Gå til innhold

Den Store Modelleringstråden


Fulgu

Anbefalte innlegg

Men jeg leste ett sted at adobe syns det er ok at folk bruker photoshop sålenge de ikke tjener noe på tingene de har laget der.

Det syns jeg er veldig bra sagt av de hvis det er sant.

 

Det er jo sant også, de taper jo på en måte ikke så mye av at folk bruker photoshop, men når aviser bruker det er det jo en selvfølge at de kjøper det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I følge en poll fra Simen1 for en god stund siden hadde nesten alle en ulovlig versjon, (...)
Jasså, sier du det? :innocent:

(Altså, PS koster jo mer enn selve PCen min er verd!)

6574101[/snapback]

Det florerer med cracka PS'er på diverse torrentsider osv.

Hvis du føler deg mer komfortabel med med lovlig programvare, så finnes det også rimelige alternativer til PS, i tillegg til gratisprogrammet Gimp. Minnes at kak (et medlem av forumet) bruker Paintshop Pro. Det skal være veldig bra. ACDsee Pro skal også være helt ok, i følge tester.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Bompi :cool:

Måtte bare prøve å lage en miniatyr av noe, og det ble Avaldsnes kyrkja. Tok det på fototuren vi hadde :roll: Det er uansett det første tilt-shift bildet mitt... :hmm:

Himmelen er lagt på i PS. Fikk litt prestasjonsangst når jeg oppdaget at det var en hel tråd om dette (trodde jeg skulle være den første :roll:)

*Blåse nytt liv i gammel og morsom tråd :yes: *

 

Jeg har selv masket områdene, så kanskje det ser rart ut... Hva synes man?

post-59075-1161107287_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Tror det er mange her ikke helt skjønner hvorfor bildene får et modellpreg, og den (dårlige) tutorialen i første post forteller heller ikke noe om dette. Poenget med å lage den gradienten er, som medi8or påpeker, å simulere en liten dybdeskarphet i bildet. Når man tar bilder av ekte modeller så benytter man ofte makrolinser, og disse gir automatisk liten dybdeskarphet. Når man benytter en gradient i quickmask så lager man en gradert markering i bildet, og legger blur (uskarp) på dette området. Men dette fungerer bare i noen tilfeller. Man må derfor retusjere gradienten med en brush før man går ut av quick mask, slik at alt som ligger i en lik avstand fra kameraet har samme grad av markering. Anbefaler alle å lære seg hva quick mask egentlig er før man går videre, det er svært nyttig.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Her er mitt desperate forsøk. Synes ikke det var så lett å få til hvis man skulle gå litt utenfor det helt grunnleggende. Spesielt tårnet på bygningen ser ikke særlig naturlig/bra ut. Jeg er ingen PS type heller en solid nybegynner, så jeg har sikkert overdrevet en hel masse på flere områder.

 

Ellers er tilt/shift teknikken fasinerende. Men jeg holder en liten finger på at virkningen blir bedre med et tilt/shift objektiv.

 

NB: Håper ikke fila er for stor

post-5458-1168299039_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Her er mitt desperate forsøk. Synes ikke det var så lett å få til hvis man skulle gå litt utenfor det helt grunnleggende. Spesielt tårnet på bygningen ser ikke særlig naturlig/bra ut. Jeg er ingen PS type heller en solid nybegynner, så jeg har sikkert overdrevet en hel masse på flere områder.

 

Ellers er tilt/shift teknikken fasinerende. Men jeg holder en liten finger på at virkningen blir bedre med et tilt/shift objektiv.

 

NB: Håper ikke fila er for stor

7677913[/snapback]

 

Hei.

Hvor er det bildet av bryggen tatt fra. Var du høyt oppe i masten på en båt?

Lenke til kommentar
Hei.

Hvor er det bildet av bryggen tatt fra. Var du høyt oppe i masten på en båt?

7678144[/snapback]

 

Hei

Det er ikke så langt fra sannheten. bildet er tatt fra øvre dekk på Bergensfjord når den var å viste seg fram i Bergen. Ganske interessant sted å ta bilder fra da man kan se ovenfra og ned på ganske nært hold og får en ny vinkel å ta bilder av området. Neste sjanse til noe lignende er når Hurtigruta har åpen dag på høsten neste år(som de har hvert år).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Dette er en utrolig snodig genre, og jeg forstår ikke helt poenget. Artig effekt, men jeg forstår ikke helt poenget. Hvis effekten ble brukt på portretter så hadde jeg forstått hvorfor man gjør slikt, som en slags antitese til Dragan-stilen, for eksempel. Tror nok dette mer er en øvelse i å bruke PS, enn en bildestil som kommer til å få noen betydning innen kunstfotografiet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...