Gå til innhold

Et bilbilde - Dodge Viper.


Kiter

Anbefalte innlegg

Dette er et bilde jeg tok da jeg hadde Håndverkspraksis på Autospesialisten.

Det er tatt med et lusent kamera(har ikke vært bori dårligere), men jeg ble litt fornøyd for det.

Fikset på bakgrunnen, vet ikke hvordan man blurer så jeg gjorde den om til sort/hvitt.

Bilen er en Dodge Viper.

 

post-103640-1154359302_thumb.jpg

 

Kritikk?

Endret av Kiter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, kul bil og alt slikt. Men det er ikke noe teknisk bra mener jeg, er bare et bilde av en Viper liksom.

 

Ellers er fokusen bra, og crop er bra over alt, utenom oversiden, jeg ville hatt mer der,men da komme selfølgelig den utrolig forstyrrende bakrunnen, som vi ser på orginalbildet.

Lenke til kommentar
Joda, kul bil og alt slikt. Men det er ikke noe teknisk bra mener jeg, er bare et bilde av en Viper liksom.

 

Ellers er fokusen bra, og crop er bra over alt, utenom oversiden, jeg ville hatt mer der,men da komme selfølgelig den utrolig forstyrrende bakrunnen, som vi ser på orginalbildet.

6592114[/snapback]

 

Hva er teknisk dårlig?

Det jeg tenkte også, med den bilen og greier.

Bildet var tatt i slengen så jeg skal ikke si noe jeg ;)

Lenke til kommentar
Hva er teknisk dårlig?

Det jeg tenkte også, med den bilen og greier.

Bildet var tatt i slengen så jeg skal ikke si noe jeg ;)

6592609[/snapback]

 

Tenk litt på at dette er et fotoforum, på bildekritikken legger man gjerne ut bilder man er stolt av hvor man føler at man har fått til en god komposisjon, har en god bakgrunn osv. så spør man om kritikk fra andre for å få bedømte sine egne tekniske ferdigheter med andres øyne. Dette er ikke et sted man bare legger ut bilder man har knipset bare fordi man har sett en kul bil, hvis alle vi som bruker dette forumet skulle slenge ut et bilde hver gang vi tar bildet av noe vi synes er "kult" vil det ganske raskt blitt svært uoversiktlig.

 

Det er feks ikke slik at du bare kan ta vekk det som er over bilen fordi bakgrunnen ikke er noe fin, da må du eventuelt legge på en ny bakgrunn. Når du bare cropper det vekk ødelegger du helt balansen i bildet, og det blir bare stressende for øyne å se et bilbilde hvor det er er for lite luft over bilen. Skal man ta et godt bildet av en slik bil er man i grunn avhengig at den står i de rette omgivelsen, hvis man ikke enten legger på en bakgrunn eller eventuelt tar nærbilder av bilens detaljer noe som kan bli veldig tøft.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Jeg var i hovedsak veldig foprnøyd med bildet, eneste feilen var den f*** bakgrunnen!

Jeg er fremdeles ingen mester i Photoshop, men jeg klarer meg, selvfølgelig legger jeg ikke inn bilder jeg ikke er interessert i å få noen tilbakemelding på, og du veit ikke HVOR mange bilder jeg sletterfordi jeg ikke blir fornøyd av en eller annen grunn, så jeg legger ikke ut det første og beste.

Men jeg kan se at bildet blir ødelagt av croppen, fordi det trenger mer luft i overkant, men så var det den bakgrunnen da, så jeg kan også se at dere ikke ser at det var noen vits i å legge det ut, jeg skal drite i å gjøre det neste gang!

;)

Lenke til kommentar
Jeg var i hovedsak veldig foprnøyd med bildet, eneste feilen var den f*** bakgrunnen!

6594599[/snapback]

 

Med en slik bakgrunn ville jeg nok benyttet muligheten til å gå nærmere. Se om jeg kunne få med noen av de lekre linjene til en slik bil. En sportsbil av denne typen har utrolig mange vakre linjer man kan fotografere. Det handler om å se mulighetene i begrensningene ;)

 

ps. Det var ikke meningen å være krass eller noe slikt i mitt forige innlegg.

Lenke til kommentar

Bildekritikk er enten for bilder du er fornøyd med,

eller for bilder du ønsker kritikk på. Det skulle være rom for alt her!

Bildet var meningsfyllt for meg, velegnet til å kritisere.

Når det gjelder meg selv, prøver jeg å være hjelpsom og noenlunde objektiv, men all kritikk må selvfølgelig tas med en klype salt, og er ikke nødvendigvis ment å henlede på store endringer i fotostil hos den enkelte, som jo kanskje er vel så bra til å fotografere som meg. :)

Synes det er på sin plass å gi deg støtte for å legge ut bildet, med tanke på at enkelte var misfornøyde med det.

Lenke til kommentar

Tusen takk for kjempe hyggelig svar Brainware.

Modin: Det går bra, jeg har en tendens til å ta meg litt nær av kritikk(ett svakt punkt som jeg er 100% klar over), men jeg jobber med det, så det går bra ;):p

Og igjen: Det er jo en grunn til at man legger ut et bilde, man ønsker tilbakemelding av ett eller annet slag, kanskje for å vite hvilke feil man ikke skal gjøre på det neste bildet, kanskje for å få ros for det man er fornøyd med ;)

 

Jeg kunne godt ha tenkt meg en fotoutfordring av noe slag, jeg har ingen annen måte å bli bedre på da jeg ikke kjenner innstillingene til kameraet og jeg har ingen utdannelse som fotograf, jeg tar bilder og prøver å fange ting, uttrykk og lignende, men da får jeg ofte kommentarer på teknikken min - som jo ikke er noe særlig ettersom jeg ikke kan så mye ;):p

 

Takk til dere som likte bildet! :)

Lenke til kommentar

For meg er dette bare en dokumentasjon av at du har sett en kul bil. Vinkelen er kjedelig, det er kuttet for mye i overkant på det redigerte bildet, men hadde du ikke gjort det hadde bakgrunnen ødelagt. Greit nok at bakgrunnen er svart/hvitt, men synes i dette tilfellet at det blir litt for grått og kjedelig.

