Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Satt å funderte på dette her en dag. Hva vil skje med Perl videre? Php er jo som kjent i frammarsj, og de fleste bruker php på web, og mange mener at Perl er avleggs.

Noen som har tanker om hva som skjer med Perl de neste årene?

Vil det dø ut, og bare brukes av de spesielt interesserte, eller har det en lys framtid forran seg?

 

Jeg har hørt noe snakk om nyere versjoner av Perl. Kommer disse til å gjøre perl mer integrert med html, på den måten php er?

 

Og perl brukes ikke bare på nett. Noen som vet om Perl brukes mye til å lage applikasjoner ellers?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

perl betyr Practical Extraction and Report Language, og brukes mye som akkurat det. Mange av de vanlige kommandoene i din linuxdistribusjon er perl-skripts og vil være det i overskuelig framtid.

 

Perl brukes ikke mye for grafiske applikasjoner, men mulighetene er selvsagt der, gode sådane. Qt / gtk

 

Perl kan embedd'es i html vha mod_perl / mason på nøyaktig samme måte som i php, (bare bortsett fra at perl er et *mye* kraftigere språk)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e

Nå er ikke jeg noe spesialist her, men Perl 6 er vel på god vei nå. Noe jeg tror kommer til å bli ganske bra. Det lille jeg har lest om det virker spenende og kommer en del nye ting.

 

 

Og perl brukes ikke bare på nett. Noen som vet om Perl brukes mye til å lage applikasjoner ellers?

Jeg har alderi brukt Perl på web, til dette bruker jeg PHP, men har skrivd en del Linux applikasjoner i Perl. Og etter det jeg har sett på en del opensource prosjekter til GNU/Linux er Perl brukt ganske mye.

 

Om du følger med på nyhetene på www.perl.com så kommer det hele tiden masse informasjon om Perl 6.

 

Les mer på http://dev.perl.org/perl6/ og http://www.parrotcode.org/

 

Perl er et koselig språk :)

Endret av Slettet-df17e
Lenke til kommentar
Perl kan embedd'es i html vha mod_perl / mason på nøyaktig samme måte som i php, (bare bortsett fra at perl er et *mye* kraftigere språk)

 

Dette virker veldig interessant! Har slitt litt med templateløsninger, men kanskje dette er løsningen? Takk for et flott tips!

 

 

Virker ikke som om Perl 6 prosjektet har stor framgang, men det kommer vel en dag. Har nok med å lære med forrige versjon :!:

Lenke til kommentar
Dette virker veldig interessant! Har slitt litt med templateløsninger, men kanskje dette er løsningen? Takk for et flott tips!
Er ikke vanskelig å få en PHP side med templatesystem til å kjøre på et par MS med PHP så sliter du med det i PHP er det fare for at du og vil slite med det i Perl.

 

Tar jeg helt feil hvis jeg påstår at årsaken til at PHP har blitt pop er delvis fordi det er lett å skrive idiotkode i det? Begynner man med OOP PHP5 (public/private functions/classes etc) blir det jo fort litt mer avansert enn vanlig PHP

Lenke til kommentar
Dette virker veldig interessant! Har slitt litt med templateløsninger, men kanskje dette er løsningen? Takk for et flott tips!
Er ikke vanskelig å få en PHP side med templatesystem til å kjøre på et par MS med PHP så sliter du med det i PHP er det fare for at du og vil slite med det i Perl.

 

Tar jeg helt feil hvis jeg påstår at årsaken til at PHP har blitt pop er delvis fordi det er lett å skrive idiotkode i det? Begynner man med OOP PHP5 (public/private functions/classes etc) blir det jo fort litt mer avansert enn vanlig PHP

6550016[/snapback]

 

Litt usikker på om du vinkler det første avsnittet ditt mot min situasjon, eller om du bare snakker generelt. Det får så være :)

 

Vi hadde vel en diskusjon om hvorfor PHP er mer populært enn Perl her tidligere på forumet. Bla litt nedover så finner du den kanskje. "Konklusjonen" var vel at PHP veldig enkelt kunne tilpasses i HTML og at det var lett å komme i gang med, og jo flere som snakker om det, jo flere kommer etterhvert.

Og veldig mange vil jo bare ha små scripts på sida si. Ta en rask titt i PHP forumet så vises dette:

- Finne et Velge-skript

- Trenger script til tutorials galleri

- Skjema med send knapp

- trenger newsletter script...

- Stemme boks i php

Det var bare førstesida :)

Lenke til kommentar
Satt å funderte på dette her en dag. Hva vil skje med Perl videre? Php er jo som kjent i frammarsj, og de fleste bruker php på web, og mange mener at Perl er avleggs.

Noen som har tanker om hva som skjer med Perl de neste årene?

Vil det dø ut, og bare brukes av de spesielt interesserte, eller har det en lys framtid forran seg?

