Gå til innhold

Nytt Nikon DSLR kommer snart! (D80?)


Anbefalte innlegg

Du må jo finne bilder av baksiden av objektivene da! Sier jo seg selv at man ikke ser dette fra siden. I tråden på dpreview så er det en som har gravd opp bilder fra baksiden, og alle er enige om at feste på 18-135 er av plast, kontra metall på 18-70.

Jeg skjønner at et plastfeste har med byggekvalitet å gjøre, men optisk har det absolutt ingenting å si så vidt jeg vet. Så hvorfor er det så viktig?

Er vel ikke så vanskelig å forstå hvorfor byggekvalitet er viktig?

6665432[/snapback]

Hvis en ikke skal skifte objektiv ofte, kan gjøre det under veldig kontrollerte forhold, og ikke belaster objektivfestet særlig under bruk, kan plast være helt ok. Men plast slites og deformeres lettere enn metall, og jeg for min del må ofte skifte objektiv i litt pressa situasjoner, der jeg lett kan komme til å stresse objektivfatningen, og i sånne situasjoner er metallfatning mye tryggere for meg. Og et slitt/deformert plastfeste kan bety endel også for bildekvaliteten.

 

Når det gjelder kvaliteten på 18-135, så er MTF-kurvene for objektivet på full åpning endel bedre enn de for 18-70, og jeg for min del vil vente på testresultater før jeg gjør meg opp en mening om 1 + 3 ED/asfærisk i 18-70 vs 2 + 1 i 18-135.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som har fåttt vite noe mer om dette kameraet mht pris, kvalitet(er det verdt å vente?)  og utgivelsesdato i Norge...?

6672199[/snapback]

 

Pris for uansett kit løsning ser ut til å ligge på rett over 10 000kr. Tror ikke noen vet om kvalitet før folk får kameraet i begynnelsen av september. Snakket med vår leverandør og der sier de at den er estimert tidlig i september med mulighet for endringer selvfølgelig.

 

Telcontar

Lenke til kommentar
Noen som har fåttt vite noe mer om dette kameraet mht pris, kvalitet(er det verdt å vente?)  og utgivelsesdato i Norge...?

Pris for uansett kit løsning ser ut til å ligge på rett over 10 000kr. Tror ikke noen vet om kvalitet før folk får kameraet i begynnelsen av september. Snakket med vår leverandør og der sier de at den er estimert tidlig i september med mulighet for endringer selvfølgelig.

Kan jo være noen test-redaksjoner får tilgang til et kamera før den tid :o)
Lenke til kommentar
Dette med automatisk rensing av støv på billedbrikken i alfa'n/Olympus høres ut som rene eventyret, dvs bullshit. Tror ikke noe på det, selv om jeg er hyperfersk på DSLR.

6662008[/snapback]

Dette er utprøvd over lengre tid på Olympus sine kamera... det virker, og er aldeles ikke "bullshit".

6662083[/snapback]

 

Men hvorfor har ikke Canon og Nikon implementert teknikken hvis det bare er av det gode?

Lenke til kommentar
Men hvorfor har ikke Canon og Nikon implementert teknikken hvis det bare er av det gode?

6687106[/snapback]

Hvor i all verden har jeg sagt at det bare er av det gode? Det må ligge et ekstra "filter" over sensoren, noe som kan redusere bildekvalitet. Men om noen legger merke til det, vet jeg ikke. Uansett, så funker det. Men har aldri sagt at det bare er av det gode, bare at det ikke er "bullshit". Ikke vri ordene mine :)

 

Ellers er det ikke sikkert at Canon og Nikon har noen forventning til en såpass stor økning i salget på grunn av dette, at det forsvarer kostnaden med å utvikle en slik løsning... eller så ser teknikerne at bildekvaliteten ikke har godt av et slikt filter.

Lenke til kommentar
Men hvorfor har ikke Canon og Nikon implementert teknikken hvis det bare er av det gode?

6687106[/snapback]

Hvor i all verden har jeg sagt at det bare er av det gode? Det må ligge et ekstra "filter" over sensoren, noe som kan redusere bildekvalitet. Men om noen legger merke til det, vet jeg ikke. Uansett, så funker det. Men har aldri sagt at det bare er av det gode, bare at det ikke er "bullshit". Ikke vri ordene mine :)

 

Ellers er det ikke sikkert at Canon og Nikon har noen forventning til en såpass stor økning i salget på grunn av dette, at det forsvarer kostnaden med å utvikle en slik løsning... eller så ser teknikerne at bildekvaliteten ikke har godt av et slikt filter.

6687889[/snapback]

 

Var ikke meningen å vri på ordene dine, men det var det inntrykket (det gode, dvs noe positivt) jeg satt med etter å ha lest innlegget ditt :).

