Gå til innhold

Kommando for dos skriveprogram

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg leter etter et skriveprogram som man skal kunne få fra cmd. Den skal være eldre en Edit etter hva jeg har hørt. Noen som vet hvilket program det er? Og hva som er kommandoen for den?

Endret av Blackslash
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Det var hundrevis av tekstbehandlingsprogrammer for DOS (nevner her bare noen få).

- Wordstar

- Displaywrite

- Lex

6576931[/snapback]

Hmm... Joda, men den skal ligge inne i windows XP dersom jeg ikke tar helt feil. Er ikke sikker, bare noe jeg har hørt. Jeg burde vel ha lagt til det i første post.

Skriv "edit" i CMD.  :)

6576936[/snapback]

Les første post en gang til.

Endret av Blackslash
Skrevet (endret)

"copy con fil.txt"

skriv det som skal skrives

Avslutt med ctrl-z

Tror du skal lete lenge etter noe mer basic enn det ;)

EDIT:

Forsåvidt kan jo alle programmer startes via CMD. Feks notepad...

Endret av Mr-CEO
Skrevet (endret)
Jeg leter etter et skriveprogram som man skal kunne få fra cmd. Den skal være eldre en Edit etter hva jeg har hørt. 

6575321[/snapback]

Ser du har endret hovedspørsmålet fra å gjelde et DOS-program til å gjelde et program som kan startes i et cmd-vibdu. Dette blir et helt annet spørsmål.

Men uansett. Når jeg ramset opp navn på noen gamle dos-tekstbehandlere var det for å vise at det er en haug med programmer som dekkes av kriteriet "eldre enn Edit" (selv om Edit har fulgt med som en nsse på lasset fra tidligste (dos 2.0) dager. Du får konkretisere hva du egentlig jakter på. Og hva skal du bruke det til? Er den en tekstbehandler ala Word? Noe ala Winword eller Notepad? Noe ala Edit? Er det binær-tekst-behandler, som, f,eks PE (Program Editor)? Dessverre er alle disse nyere enn Edit.

Edit: skriveleif

Endret av PerB
Skrevet

Hehe, har ikke vokst opp med dos. Så jeg blander lett sammen DOS og CMD.

Får prøve å gi litt mer hint. Mamma hadde vært på en seminar angående data med jobben, og hun kan ikke noe spessielt med data. Men alle de andre som var der kunne nok en del. Så under dette seminaret hadde de moret seg med å gå inn i CMD for så å hente fram et program som jeg har forstått at blir innstalert sammen med windows xp. Det skulle visst være helt forfedelig å bruke, men de syntes nå det var morsomt. Slik jeg forsto det skal det har vært en program som fulgte med eldre dos versjoner og som enda følger med xp. Skulle være noe alà edit sånn som jeg forsto det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...