Gå til innhold

Dell Latitude D620 eller Inspiron 9400?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Min far jober i Statoil og har fått tilbud om to ulike bærbare til ansatte. Dell Inspiron 9400 og Latitude D620. Jeg studerer for tiden arkitektur og skulle gjerne hatt bærbar til dette formålet. Latituden er liten og kommer med et kraftig skjermkort, 256MB nVidia Quadro NVS 110M, som sikkert er godt nok for CAD og 3d-modellering(?). Problemet er vel mest at den er kun 14,1" - er dette alt for lite for applikasjonene jeg kommer til å bruke? Blir også en del Photoshop bruk...

Inspiron 9400 er 17" og mye kraftigere, men en god del større og tyngre. Tenkte opprinnelig å kjøpe en 15", men de tilbyr ikke dette gjennom Statoil. Burde jeg heller gå for noe annet - eller er 14" nok for mitt formål? :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

 

Min far jober i Statoil og har fått tilbud om to ulike bærbare til ansatte. Dell Inspiron 9400 og Latitude D620. Jeg studerer for tiden arkitektur og skulle gjerne hatt bærbar til dette formålet. Latituden er liten og kommer med et kraftig skjermkort, 256MB nVidia Quadro NVS 110M, som sikkert er godt nok for CAD og 3d-modellering(?). Problemet er vel mest at den er kun 14,1" - er dette alt for lite for applikasjonene jeg kommer til å bruke? Blir også en del Photoshop bruk...

Inspiron 9400 er 17" og mye kraftigere, men en god del større og tyngre. Tenkte opprinnelig å kjøpe en 15", men de tilbyr ikke dette gjennom Statoil. Burde jeg heller gå for noe annet - eller er 14" nok for mitt formål? :whistle:

6568485[/snapback]

Hvis du ikke skal ha en stasjonær i tillegg så velg den kraftigste av de. Du kommer til å angre på det om du skal drive med CAD/3D og ikke har en pc med litt futt i. Da sitter du lett et par timer ekstra og jobber med oppgaver. Tro meg, det er bedre å ha for kraftig pc når du jobber med 3D.

Endret av NoWiSee
Lenke til kommentar

Hvilke specs får du med Inspiron 9400? Latitude D620 er en veldig bra bærbar, lett og virker godt bygd.

Latitude er jo også en "proff"-serie, mens Inspiron er ment for hjemmebruk.

 

Men hvis du kan leve med størrelsen og vekten på 9400 så er nok den en kraftigere PC (med de rette specs'ene).

Lenke til kommentar
Hvilke specs får du med Inspiron 9400? Latitude D620 er en veldig bra bærbar, lett og virker godt bygd.

Latitude er jo også en "proff"-serie, mens Inspiron er ment for hjemmebruk.

 

Men hvis du kan leve med størrelsen og vekten på 9400 så er nok den en kraftigere PC (med de rette specs'ene).

6568886[/snapback]

 

Har fått samme tilbudet selv... Her er specs:

 

Dell Latitude D620

Prosessor Intel Core Duo T2600

(2,16GHz, 2MB L2 Cache, 667 FSB)

Minne 2GB DDR2 SDRAM 667Mhz (2x1024MB)

(2 SoDIMM slots, maks 4096MB)

Brikkesett Intel® 945 PM

Operativsystem Microsoft® Windows XP Home Engelsk

Harddisk 80GB S-ATA (5.400 RPM)

Ekstern harddisk Maxtor One Touch 300GB, 16MB Cache, 7.200RPM, USB 2.0 og Firewire

DVD brenner 8x DVD +/- RW med dual layer

Vekt Fra 2,2 kg

Batteri 6-cell “Smart” Lithium Ion 56 W/Hr ExpressCharge (batteritid preliminært opp til 4:50)

Høyttalere Integrerte mono høyttalere

Lydkort Integrert

Grafikkort 256MB nVidia Quadro NVS 110M

Skjerm 14.1’’ WXGA (1280x800; 185nits) med Ambient Light Sensor

Mus DualPoint (Touchpad og trackpoint)

Ekstern mus Dell optisk USB mus

Tastatur Standard Norsk 88-taster

Smartkortleser Integrert

Web kamera Logitech QuickCam Chat

Modem Integrert 56k analog

Utganger Seriell, D-Dock Connector, 4 USB 2.0 (2 på siden, 2 bak), utgang til hodetelefoner og mikrofon, integrert mikrofon, RJ11, RJ45, 1 PC kort (Type 1 eller 2, og med støtte for ExpressCard)

Firewire IEEE 1394 via Belkin PC-kort

Bluetooth Ja

Infrarød Ja

Fingeravtrykk Fingeravtrykks sensor

Størmadapter 90W AC adapter (100-240 VAC)

Nettverkskort Integrert Gigabit 10/100/1000Mbps

Trådløs Dell® Wireless 1390 Mini PCI 802.11b/g 54Mbps med støtte for WPA-PSK

Bæreveske Targus CN32

Docking D-Port advanced port replicator (90W strømadapter, DVI, VGA, utgang til hodetelefoner, S-Video, 7 USB 2.0, PS-2, RJ11, RJ45, Seriell, parallel, S/PDIF)

Ekstern monitor Dell 2007WFP

Ekst. høyttalere Dell A525

Eksternt tastatur Dell Quietkey

Programvare Microsoft® Office Engelsk

Microsoft® Office Proofing Tools

Microsoft® Internet Explorer 6.0

Microsoft® Windows® Mediaplayer

Microsoft® Paint

Adobe® Reader

DVD-avspillingsprogramvare

DVD- og CD-brenningsprogramvare

Programvare for virus og brannmur

Service 4 års service

Support 4 års telefonsupport

 

 

 

Dell Inspiron 9400

Prosessor Intel Core Duo T2600

(2,16GHz, 2MB L2 Cache, 667 FSB)

Minne 2GB DDR2 SDRAM 667Mhz (2x1024MB)

(2 SoDIMM slots, maks 2048MB)

Brikkesett Intel® 945 PM

Operativsystem Microsoft® Windows XP Home Engelsk

Harddisk 100GB S-ATA (5.400 RPM)

Ekstern harddisk Maxtor One Touch 300GB, 16MB Cache, 7.200RPM, USB 2.0 og Firewire

DVD brenner 8x DVD +/- RW med dual layer

Vekt Fra 3,6 kg

Batteri 9-cell “Smart” Lithium Ion 85 W/Hr

(batteritid preliminær opp til 2:00)

Høyttalere Integrerte høyttalere med subwoofer

Lydkort Integrert

Grafikkort 256MB DDR3 Nvidia GeForce Go 7900 GS

Skjerm 17” WUXGA (1920x1200) Truelife

Mus Touchpad

Ekstern mus Dell optisk USB mus

Tastatur Standard Norsk 88-taster

Smartkortleser Ekstern USB smartkortleser

Web kamera Logitech QuickCam Chat

Minnekortleser Integrert 5-i-1 Flash-minnekortleser

Modem Integrert 56k analogt

Utganger 6 USB 2.0 (2 på siden, 4 bak), utgang til hodetelefoner og mikrofon, RJ11, RJ45, ExpressCard 32/54, S-Video, DVI-D, VGA,

Firewire IEEE1394

Bluetooth Dell 350 Bluetooth module

Infrarød Nei

Strøm 90 Watt M07 Strømforsyning

Nettverkskort Integrert 10/100Mbit

Trådløs Dell® Wireless 1390 Mini PCI 802.11b/g 54Mbps med støtte for WPA-PSK

Bæreveske Targus CN371

Ekst. høyttalere Dell A525

Programvare Microsoft® Office Engelsk

Microsoft® Office Proofing Tools

Microsoft® Internet Explorer 6.0

Microsoft® Windows® Mediaplayer

Microsoft® Paint

Adobe® Reader

DVD-avspillingsprogramvare

DVD- og CD-brenningsprogramvare

Programvare for virus og brannmur

Service 4 års service

Support 4 års telefonsupport

Endret av JSS
Lenke til kommentar

jeg har stasjonær ved siden av. den begynner å dra på årene men duger til CAD/3d. (AMD MP prosessorer (2x2ghz) og 1gb ram++)

 

er vel mest størrelsen på skjermen på Latituden jeg er mest usikker på- er 14" nok for bruken jeg vurderer?

 

Inspirion:

 

# Dual-core processor Intel Core Duo T2600

# 2GB internal memory

# 100GB S-ATA internal hard drive

# 256MB nVidia GeForce GO 7900 GS

# 17"

 

Latitude:

 

# Dual-core processor from Intel ( Intel Core Duo 2600)

# 2GB internal memory

# Internal graphic solution (256MB nVidia Quadro NVS 110M)

# 80GB S-ATA internal hard drive

# 14,1” XWGA

 

begge er definitivt bra maskiner. spørsmålet er om jeg skal kjøpe noe helt annet. har sett en del på A6j serien til ASUS. andre ASUS maskiner som burde vurderes for mitt bruk? Deres globale garanti frister, i og med at jeg studerer utenlands...

Endret av trasher
Lenke til kommentar

Siden dockingstasjonen følger med på D620 og spesifikasjonene er ganske like vet jeg i hvertfall hva jeg ville valgt.

 

Du kan f.eks. kjøpe deg en større skjerm utenom og koble til dockingstasjonen.

 

Latitude modellene til Dell pleier også å ha internasjonal på stedet garanti, og siden det står at du har 4 års garanti er det meget sannsynlig at det er denne garantien. Men hvem vet Statoil kan jo klare å få frem helt egne avtaler.

Lenke til kommentar
Siden dockingstasjonen følger med på D620 og spesifikasjonene er ganske like vet jeg i hvertfall hva jeg ville valgt.

 

Du kan f.eks. kjøpe deg en større skjerm utenom og koble til dockingstasjonen.

6569094[/snapback]

 

Det følger med ekstern 20" widescreen LCD (Dell 2007WFP) til D620 :thumbup:

Endret av JSS
Lenke til kommentar

Det følger med ekstern 20" widescreen LCD (Dell 2007WFP) til D620 :thumbup:

6569104[/snapback]

 

Se der ja :) Det vil jo si at absolutt alt følger med, la merke til tastatur og mus også (men det er likt på begge maskinene).

 

Siden det er det 9 cellers store batteriet som følger med 9400 veier den ikke 3,6 kg lengre, men 3,9, noe man ikke orker å ta med seg så veldig ofte.

 

Jeg har en maskin på 1,6 kg og min neste maskin skal være enda mindre på grunn av at det blir enda enklere å ta den med seg.

Lenke til kommentar

har noen av dere erfaring med å jobbe mye på 14"? Jeg vil definitivt ha en maskin jeg kan ta med omtrent hver dag, sånn sett er vel 17" ute av bildet., Hvor mye tjener jeg på å velge en 15" (som f. eks ASUS V6J) i forhold til arbeidsområde? Blir det lett pirk på en 14"...? Tvilsomt at det blir mye rendingsarbeide utført på den bærbare forresten

Lenke til kommentar

Er det noen som har noen formening om hvilke spill som kan og ikke kan kjøres på D620 med spesifikasjonene listet lenger oppe her? Er skjermkortet noe tess, eller er det baer å glemme alt som heter 3D? Vil f.eks CS gå bra? Hva med HL2? Jeg har en 2 år gammel laptop med Radeon mobility 9600, og Half Life2 kan kjøres glatt.. Siden min nåværende er såpass gammel hadde jeg et (forsvinnende) lite håp om at D620 kanskje kunne måle seg i ytelse...

 

På forhånd takk for svar.

