ohn Skrevet 28. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 28. juli 2006 (endret) Utdrag fra brev fra NGT: "Det viser seg at kvaliteten på linjen fram til deg ikke er av tilstrekkelig kvalitet for bredbånd. For å kunne levere bredbånd til deg må det derfor utføres en utbedring av linjen din. Utbedringen vil koste kr. 998,- ..." Er det noen andre som har opplevd å måtte betale ekstra for utbedring av linjen for å få ADSL fra NextGenTel? Problemene ligger et sted på veien fra telefonsentralen, ifølge kundeservice hos NGT. Jeg synes det er urimelig å betale for en utbedring av linjenettet som eies av Telenor. Jeg trodde sluttbruker kun var ansvarlig for telefonlinjen i eget hus, og at det øvrige dekkes via fastavgiften på telefon. Jeg ringte Tele2 og forhørte meg, og de tar ikke ekstra betalt for dette. Edit: Når man bestiller ADSL hos Nextgentel sender de en forespørsel til Telenor (som eier linjenettet) om kvaliteten på telefonlinjen er god nok. Dersom linjen må utbedres krever Telenor 1298,- (tidligere 998,-) for å utbedre linjen. Denne kostnaden viderefører NGT til kunden. Tele2 (og Telenor) belaster ikke kunden for utbedringen. I dette tilfellet ble Tele2 derfor valgt som bredbåndsleverandør i stedet for NGT. Endret 4. august 2006 av ohn Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 28. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 28. juli 2006 Jeg mener det er tvilsom praksis å be kunden dekke dette. Gitt at du allerede er kunde av dem, så er det de som har lovet noe de ikke kan levere. Men jeg har ikke sjekket lovverket mht dette, da. Lenke til kommentar
pebkac Skrevet 28. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 28. juli 2006 De kan kreve at du dekker utbedring av linjen fra siste endefordeler og inn til huset. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 28. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 28. juli 2006 Nei, de kan de ikke kreve, mener jeg. Men han kan heller ikke kreve at de dekker akkurat det. Han har all rett til å fortsette å ha sin utilstrekkelige linje om han ønsker det, eller avslutte kundeforholdet. Lenke til kommentar
ohn Skrevet 28. juli 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 28. juli 2006 Jeg bestilte bredbånd fra NGT for ca. en måned siden. Det får bli bredbånd fra Tele2 eller via kabel-tv i stedet. Juridisk har NGT alt på det rene. De kan kreve hva de vil for tjenesten de leverer. Men jeg synes det er urimelig å betale for utbedringer som gjøres på linjenettet, som jo eies av Telenor. De kan kreve at du dekker utbedring av linjen fra siste endefordeler og inn til huset. 6573537[/snapback] Jeg vil tro problemet ligger på et tidligere punkt, siden bredbåndslinja ennå ikke er koblet opp og dermed kan vel ikke NGT sjekke linjekvaliteten på den siste biten inn til huset. Det hadde vært interessant å høre fra andre som har opplevd dette. Jeg har aldri hørt om noe liknende. En gang tidligere måtte jeg utbedre linjen inne i huset hvor jeg bodde for å få bredbånd (også fra NGT), og det synes jeg er helt greit. Den gang sa for øvrig montøren at jeg ikke var ansvarlig for linjen inn til huset. Lenke til kommentar
Goodtimes Skrevet 28. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 28. juli 2006 (endret) Telenor har ansvaret frem til grensesnittkontakten(det første punktet i huset). MED MINDRE det er en hytte. For da er du eier av inntaket. Jeg ville værtfall ikke betalt dette. Edit: Montørfirmaet(i alle fall der jeg jobber) har fullmakt til 20 000kr på inntaket på leveranser. Bare så dere vet det. (Jeg bor i hordaland, hvordan det er i andre deler av landet vet jeg ikke) Endret 28. juli 2006 av Magnus_ Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 28. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 28. juli 2006 Juridisk har NGT alt på det rene. De kan kreve hva de vil for tjenesten de leverer. Men jeg synes det er urimelig å betale for utbedringer som gjøres på linjenettet, som jo eies av Telenor. Tja. Jeg tror ikke de kan forlange at han skal bindes av en evt bindingstid, f.eks, hvis NGT introduserer ekstra kostnader etter at avtalen er inngått. Lenke til kommentar