 

Skjønner fortsatt ikke hvor det blir av støvet, er det noe som må fjernes manuelt senere? :hmm:

Endret av sullemikkel
Lenke til kommentar

Jeg har tidligere hørt at de bruker en slags "fluepapir" løsning.. jeg antar at dette må byttes ut nå og da (sannsynligvis ved service ellers med mindre du bruker kamera i særs støvete områder?). det er jo ikke akkurat snakk om de helt store støvmengdene på en billedbrikke på en dslr kamera heller. vil tippe det varer ganske lenge..

Lenke til kommentar
Noen som  har bestilt det? Ser ut til at ITButikken AS har den inne. Bådet hus og kit.

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=48681

 

12 761,- for huset og Nikon AF-S DX 18-135mm lens

 

9 697,- for huset.

6693709[/snapback]

 

Hørtes svært rart ut at det skulle være kommet til butikkene allerede, mtp nikons manglende leveringsdyktighet før samt at kameraet er lovet i butikken i september. Mulig de har hatt bedre produksjonsplanlegging på D80 enn tidligere modeller, men HALLO?! Før tiden? Det tror jeg ikke før jeg har kameraet mitt i handa. Basta! :cool:

Lenke til kommentar

Flere bilder som har dukket opp tatt på høy iso med D80, linker nedenfor for D80 og A100. Testene er på japansk, så mye lesing blir det ikke annet enn exif info.

 

D80 ved iso 1600

 

D80 ved iso 3200

 

D80 testen med flere bilder

 

A100 ved iso 800

 

A100 ved iso 1600

 

Selve testen av a100 med flere bilder

 

 

Av det jeg har lest på dpreview, så er ikke tapetet bak av den fine typen, så alle bildene virker ekstar kornete siden tapetet også er det. Ellers vil jeg anbefale å se på fargepaletten og mørke områder hvor støy kommer best fram.

 

Telcontar

Endret av Telcontar
Lenke til kommentar

Mer aggressiv etterbehandling i D80 enn A100, men det går alltid utover detaljnivået. Sjekk f.eks. forskjellen på bjørnens hvite fot. Mer detaljer der i A100 enn D80. Noen liker at kameraet gjør støybehandling, andre igjen vil bruke eksterne kilder for støybehandling. Smak og behag.

 

Forøvrig er hele testen misvisende, siden A100 hadde 1/30s lukkertid på f5.6 og D80 hadde 1/20 på f5.3. Det blir derfor som å sammenligne ISO800 på D80 med ISO1000 på A100.

 

I tillegg klarer de ikke engang å ta bilde av de samme motivene. Ting i komposisjonen er helt tydelig flyttet rundt på fra modell til modell. På meg virker dette som en sammenligning laget av noen som kan å bruke Nikon-kameraer, og som har knipset med noen bilder fra Canon 30D og Sony A100 i full fart.

 

Merk: Jeg sier ikke at A100 har bedre støybehandling enn D80 - alt til nå tyder på at D80 scorer veldig bra her. Men man kan jo spekulere i om det finnes en agendaen her...

 

Nikon D80 ser uansett ut til å være et nytt godt Nikon-kamera og har du 11.000 kr å bruke på kit, så er det et utmerket valg.

Endret av Linuxguru
Lenke til kommentar

Det mest imponerende med D80-eksempelet var det nærmest totale fraværet av chromastøy ved ISO 3200. Jeg syns ikke A100 ved 1600 var så galt, men det var betydelig mer chroma ved "halv" (i anførselstegn, siden Sony etter alt å dømme ikke har helt kontroll på det) følsomhet.

 

Jeg er allergisk mot den typiske "smearing" som oppstår ved aggressiv støyreduksjon, men jeg syns ikke jeg så mye til den på noen av eksemplene, selv om skarpheten vel var så som så. Mulig det er skjermen min som er ubrukelig.

Lenke til kommentar

Dette med mer detalj på foten til "dokken" ble også tatt opp på dpreview og der kom det fram at bildene som er tatt med A100 er noe nærmere motivene enn de tatt med D80, derav mer detaljer. Derfor er det vanskelig å sammenligne kameraene direkte mot hverandre, bedre å bruke bildene til å finne ut hva man selv liker.

 

Som Linuxguru så synes jeg ikke denne testen er så veldig bra, men gir et greit pekepinn til vi får de mer seriøse testene.

 

Telcontar

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ramlet over denne linken i forumet på dpreview.com.

Ser ut til at støy på høy ISO ikke er et så stort problem på D80 som enkelte rundt omkring på nettet skal ha det til. Jeg synes det ser veldig lovende ut i hvert fall. Blir spennende å lese de første testene av dette kameraet! (Jeg har bestilt det, så det blir enda mer spennende å få prøve det selv...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...