 

 

mvh

 

Andreas

Lenke til kommentar

Quadro-skjermkortet skal vel være bedre til 3d-modellering, fordi det er optimert for slike applikasjoner, mens GeForce-kortene er optimert for spilling? Eller er det aktuelle Quadro-kortet av typen integrert med delt minne?

 

Mener å huske at hw.no testet Quadro og FireGL (ATI's "proff"-kort) mot spillkortene Geforce og Radeon for en tid tilbake, og fant ut at selv om "proff"-kortene ble slått i spill var de knusende overlegne på 3D-modelleringsprogrammer/CAD... men er ikke kjent med hvordan akkurat dette Quadro-kortet oppfører seg

Lenke til kommentar

Leste en annen tråd hvor denne testen ble nevnt:

http://www.hardware.no/tester/baerbar_pc/d...de_d820/23979/1

 

Dette er riktignok en annen maskin, men den har i grunnen de samme specs som D620 som nevnt i Statoil-pakken ikke sant? D620 som blir diskutert har også 2GB ram i stedet for 512 MB.

 

Så også i testen at Quadro NVS110M i grunnen er som GeForce GO 7300, hvilket er rangert som bedre enn mitt nåværende Radeon 9600 (såvidt). Virker i grunnen lovende...

Lenke til kommentar
...dermed er Quadro NVS110M på ingen måte ett fullverdig Quadro-kort altså. Da er det nok bedre å satse på Inspiron 9400-maskina, om du ikke syns størrelsen er avskrekkende.

6598235[/snapback]

 

Quadro NVS110M er et fullverdig quadro kort. Quadro kortene er laget som arbeidskort, det vil si gode til rendering, mens de ikke er like sterke til spilling.

 

Her er en tråd som omhandler Quadro 110M og forskjellen mellom det og et spill-kort :)

http://forum.notebookreview.com/showthread...?t=46913&page=3

Lenke til kommentar

Quadro110M er IKKE ett bra grafikkort, ikke engang til CAD(DAK), det er basert på GF7300. Jeg kjøpte slike maskiner, D620, som skulle brukes til det formålet, men da de ble forbikjørt av Insp9400'n min var saken grei.

 

Dessuten kan du flashe 7900-kortet til Quadro, prøvde det på den ene bærbare, fungerer flott, kjappere til CAD/rendering, OGL, tregere til DX og spill.

Lenke til kommentar
Quadro110M er IKKE ett bra grafikkort, ikke engang til CAD(DAK), det er basert på GF7300.

6601017[/snapback]

 

Det er litt avhengig av hva du definerer som bra :)

 

Jeg studerer for tiden arkitektur og skulle gjerne hatt bærbar til dette formålet.

Jeg har en venninne som studerer arkitektur og bruker en iBook G4 med GMA900, elns, og hun klarer seg fint. Tviler på at Quadro110M er dårligere enndet, og antar derfor at det vil holde i lange baner :)

 

Andre har erfaring med at 110M kjører greit spill som Half-Life 2 på middels oppløsning/kvalitet (se link i forrige post).

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Onkelen min jobber i Statoil og han gir meg pc'n han får. Jeg valgte da "kraftig" pakke med Dell Inspirion 9400 + ekstrautstyr. Får den på julaften og tror jeg vil bli godt fornøyd. Se blant annet på prosessoren som i følge det jeg har fått vite er en to kjerne Intel Core Duo T26002

 

EDIT:

 

Se der ja smile.gif Det vil jo si at absolutt alt følger med, la merke til tastatur og mus også (men det er likt på begge maskinene).

 

Siden det er det 9 cellers store batteriet som følger med 9400 veier den ikke 3,6 kg lengre, men 3,9, noe man ikke orker å ta med seg så veldig ofte.

 

Jeg har en maskin på 1,6 kg og min neste maskin skal være enda mindre på grunn av at det blir enda enklere å ta den med seg.

 

Jeg har ingen problemer med å bære med meg dette i en SEKK!

 

Dere finner all info om Inspirion 9400-pakken fra Statoil på min hjemmeside. Nøyaktig her! :thumbup:

Endret av Webmaster Esso
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...