deep750 Skrevet 28. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 28. juli 2006 ren synsing: telenor eier linja, erigo de må stå for utbedringer, når ikke bruker (du) har forvoldt skaden. Du er jo leier av linja, og betaler også 60,- for linja per måned. Tror det er Telenor som må dekke kostnadene Lenke til kommentar
talisar Skrevet 28. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 28. juli 2006 Det eneste telenor er pliktige til å sørge for er at kvaliteten på linja tilfredstiller bruk for ISDN. Det NGT her gir deg er en mulighet til å faktisk oppgradere kvaliteten på linja slik at den takler ADSL, noe hverken NGT eller Telenor faktisk er pliktige til å dekke for deg hvis kvaliteten er for dårlig på linja. Alternativet ditt er jo å avbestille.... Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 28. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 28. juli 2006 Utdrag fra brev fra NGT:"Det viser seg at kvaliteten på linjen fram til deg ikke er av tilstrekkelig kvalitet for bredbånd. For å kunne levere bredbånd til deg må det derfor utføres en utbedring av linjen din. Utbedringen vil koste kr. 998,- ..." Tipper du ligger via en utjevningskabel, og at dette er prisen de krever for at montør skal koble deg om....... Lenke til kommentar
pebkac Skrevet 29. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2006 Det kan hoeres ut som det ja, Elgvenn2. Hvis det er N2N/Dig2kanal paa linja, saa kan du belastes for det - og som Talisar sier - Telenor er kun pliktige til aa klargjoere kobbernettet for PSTN og ISDN. Lenke til kommentar
kalkulatoren Skrevet 29. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2006 Jeg betalte dette 998 kroners ekstra gebyret (i tillegg til flyttingen) og så dukket montøren opp stakk opp i sentralen en 15 minutters tid og kom tilbake og sa at han bare hadde ordnet ting i sentralen. Spurte om han hadde utbedret linjen i sentalen, men da svarte han at det ikke var nødvendig. Allikevel så ba sendte nextgentel regning for såkallt utbedring. Jeg hadde dessverre ikke overskudd til å følge opp saken med nextgentel, men lurer litt på om dise 998 kronene er noe de krever av alle som ved flytting ikke orker å bråke. Lenke til kommentar
gekko4u Skrevet 29. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2006 når du bestiller adsl og du ikke har bra nok linje fram til huset kan leverandør ta MAKS 998 kroner for å få bra nok linje til huset ditt , om de så må grave i 6 mnd så kan de kun ta 998 kr , jeg måtte få ny linje til huset og de måtte legge ny kabel til huset i stolpene her fra sentralen , tok noen dager i snø som var ca 120 cm høy , men jeg fikk adsl til slutt Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 29. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2006 En måte å slippe avgiften på er vel å bestille ISDN og så avbestille den etter at linjen er koblet opp? Da har du en fullverdig dsl linje til inntaket ditt som er sponset av 'andre'! Lenke til kommentar
ohn Skrevet 30. juli 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 30. juli 2006 når du bestiller adsl og du ikke har bra nok linje fram til huset kan leverandør ta MAKS 998 kroner for å få bra nok linje til huset ditt , om de så må grave i 6 mnd så kan de kun ta 998 kr , jeg måtte få ny linje til huset og de måtte legge ny kabel til huset i stolpene her fra sentralen , tok noen dager i snø som var ca 120 cm høy , men jeg fikk adsl til slutt 6577804[/snapback] Hvor har du dette beløpet fra? NGT har nylig økt prisen til 1298,- for utbedring av linjen. Telemontørene har vel fått utbytte for streiken de hadde i vår... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå