Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nextgentel, ustabil linje


Anbefalte innlegg

Er ny kunde hos nexgen og sliter med en ekstremt dårlig forbindelse.

Skal i utgangspunktet ha 1.5mb, men den ligger på 500-800kb. I perioder har den vært nede i 64kb!

Som om ikke det var nok går linjen ned hele tiden og ofte må jeg slå av/på modemet for å få den opp igjen.

Jeg var forberedt på problemer siden linjelengden er i nærmere 5km, men dette synes jeg blir i meste laget.

Nextgen hadde heller ingen reservasjoner etter at de hadde testet linjen ifm oppretting av abonnementet.

 

De skylder nå bare på linjelengden og at det eneste de kan tilby er å stenge abonnementet.. :ermm:

Noe jeg stusser over er at DSL forbindelsen er oppe hele tiden det er B1 (PPPoE) som går ned.

Kan ikke det tyde på at problemene ligger ett annet sted enn på kablen mellom meg og sentralen?

 

Det hører med til historien at naboen har en stabil 1.5MB linje, men han er kunde hos Bluecom.

Har i ettertid fått høre at Bluecom benytter en annen teknologi som gir mer fart og stabilitet ved lange linjer. Noen som kjenner til dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke den største peilingen på linjenettet ditt, men det er vel sånn at NGT ikke går inn og garanterer en 1,5mb hastighet på linjen din, bare OPP til 1,5mb.

Hvis det er slik at DSL lampa på modemet lyser så vil det si at du har forbindelse til sentralen, men ikke dermed sagt at du har en stabil linje.

 

Det må gjerne komme noen å fengsle meg på dette. Gir du meg et fasttelefonnummer så kan jeg gå inn i noen systemer og sjekke om jeg kan skaffe deg noen opplysninger på linja di. All internett leveranse er litt "sketchy" over 5km.

 

Det med at naboen din kan få en stabil 1,5mb linje og ikke du kan komme av at det ligger et filter på din kobberlinje e.l.

Har selv opplevd at det er naboer som bor 5 meter fra hverandre der han ene kan få en 3mb linje og han andre kan ikke få i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Det med at naboen din kan få en stabil 1,5mb linje og ikke du kan komme av at det ligger et filter på din kobberlinje e.l.

6596721[/snapback]

 

God mulighet. Men det kan også være at naboens samband kanskje går til en annen sentral eller at han har bedre diameter på sambandet ditt. Du kan feks ha varierende der noe er 0,4 kabel.

 

Og ikke oppgi tlfnr. Det trenger du ikke, har du sambandsnummer er det like greit. Så kan enten jeg eller han over sjekke om det er noe mer info på sambandet ditt.

Lenke til kommentar

Over 4 km så skal linjen din være av meget høy kvlaitet for å i det hele tatt klare å bære et stabilt nok signal til å få kontakt. på 5km er det bare ytterst få linjer som takler å synce en linje. Sånn er det bare desverre.

 

Bluecom bruker også ADSL teknologi. Det du refererer til er kanskje ADSL2+. Dette tilbyr også nextgentel, men i din situasjon så vil det ikke gi noe forbedring i det hele tatt. adsl2+ kan gi bedre hastighet på linjer under 3km, men at den skal klare lengre linjer er bare en misforståelse som har blitt spredt.

 

Var jeg deg så hadde jeg spurt om det var en alternativ sentral som er nærmere du kunne bli flyttet over til. Hvis det ikke er det, så må du nok regne med at det ikke er så mye å gjøre med selve signalkvaliteten =/

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Naboen er koblet til samme sentral og denne er eneste mulighet for oss som bor i dette området.

Stigma, du sier at på 5km er det bare ytterst få linjer som takler å synce en linje.

 

Men som sagt er DSL oppe og går hele tiden, dette betyr vel at linjen er sync'et?

Jeg har tidligere hatt bekjente som har hatt store problemer med telenors PPPoE og lurer på om dette også kan være tilfelle hos meg. (Siden det kun er dette "laget" som faller ut.)

 

Det jeg nevnte om Bluecom gjelder ikke ADSL2, det gjelder forbindelse ved lange linjer.

Benytter Bluecom PPPoE?

 

Problemet ser også ut til å være periodisk. Vi har kjørt i timevis med 1,8MB, mens det i andre perioder detter ut hele tiden på 400kb...

Endret av 26000
Lenke til kommentar
BlueCom benytter ikke PPPoE. De kjører DHCP på linjene sine.

6600341[/snapback]

 

Tror du er noe forvirret.

DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol) er et system for automatisk tildeling av IP adresser.

PPPoE (Point-to-Point Protocol over Ethernet) er en overførings protokoll, som er den mere vanlige så vidt jeg vet.

 

@26000

Sjekk med NGT at linja di er satt opp på en stabilitets profil.

Se NGT Forum http://www.ngtforum.net/ og slett de ubrukte tilkoblings profilene da disse ruterne har en tendens til å prøve andre profiler en den du skal bruke om flere profiler ligger inne.

 

Sist men ikke minst, det er linjen til ditt hus som bestemmer hastighet og stabilitet.

Om naboen oppnår bedre så er det stor sannsynlighet for at han har bedre linje kvalitet enn deg.

Endret av ShadowMaster
Lenke til kommentar

Takk igjen. Det er kun 2 profiler i modemet, standard og avansert.

Har kun sett at standard har vært i bruk. Skal prøve avansert nå...

 

Lurer fortsatt på dette med at kun PPPoE går ned. Vil jeg kunne få en mer stabil forbindelse med en leverandør som er permanent oppkoblet?

 

Slik det er nå er forbindelsen tilnærmet ubrukelig, går ned minst 100 ganger i døgnet.... :no:

Endret av 26000
Lenke til kommentar

Naboen har Bluecom så jeg vet det er en mulighet. Sendte en forespørsel til Bluecom salg, men fikk ikke svar. Dårlig tegn, om ikke annet får jeg iallfall svar på mine henvendelser til Nextgen support.

 

Nå er linjen nede i 64kb...!

Men opphastigheten ligger på 384kb. Dette synes jeg også virker rart.

Se vedlegg: post-84711-1154549848_thumb.jpg

Endret av 26000
Lenke til kommentar

Ser at jeg kunne forvirre noe.

 

ISP har som regel flere profiler de kan stille inn linja di på i sentralen. De aller fleste bruker en høyhastighets profil som kontinuerlig forsøker og synke linja til den høyest mulige hastigheten. Desverre fungerer ikke dette like bra for alle og man kan opplevel at hastigheten synker og synker etterhvert som sentralen synker deg lavere og lavere helt til du når laveste mulige grense.

Om ISP setter deg over på en stabilitets profil i sentralen så vil dy synke med lavere hastighet, men vil ha større sjangse til å oppleve at hastigheten holder seg stabil.

 

Når det gjelder ruter profiler så ser jeg at jeg var litt kjapp i svingen, da du nevnte B1 gikk jeg ut i fra at det var snakk om en Speedtouch ruter, men ser at dette ikke nødvendighvis er tilfellet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...