 

Det taper terreng for andre språk. Så statistikk på dette et sted, men klarer ikke finne denne kilden. Det er spesielt Ruby o.l. som tar av perls brukermasse, og mange har kalt Ruby for "det nye perl" eller "etterfølgeren" til perl.

 

Jeg har hørt noe snakk om nyere versjoner av Perl. Kommer disse til å gjøre perl mer integrert med html, på den måten php er?

 

Mason har eksistert i flere år og gjør vel nettopp dette.

 

Og perl brukes ikke bare på nett. Noen som vet om Perl brukes mye til å lage applikasjoner ellers?

6549334[/snapback]

 

Perl brukes mye til kommandolinje, men muligheten for å lage GUI er der. For en systemadministrator kan perl være svært nyttig for å automatisere oppgaver.

Lenke til kommentar

Perl ble jo laget for veldig mange år siden for å brukes til å automatisere oppgaver, filtrere tekst og jobbe med databaser. Siden perl er et allsidig skriptspråk så fant man fort ut at man kunne utnytte dette i websammenheng. De første httpd (nei ikke Apache som ikke fantes den gang) med CGI støtte kjørte Perl skript for å lage dynamiske nettsider.

 

PHP ble opprettet lenge etter at Perl ble oppfunnet spesifikt for å brukes i Web-sammenheng. PHP slekter jo også svært mye på Perl. De som har programmert i Perl lenge finner seg godt til rette i PHP. Men PHP tar Perl og gjør det mer likt C kode. Siden du ikke har sære Perl-konstruksjoner som "statement if (cond);" (hvor man setter if etter handlingen som skal utføres hvis "cond" er sann). Du mangler også ~= operatøren for å kjøre regex på en streng. I PHP er alt dette erstattet av egne funksjoner. Så jeg vil si PHP er mer funksjons og klassebasert enn det Perl er.

 

PHP kan også brukes utenfor Websammenheng, men dette er heller skjelden. Som regel mest i PECL-sammenheng (for å konfigurere PECL moduler f.eks).

 

En kort generalisert konklusjonen er: PHP ble laget for web, Perl ble laget for kommandolinja.

 

Jeg har selv brukt et CMS som var 100% skrevet i Perl. Kjørte det på min egen webserver en stund for en liten clansiden jeg hadde. Selvsagt måtte alle adresserer referer til cgi-bin noe som jeg senere har lært at kan fikses ved å tillate kjøring av .pl filer i alle mapper.

 

Men jeg vil si at for Web så er PHP mye bedre å bruke enn Perl. Men jeg ville aldri laget noe større skript som skal brukes på kommandolinje i PHP.

 

Et godt kompromiss er å bruke Perl i PHP. Dette er mulig ved hjelp av forskjellige moduler. Jeg har sett mange sammenblandinger av språk. TorrentFlux som er en webbasert BitTorrent klient bruker Python for selve BitTorrent kommunikasjonen og PHP for brukergrensesnittet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
De som har programmert i Perl lenge finner seg godt til rette i PHP.

Det gjør vi så langt i fra. Jeg har programmert i Perl i mange år, men har også brukt PHP en del til småting. Jeg må nå bruke det til et større prosjekt, og da merker man veldig godt svakhetene. Til enkel web-programmering er PHP praktisk, siden man har web-relaterte funksjoner og variabler mye lettere tilgjengelig enn i Perl, men som mer generelt programmeringsspråk kommer det til kort. Objektorientering og variabelbehandling er f.eks. fortsatt bedre i Perl, selv om objekter ikke er Perls sterkeste side.

Lenke til kommentar

Vil gjerne dra dette bittelitt videre. Når jeg sliter litt med et problem i Perl, så bruker jeg å prøve å finne eksempler i ulike scripts. Jeg snakker da ikke om kopiering, men inspirasjon :)

Men når jeg leter rundt om på nett etter Perl scripts, så er de aller fleste fra år 2000 og bakover. Se for eksempel på cgi-resources.com, som er den største portalen for perl scripts. Halvparten av linkene er døde, og det legges ikke til så veldig mange nye perl scripts. Det virker som om det blir vanskeligere å finne scripts, rett og slett.

 

Kanskje Perl framover ikke vil bli brukt så mye på nett som før?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e
Kanskje Perl framover ikke vil bli brukt så mye på nett som før?

6674619[/snapback]

 

Nei, PHP har nok tatt over en go del på web.

Er du ute etter Perlscript så ligger det en del på perlmonks.org - denne siden er heller ikke så veldig utadert som den du nevner.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Nå er ikke jeg noe spesialist her, men Perl 6 er vel på god vei nå. Noe jeg tror kommer til å bli ganske bra. Det lille jeg har lest om det virker spenende og kommer en del nye ting.

Hvor lenge har ikke dette blitt sagt? Perl6 har vel "vært på god vei" omtrent i årevis nå.

Endret av Manfred
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...