Gå til innhold

Bærbar til studier, ca. 10 000,- (+/-)


Anbefalte innlegg

Hepp! Tenker på å kjøpe ny bærbar til rundt 10 000,- (+/-) før jeg begynner studiene ved NTNU i august. Er mye å velge mellom, og er forvirret. Har følgende krav:

 

- Stillegående

- Rask!

- Ikke altfor tung < 3 kg

- God batteritid (veldig viktig)

- Bør se bra ut

- Minimum 80 GB HD

- Minimum 1024 RAM

- Minimum 4 x USB porter

- Trådløst nettverkskort

- Enkel recovery-mulighet, gjerne bare ved å trykke en knapp (feks F4) ved oppstart (er ikke interessert i å formattere)

- Gjerne Bluetooth

- God skjerm (15.4"), oppløsning osv.

- Allright skjermkort

- DVD-brenner osv.

 

Ellers lurer jeg på hvor viktig hastigheten på HD er. Er det stor forskjell på 4200 rpm og 5400 rpm? Sikler på HP Pavilion dv4326EA, men er usikker på batterikapasitet og hastigheten på hardisken. Vurderer også Dell Inspirion 6400, men har dårlige erfaringer med Dell pcer.

 

Ellers, hva er det vanlig følger med av programvare; følger det med Office 2003 feks?

 

Anbefalinger? Erfaringer? :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med at du har sjekket ut tilbudet du får gjennom NTNU? Hvis ikke gjør det... Og hvis du har det, er det gfx kort som er grunnen til at du ikke vil ha denne?

 

Det følger normalt ikke med Office nei. Veldig sjeldent faktisk. Den pavilion PCen du har satt opp er etter min mening et frytktelig dårlig valg til studier. Battertid er ikke akkurat dens sterkeste side.

 

Jeg mener bestemt at du MÅ ha XP Pro på NTNU, stemmer ikke dette?

 

Edit: Her er en del andre tråder som du også kan lese gjennom for å få noen svar:

 

1

2

3

Endret av GA
Lenke til kommentar
Regner med at du har sjekket ut tilbudet du får gjennom NTNU? Hvis ikke gjør det... Og hvis du har det, er det gfx kort som er grunnen til at du ikke vil ha denne?

 

Det følger normalt ikke med Office nei. Veldig sjeldent faktisk. Den pavilion PCen du har satt opp er etter min mening et frytktelig dårlig valg til studier. Battertid er ikke akkurat dens sterkeste side.

 

Jeg mener bestemt at du MÅ ha XP Pro på NTNU, stemmer ikke dette?

6553548[/snapback]

 

Jeg har sjekka ut tilbudet til NTNU, og grunnen til at jeg mest sannsynlig ikke velger det er at den 1) har en dårlig skjerm? (har ikke så utrolig peil på skjermer, men mener å ha fått med meg det) 2) er dyr 3) blir levert seint, uke 36. Jeg er interessert i å ha den fra skolestart.

 

Hvorvidt en må ha XP Pro på NTNU er jeg usikker på, men jeg tviler på det.

Endret av Thorne
Lenke til kommentar

Ok, kan jo komme med min mening rundt dette.

 

1: Skjermen er på ingen måte dårlig, den er faktisk blandt de bedre på bærbare i forhold til ergonomi, jevnhet i bilde osv. Derimot er den IKKE best på responstid og den er ikke "glossy" som mange har blitt så glad i, men jeg mener at dette er helt irrelevant til studier. Og glossy vil jo bare være plagsomt i et klasserom.

 

2. Dyr? Har du sett på hva som følger med denne maskina? Som jeg sa i en annen post om samme PCen:

Dette betyr at du får en maskin som har en veiledende på 15 800,-, med en ekstra garanti som er verdt ca 2000,- ekstra, Microsoft programvare som er verdt oppimot 7-9k avhengig av hva man tar ibruk og utstyr til en 7-800,- for 11 823,-.

Hvis ikke dette kan kalles et tilbud, hva kan da det stormx?

 

3. Levering er litt kjipt selvfølgelig!

 

Edit: Backup ja.... Det følger med Rescue and recovery, ett backup program som også gjør at du, selv om windows har tryna helt, kan komme på internett og be om brukerstøtte, i tillegg til å selvfølgelig ta automatiske backuper av systemet enten til ekstern disk eller lokalt på maskina. Utrolig enkelt å bruke, og meget bra. Følger også med en del andre programmer(se på link 3 i en av mine andre poster over)

 

Edit 2: Litt mer info om Rescue and recovery

Endret av GA
Lenke til kommentar

Har lagt merke til at det er voldsomt mange tråder om denne PCen nå. Er det interesse for å få laget en skikkelig info tråd om denne, og er det noen som eventuelt er intressert i å hjelpe meg litt? Jeg sitter med tilgang på utrolig mye info på jobb, og kan vel sikkert skaffe en sånn maskin til en enkel test om ønskelig...

Lenke til kommentar

Viss du ikke må ha pc, må du bare kjøpe deg en MacBook

 

Med Intel Core Duo 1.83 GHz, 80 GB HDD, 1GB Ram og gratis frakt for 10 610 Kr.

 

- Stillegående Ja

- Rask! Ja

- Ikke altfor tung < 3 kg Ja

- God batteritid (veldig viktig) Ja

- Bør se bra ut JA!

- Minimum 80 GB HD Ja

- Minimum 1024 RAM Ja

- Minimum 4 x USB porter Nei, bare to

- Trådløst nettverkskort Ja

- Enkel recovery-mulighet, gjerne bare ved å trykke en knapp (feks F4) ved oppstart

(er ikke interessert i å formattere) Trenger ikke recovery på Mac

- Gjerne Bluetooth Ja

- God skjerm (15.4"), oppløsning osv. Ja

- Allright skjermkort Ja

- DVD-brenner osv. Ja

 

 

Uten Office da :ermm:

Lenke til kommentar
Viss du ikke må ha pc, må du bare kjøpe deg en MacBook

 

Med Intel Core Duo 1.83 GHz, 80 GB HDD, 1GB Ram og gratis frakt for 10 610 Kr.

 

- Stillegående Ja

- Rask! Ja

- Ikke altfor tung < 3 kg Ja

- God batteritid (veldig viktig) Ja

- Bør se bra ut JA!

- Minimum 80 GB HD Ja

- Minimum 1024 RAM Ja

- Minimum 4 x USB porter Nei, bare to

- Trådløst nettverkskort Ja

- Enkel recovery-mulighet, gjerne bare ved å trykke en knapp (feks F4) ved oppstart 

(er ikke interessert i å formattere) Trenger ikke recovery på Mac

- Gjerne Bluetooth Ja

- God skjerm (15.4"), oppløsning osv. Ja

- Allright skjermkort Ja

- DVD-brenner osv. Ja

 

 

Uten Office da  :ermm:

6557628[/snapback]

 

Takk for forslaget, men Mac er dessverre utelukket :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...