Gå til innhold

Letteste 40 HK på markedet?


Anbefalte innlegg

Jeg har en 12'' With. Med 25 HK Evinrude på, 25 år gammel motor (ca. 55 kg), sviver knallbra ennå. 30 knop. Vil bytte den ut med en 40 HK.

 

Vil det være mulig å ha en 40 HK bak på en 12'' With?

Blir den for baktung?

Kjøreegenskaper?

Vanskelig å få i plan?

Toppfart?

 

Lurer på om noen vet hvilket merke som har den letteste 40 HK? Totakt da. Yamaha veier ca. 75 kg, finnes det noen noen lettere?

 

Flott om noen vil hjelpe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil det være mulig å ha en 40 HK bak på en 12'' With? max på de er 20hk men kan jo gå!

 

Blir den for baktung? den kommer til å bli baktung du merker det gått

 

Kjøreegenskaper? Er sikkert bra når den er i plan

 

Vanskelig å få i plan? Vil bli veldig vansklig med så lett båt

 

Toppfart? 30-35knop

Lenke til kommentar

Så du mener den kommer til å bli baktung asså, ca 20 kg mer på hekken har såpass masse å si?

 

Vil festet på motoren ødelegge båtens bakparti pga. vibrasjoner, tåler båten en 40 HK?

 

Vanskelig å få i plan, hvorfor det? Fordi den blir baktung og ikke kommer over?

 

Med 30 HK sier jarmo 5-7 knop mer, du sier 30-35 knop med 40 HK, skjønner ikke helt logikken her?

 

Hvis en bytter propell til stål, hvor mye har det å si i toppfart, 2-3 knop?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

ikke så veldig vits i å ha en så stor motor på en liten with.... den er altfor kort, dessuten er ikke akterspeilet sterkt nok og vil med tiden bli ødelagt.... sats heller på en speedbåt som er beregnet for så stor motor... men vis du først skal ha en motor i den størrelsen ville jeg valgt en evinrude e-tec.... ikke noe innkjøring og 3 års service intervaller.... det blir om ikke lenge vanskelig å få tak i nye 2 taktere med forgassere pga. miljøkrav så vis man skal ha ny må man enten kjøpe 2 takt med innsprøytning eller en 4 takter.... men vis du skal kjøpe en ny... blir den 25 hesteren til salgs da? ;)

 

Edit: 40 hk e-tec veier 104 kg med den minste stammen.....

 

edit2: med en så stor motor på den båten vil den være vanskelig å kjøre, ha lett for å flippe,ta vann inn bak hver gang man sakker ned, og jeg ville i tilfelle satt styrekonsollen langt foran for å forhindre noe av dette, men det vil igjen se veldig dumt ut å sitte helt foran :hmm:

Endret av csViRuS
Lenke til kommentar

En 40 HK Yamaha 2 takt veier 75 kg. 25 HK Evinrude som vi har nå veier ca. 55 kg. 20 kg mer er da ikke så masse? Eller?

 

Jeg vil ikke tro at akterspeilet ikke er sterkt nok. Kanskje det går an å forsterke det?

 

25 HK blir nok ikke til salgs, kommer til å sette den ned på en 10'' With.

 

Hvor fort vil 12''eren gå med 40 HK og stålpropell? 40 knop?

Lenke til kommentar

Du bør for all del forsterke akterspeilet før du setter på en 40 hester. Det er en del krefter i sving når du drar på med en 40 hester på en 12 fots båt. Om båten tåler det går vel for det meste på akterspeilet, om det er sterkt nok. Om motoren er for tung for båten merker du etter du har montert den, hehe ;)

Hvor mye mer fart du får er jeg usikker på, det kommer veldig ann på hvordan skråget er bygget, men med en 40 hester vil nok ikke mye av det være nedi vannet uansett...

Lykke til! Si gjerne hvordan det går :)

Endret av theck1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...