Gå til innhold

Intel eller amd?


Anbefalte innlegg

Har alltid vært for Amd, men begynner å bli litt usikker nå som intel kommer med sine core 2 duo prosessorer.... :hmm:

 

Det blir kjøp av ny pc i august/september

 

Hvis det blir amd har jeg oppsettet klart :p

 

Men har aldri vært borti et intel-oppsett, så lurte på om dere kunne hjelpe meg med det....Nå er det mest hovedkort jeg er usikker på, men dere kan likevel sette opp hele pc'en når dere først begynner :)

PS: SKAL ha geforce ( helst 7900gt, venter på DX10)

 

Budsjettet mitt er 10000!

 

Har både skjerm, tastatur, mus og alt det der :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Foreløpig ser det ut som om du må vente litt på både Core 2 Duo prosessor og hovedkort om du ønsker nforce 590 SLI Intel Edition. Men når det kommer så vil dette gi en mye bedre pris/ytelse enn noe AMD system kan klare.

6527112[/snapback]

Ikke la deg rive med i hypen. Med mindre du skal ha E6600 performance eller høyere kan man omtrent like godt kjøpe AMD etter priskuttene. X-bit labs har gjort en undersøkelse på dette.

Det som taler for en intel løsning i det ytelsesmessige mellomskiktet er vel overklokkingspotensialet, og kanskje noe lavere strømforbruk. Sitter man allerede på et AMD-system er det klart bedre å oppgradere enn å kjøpe nytt hovedkort, minne etc, med mindre man krever ytelse over E6400 / x2 4800+.

Lenke til kommentar
Foreløpig ser det ut som om du må vente litt på både Core 2 Duo prosessor og hovedkort om du ønsker nforce 590 SLI Intel Edition. Men når det kommer så vil dette gi en mye bedre pris/ytelse enn noe AMD system kan klare.

6527112[/snapback]

Ikke la deg rive med i hypen. Med mindre du skal ha E6600 performance eller høyere kan man omtrent like godt kjøpe AMD etter priskuttene. X-bit labs har gjort en undersøkelse på dette.

Det som taler for en intel løsning i det ytelsesmessige mellomskiktet er vel overklokkingspotensialet, og kanskje noe lavere strømforbruk. Sitter man allerede på et AMD-system er det klart bedre å oppgradere enn å kjøpe nytt hovedkort, minne etc, med mindre man krever ytelse over E6400 / x2 4800+.

6527407[/snapback]

Skal du ha et helt nytt system så er det vel ingenting som taler for at du burde kjøpe AMD. Med en gang du velger E6600 eller bedre så har du høyere ytelse enn FX-62. Og dette til en langt lavere pris. Når det gjelder hva du kan bruke av komponenter så er det stort sett hovedkort du må bytte ut.

Lenke til kommentar
Foreløpig ser det ut som om du må vente litt på både Core 2 Duo prosessor og hovedkort om du ønsker nforce 590 SLI Intel Edition. Men når det kommer så vil dette gi en mye bedre pris/ytelse enn noe AMD system kan klare.

6527112[/snapback]

Ikke la deg rive med i hypen. Med mindre du skal ha E6600 performance eller høyere kan man omtrent like godt kjøpe AMD etter priskuttene. X-bit labs har gjort en undersøkelse på dette.

Det som taler for en intel løsning i det ytelsesmessige mellomskiktet er vel overklokkingspotensialet, og kanskje noe lavere strømforbruk. Sitter man allerede på et AMD-system er det klart bedre å oppgradere enn å kjøpe nytt hovedkort, minne etc, med mindre man krever ytelse over E6400 / x2 4800+.

6527407[/snapback]

Skal du ha et helt nytt system så er det vel ingenting som taler for at du burde kjøpe AMD. Med en gang du velger E6600 eller bedre så har du høyere ytelse enn FX-62. Og dette til en langt lavere pris. Når det gjelder hva du kan bruke av komponenter så er det stort sett hovedkort du må bytte ut.

6527490[/snapback]

 

Spørs hva slags prisklasse man skal legge seg i E6600 er i mine øyne en relativt dyr CPU, I de lavere klasenne vil jeg si AMD er høyst konkurransedyktige, spesielt tatt i betraktning at hovedkortene er billige. Men I E6600 prisklasse og opp så er det ikke så mye konkurranse.

 

AtW

Lenke til kommentar

Du får en meget kurrant Intel Core 2 PC for rundt 10.000, som vil knuse alt AMD har på markedet når det gjelder ren prosessor ytelse. Er spilling og høy FPS alt du bryr deg om, vil du kanskje prioritere litt annerledes (mer om dette senere).

 

Her er mitt forslag til en Core 2 PC, med komponenter som er tilgjengelige i nær fremtid: Link til handlevogn

 

Dersom budsjettet ditt omfatter ytterligere komponenter (kabinett, strømforsyning, DVD-brenner osv), kan du bytte E6700 med E6600.

 

ASUS P5W-DH Deluxe er Anadtechs favoritt blant hovedkortene som er tilgjengelig for Conroe i dag. Du kan lese mer i denne artikkelen.

 

Den eneste ulempen med dette hovedkortet, er at det ikke støtter Nvidia SLI (kun ATI crossfire), så dersom dette er viktig for deg i fremtiden, må du enten gå for ASUS P5N32-SLI SE, som er det eneste hovedkortet som støtter SLI nå, eller vente til August/september når hovedkort med de nye Nforce 500 chipsettene kommer.

 

Tilbake til det jeg nevnte om spillytelse. Dersom høy framerate i spill er alt du bryr deg om, får du bedre spillytelse (innenfor ditt budsjett) ved å gå for f.eks 2x7900GT i SLI, samt en AMD prosessor til ca 2000kr, så snart priskuttene er et faktum.

