Jump to content
Sign in to follow this  
kimoajaj

Noen bilder av en Golf 4

Recommended Posts

Heisann!

Legger ut noen bilder som jeg tok av golfen til en kompis, vet ikke om jeg har gjort noe riktig eller om jeg bare utnytter blenderen, om dere skjønner:).

Mvh.

Joakim

post-92848-1154383586_thumb.jpg

post-92848-1154383611_thumb.jpg

post-92848-1154383641_thumb.jpg

post-92848-1154383665_thumb.jpg

post-92848-1154383696_thumb.jpg

Edited by Rikky

Det siste bildet var fullklaff, bilen inne i et helt grønt miljø, der den svarte fargen skarpheten og kontrasten var perfekt. Det er ikke nødvendig å isolere bilen i det miljøet. I de andre bildene ville det nok være nødvendig med veldig stor blenderåpning for at bildene skal bli bra, men aldri like bra, fordi bakgrunnen er langt fra ideell. Detaljer fra biler er mest illustrasjons objekt i salgsbrosjyrer.

Synes bilde 2 og 4 var fint, men bilde 2 har også stort potensiale. Tror det hadde blitt stiligere hvis du hadde tatt det i en sånn vinkel at begge frontlyktene var med på bildet, men at det bare var VW-emblemet som var i fokus, på midten...

Jeg synes godt at det grønne miljøet i bilde fire kunne vært litt dusere (mer isolert, større blenderåpning), uten at det ble helt grøt... Men enig med brainware om at det ikke er så nødvendig som på de andre bildene.

Edited by k-ryeng

Heisann!

Takker så mye for konstruktive samt hyggelige tilbakemeldinger!.

Alle bildene foruten bildet nr. 4 ble tatt med EF50mm f/1,8 linsa.

K-ryeng skjønner hva du mener med at bilde nr. 2 hadde vært stiligere om frontlyktene hadde vært med, men jeg tror ikke jeg ville oppnått like liten dybdeskarphet siden jeg nødvendigvis måtte hatt kameraet lenger i fra bilen, men det kan hende jeg tar feil og at jeg ville fått grei dybdeskarphet selv om begge frontlyktene var med.

Om jeg forstår riktig så er det greit med liten dybdeskarphet på denne typen bilder, såfremst ikke bakgrunnen har noe å vise fram.

Jaja:)

Angående dybdeskarphet så er det aldri en regel uten unntak, det spørs i første rekke på hva fotografen vil formidle med bildet. Det viktigste er å ha en bakgrunn som passer inn i dette. Selv uskarpe bakgrunner kan være veldig forstyrrende.