er bestilt, men da vi utelukkende har norske modeller der jeg jobber, så har vi de ikke på lager enda (liten butikk, vil ikke tjene på EU modeller uansett).

6598980[/snapback]

 

Ja, de har mye rart på samvittigheten. Det som irriterer meg mest er at eldre Sony kameraer ikke takler Pro kortene, samt at minnekortene blir mindre og mindre slik at kundene MÅ ha nye kort neste gang de kjøper et nytt Sony kamera. Merk; ingen av de originale Sony MS Duo kortene kommer med adapter til vanlig MS. :)

 

Olympus og Fuji sliter også med "bakoverkompatibilitet" på minnekortene sine, mange eldre Olympus og Fuji støtter ikke xD Type M og Type H kort, selv om de er identiske i utførelse.

 

Sony har hatt mange gode ideer, slik som 3½-inch microfloppy diskett og forøvrig Minidisc. Begge de to levde en god stund. Micro MV tapene var vel heller en flopp ja, men de hadde da en fin størrelse. At de lagde "mp3 spillere" som kun støttet Atrac i begynnelsen var jo idiotisk, men heldigvis ga de seg på det. Nesten alle merker lager forøvrig sine egne codecer.

 

Blir forøvrig spennende å se fremover hva som skjer med Blu-ray og HD-DVD, kanskje går Sony på enda en smell mht standarder her, eller så har de skutt gullfuglen.

 

Alphaen gleder jeg meg stort til å prøve selv. :)

Endret av Wildbill
Lenke til kommentar
jeg tør påstå at du får mer kamera for pengene om du velger Sony kompaktkamera enn feks Canon.

6598814[/snapback]

Dette var da vel litt bastant? Hele Canon sin Powershot-serie gir veldig mye kamera for pengene. Jeg skal ikke si for sikkert at de er et bedre kjøp enn Sony sine kompakter, men for de som først og fremst vil ha et fotografisk verktøy og ikke prioriterer flashy design er nok et kamera fra Powershot-serien et bedre valg enn Sony-kameraer til tilsvarende pris.

 

Nok off topic.

 

Det vil nok ta lang tid før Sony får mange tilhengere blant profesjonelle fotografer, men man skal ikke se bort i fra at de på kort tid kaprer mange av de som skal ha seg DSLR for første gang. Bildestabilisatoren i A100 vil nok være argument godt nok for å lokke til seg usikre kamerakjøpere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...