 

Men en helt grei dokumentasjon av en kul bil, hadde helt sikkert tatt det samme bildet selv.

Lenke til kommentar
Jeg kunne godt ha tenkt meg en fotoutfordring av noe slag, jeg har ingen annen måte å bli bedre på da jeg ikke kjenner innstillingene til kameraet og jeg har ingen utdannelse som fotograf, jeg tar bilder og prøver å fange ting, uttrykk og lignende, men da får jeg ofte kommentarer på teknikken min - som jo ikke er noe særlig ettersom jeg ikke kan så mye ;)  :p

6600517[/snapback]

Da har du det meste felles med oss andre. Vi har alle begynt omtrent der.

Det viktigste er tross alt å være til stede, få tatt bildet, få bildet frem i et publiserbart format. Det siste har jo blitt mye lettere med digitalkamera.

Automatiske innstillinger i kameraets menyer er ment å gjøre eksponeringen

mye enklere.

Sammenligner man med filmemulsjon, vil en kombinasjon av tiden lyset treffer filmemulsjonen, altså lukkertiden (ligger i en slags elektronisk eller mekanisk gardin i kameraet- og mengden av lys som treffer filmemulsjonen, altså blenderåpningen (ligger i objektivet) som du kan betrakte ved å se inn i objektivet når det er frakoblet kamerahuset, gi en korrekt eksponering av filmen. For å få det til kan man bruke ekstern lysmåler som måler EV direkte og gir en kombinasjon av blenderåpning og lukkertid som kan benyttes, eller det enkleste å bruke kameraets lysmåling. Det finnes forskjellige programmer i kameraet, og det mest aktuelle er naturligvis full autoprogram i begynnelsen, men da kvalitet og dybdeskarphet i bildet er avhengig av valg av blenderåpning, er det vanligste å velge blender (aperture priority) prioritetsstyrt program. Da stiller du inn ønsket blenderåpning (for eksempel f 5.6) ved hjelp av innstillingshjulet, eller direkte på objektivet hvis du er så heldig å ha blenderinstillingsring. Grunnen til å ønske dette er at full blenderåpning (lavest f-tall), gir best mulighet for hurtige lukkertider som gir mest skarphet i bildet, samtidig som at det optiske har best ytelse fra ca. 1 trinn nedblending til f-8 eller f-11(gjennomsnittlig). Det vil si at et objektiv er merket 24/f2.8 har best ytelse i området f3.5 til f8. Det sier seg selv at det er ønskelig å utnytte dette. En annen ting som utnyttes er det snevre fokusområdet på f2.8 slik at en gir slipp på litt skarphet for å få bakgrunnen med forstyrrende elementer ut av fokus.

Av og til ønsker man allikevel å kontrollere lukkertiden, feks. ved ting i bevegelse som man ønsker å fryse må man ha veldig kort lukkertid eks: 1/1000 sek.

Ønsker man å panorere å følge objektet, kan man klare seg med 1/125 til 1/250 sek å få mer fremhevet farten i bildet. Ved å bruke korrekt prioritetsprogram kan man altså få ønsket resultat. Helt manuelle innstillinger krever mer kontroll og justeringer underveis, slik at det kanskje ikke er ønskelig så lenge man har gode prioritetsprogrammer, og objektivet er tilpasset kameraet.

Dette er bare en såkalt "primer" for å ønske å lese mer om fototeknikk og kontroll over bildene.

Lenke til kommentar
Jeg kunne godt ha tenkt meg en fotoutfordring av noe slag,

6600517[/snapback]

Hver uke er det en fotokonkurranse her på forumet og dette er nok en ypperlig anledning til å utfordre seg selv. I og med at det er et tema for konkurransen må man ut å fotografere ting man ellers ikke ville tatt bilde av, og dette er en lærerik prosess. Jeg skulle gjerne deltatt i konkurransene selv, fordi jeg hadde blitt en bedre fotograf av det, men arbeider dessverre så mye i helgene at jeg ikke orker ...

 

jeg har ingen annen måte å bli bedre på da jeg ikke kjenner innstillingene til kameraet og jeg har ingen utannelse som fotograf

6600517[/snapback]

Hva med å låne en bok på biblioteket om fotografi?

 

Etter at jeg kjøpte DSLR leste jeg gjennom dette kurset og lærte en hel masse av det.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Hver uke er det en fotokonkurranse her på forumet og dette er nok en ypperlig anledning til å utfordre seg selv. I og med at det er et tema for konkurransen må man ut å fotografere ting man ellers ikke ville tatt bilde av, og dette er en lærerik prosess. Jeg skulle gjerne deltatt i konkurransene selv, fordi jeg hadde blitt en bedre fotograf av det, men arbeider dessverre så mye i helgene at jeg ikke orker ...

Burde nok det ja! Har nok av tid ihvertfall :p

 

Hva med å låne en bok på biblioteket om fotografi?

 

Etter at jeg kjøpte DSLR leste jeg gjennom dette kurset og lærte en hel masse av det.

 

Lykke til!

 

Får vel gjøre det ja, elsker å lese så det burde ikke bli noe problem! :p

 

Takk takk! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...