Gå til innhold

Hvordan plystre høyt ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv kan jeg ikke plystre høyt. Jeg kan bare plystre vanlig ved å kun bruke leppene.

Men alle de som plystrer høyt bruker å putte noen fingre i munnen. Hva de gjør, vet jeg ikke, men tror de får enten leppene eller tunga til å vibrere ekstra kraftig slik at lyden blir høyere.

Lenke til kommentar

Plystring har ikke noe med vibrering av tunga eller leppene å gjøre, men virlver og dermed vibrasjoner i den stående luftsøyla fra munnen i det den spaltes av en kant. Kanten er i dette tilfelle enten overleppa eller underleppa. For å plystre høyt er det derfor viktig å ha god "fokus" på luftsøyla; at all lufta går med stor fart i samme retning.

 

Dette kan oppnås ved å putte fingrene i munnen. Det kan også oppnås ved å forme luftsøyla med tunga. Plystring fungerer i all hovedsak som en fløyte.

Lenke til kommentar

Jeg kan prøve å forklare hvordan jeg gjør det!!

 

Først setter jeg pekefingrene mot hverandre, slik at neglene er bunnen av en V. Dette putter jeg inn i munne, helt inntil tungen, eller "fingeravtrykkene" skal ligge litt oppå tungen. Det skal kun komme ut luft ut over neglene. Munnviken og alt skal være tett, untatt det som er over neglene.. Så er det bare å fortsette å plystre :p Jeg lerte å plystre slik av mitt søskenbarn. Han bare viste hvordan man formet fingrene, og tre sekunder plystret jeg så høyt som lungene orket !!

 

Vet ikke om det var godt nok forklart, men jeg prøvde hvertfall :p

Lenke til kommentar
Jeg kan prøve å forklare hvordan jeg gjør det!!

 

Først setter jeg pekefingrene mot hverandre, slik at neglene er bunnen av en V. Dette putter jeg inn i munne, helt inntil tungen, eller "fingeravtrykkene" skal ligge litt oppå tungen. Det skal kun komme ut luft ut over neglene. Munnviken og alt skal være tett, untatt det som er over neglene.. Så er det bare å fortsette å plystre :p Jeg lerte å plystre slik av mitt søskenbarn. Han bare viste hvordan man formet fingrene, og tre sekunder plystret jeg så høyt som lungene orket !!

 

Vet ikke om det var godt nok forklart, men jeg prøvde hvertfall :p

6651877[/snapback]

 

 

heey... klarte det.. takk for tipset :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...