 

Edit: Etter en ny gjennomgang av tester, ser jeg at E6400 med billigste pris 1906,- er fullt på høyde med AMDs X2 4600+ og 5000+ prosessorer, som ligger mellom 4500 og 5500kr i dag. Prisen på disse prosessorene må altså mer enn halveres for at AMD skal holde seg konkurransedyktige.

Endret av Mr_Snuffles
Lenke til kommentar

Edit: Etter en ny gjennomgang av tester, ser jeg at E6400 med billigste pris 1906,- er fullt på høyde med AMDs X2 4600+ og 5000+ prosessorer, som ligger mellom 4500 og 5500kr i dag. Prisen på disse prosessorene må altså mer enn halveres for at AMD skal holde seg konkurransedyktige.

6529052[/snapback]

 

4600 som er ca på høyde med en E6400 skal vel kuttes ned til samme pris som en E6400, og med hovedkort o.l, så blir den billigere.

 

Ellers synes jeg E6400 er et mye bedre valg, over 4k er mye for en CPU, spesielt i et oppsett til 10k, og man får ikke så mye bedre ytelse for å mer enn doble prisen fra en E6400

 

AtW

Lenke til kommentar
Ellers synes jeg E6400 er et mye bedre valg, over 4k er mye for en CPU, spesielt i et oppsett til 10k, og man får ikke så mye bedre ytelse for å mer enn doble prisen fra en E6400

 

AtW

6529482[/snapback]

 

Det finnes flere scenarioer hvor E6700/E6600 kan rettferdiggjøres fremfor E6400, selv om pris/ytelse forholdet ikke er like bra. Bruker du PCen hovedsaklig til programmering/kompilering av store prosjekter, kjører SQL mot store databaser, driver med 3d rendering, video og audio redigering/encoding osv, vil alle sekundene/minuttene du sparer være gull verdt.

 

Jeg har f.eks regnet ut at jeg personlig vil spare ca 20 minutter daglig på å kompilere med E6700 fremfor E6400 (jeg jobber som utvikler for ERP systemer beregnet på næringsmiddelindustrien).

 

I tillegg har E6300 og E6400 en svakhet i forhold til de øvrige Core 2 prosessorene, i og med at de kun har 2MB L2 cache (fremfor 4MB), noe som utgjør ytterligere forskjeller. Les mer om dette her

 

Faktisk så er den eneste grunnen jeg ser til å gå for E6400 fremfor E6700/E6600 og heller prioritere andre komponenter, innenfor et budsjett på 10.000, er hvis du bygger en ren spill PC eller trenger rom for ytterligere komponenter. Dette tok jeg da også høyde for i innlegget mitt.

 

Jeg vil si at E6600 til 2614,- er 'sweet spot'en for en allsidig PC som skal gjøre litt av begge deler.

Endret av Mr_Snuffles
Lenke til kommentar
Ellers synes jeg E6400 er et mye bedre valg, over 4k er mye for en CPU, spesielt i et oppsett til 10k, og man får ikke så mye bedre ytelse for å mer enn doble prisen fra en E6400

 

AtW

6529482[/snapback]

 

Det finnes flere scenarioer hvor E6700/E6600 kan rettferdiggjøres fremfor E6400, selv om pris/ytelse forholdet ikke er like bra. Bruker du PCen hovedsaklig til programmering/kompilering av store prosjekter, kjører SQL mot store databaser, driver med 3d rendering, video og audio redigering/encoding osv, vil alle sekundene/minuttene du sparer være gull verdt.

 

E6300 og E6400 har en svakhet i forhold til de øvrige Core 2 prosessorene, i og med at de kun har 2MB L2 cache (fremfor 4MB), noe som utgjør ytterligere forskjeller. Les mer om dette her

 

Jeg har f.eks regnet ut at jeg personlig vil spare ca 20 minutter daglig på å kompilere med E6700 fremfor E6400 (jeg jobber som utvikler for ERP systemer beregnet på næringsmiddelindustrien).

 

Faktisk så er den eneste grunnen jeg ser til å gå for E6400 fremfor E6700/E6600 og heller prioritere andre komponenter, innenfor et budsjett på 10.000, er hvis du bygger en ren spill PC eller trenger rom for ytterligere komponenter. Dette tok jeg da også høyde for i innlegget mitt.

 

Jeg vil si at E6600 til 2614,- er 'sweet spot'en for en allsidig PC som skal gjøre litt av begge deler.

6529979[/snapback]

 

Jeg er ikke helt enig, den "allsidige bruker" slik jeg ser det driver lite med hard CPU-intensive oppgaver som ikke er spilling, personlig encoder jeg mye musikk, men når man har dualcore så har det ikke så mye å si at det går 10 minutt ekstra, man kan gjøre andre ting imens, og om ikke, så kan man bare gå fra maskina. Det er jo ingen jobb-PC heller. De andre eksemplene du nevner er i mine øyne litt spesielle og jobbrelaterte. Når trådstarter ikke nevner noe om dette, så regner jeg med at PCen er til "hobbybruk".

 

Jeg benekter ikke at det finnes tilfeller der det er nyttig, men utifra trådstarters innlegg, så finner jeg ingen spesiell grunn til å anta at dette er et slikt tilfelle.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Blir jeg bestiller i august, men er enda ikke sikker på om det blir intel eller amd...

Blir det intel, går jeg for E6600....Mest ytels pr krone der synes jeg

 

 

Hva tror dere scoren blir i 3dmark06 med oppsettet til Mr_Snuffles, med en E6600??

 

Hvordan er E6600 å overklokke tror dere?? hvordan er temperaturen i forhold til x2 5000+? :hmm:

 

Pcen skal mest brukes til spilling, hva egner seg best av amd og intel på det området?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...