Gå til innhold

Bærbar: Stille, liten (12"), behagelig.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har "rotet rundt" på forumet her for å se om jeg fant noen poster som kunne passe det jeg nå leter etter, men akkurat mine krav fant jeg ikke, så da har jeg en ny nøtt til dere hjelpsomme mennesker her inne!

 

 

Jeg skal til høsten begynne min utdannelse som Spillprogrammerer i Oslo, og vil i anledningen kjøpe en ny laptop.

 

 

KRAV:

 

- Liten (12" skjerm, helst ikke WideScreen)

- Lett (så lav vekt som mulig)

- Kraftig CPU (Går så treigt med programmering når du kjører på en svak CPU)

- Behagelig. Jeg har brukt mange forskjellige laptoper, og det er veldig individuelt hvor godt man trivest med hver enkelt, men poenget mitt med dette kravet er at den skal være gjennomført behagelig å bruke, ingen ulemper med andre ord.

- Ingen/liten støy.

- Godt plassert vifte. Dette er et must. Med viften plassert under laptopen får den ikke puste, og opphetes utrolig fort, dette er en grusom design-feil veldig mange utviklere gjør. Jeg vil ha en laptop man kan ha på fanget uten at den brenner opp.

- Pris: Jeg har nettopp tatt opp lån, så jeg setter alle de andre kravene før pris, men jeg vil ikke bruke latterlige summer på dette, så jeg setter den maksimale grensen på 16 000.

 

 

FORSLAG HITTILS

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=322800 - Denne virker midt i blinken for meg, spesielt med den latterlige vekten på 1.1kg. Dere kan gjerne ha denne som et eksempel på hva jeg ser etter, selv om jeg tror det finnes bedre/billigere/kraftigere løsninger der ute.

 

 

 

Jeg kommer til å fortsette å lete selv, men som jeg har sett før så har dere en evne til å finne alle de små tilbudene og spesielle laptopene jeg rett og slett ikke finner.

 

 

Takk for at du tok deg tid til å lese dette, og takk igjen hvis du skulle kunne komme med forslag!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for så kjappe og gode svar, men kunne dere ha lagt til en liten setning om hvorfor jeg burde velge hver enkelt av dem? Som f.eks Thinkpaden, den har dårligere specs. og er dyrere. Jeg vet at IMB = kvalitet, men skal man ofre så mye for kvalitet alene?

 

Jeg synes http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=315417 virket spesielt spennenede, men 9" skjerm blir kanskje litt vel lite?

Lenke til kommentar

Vel, thinkpaden er bedre skrudd sammen, har ting som "sprutsikkert" tastatur og sånn automatisk stopping av diskmotoren i fritt fall (husker ikke hva alt detta egentlig heter i farta)

 

Jeg har ikke prøvd hverken v100 eller x60s selv, men har prøvd thinkpads og andre bærbare, og jeg vil tro at v100 gir "mer for pengene" enn x60s. (vurderer selv å kjøpe v100 for tiden)

Lenke til kommentar
Takk for så kjappe og gode svar, men kunne dere ha lagt til en liten setning om hvorfor jeg burde velge hver enkelt av dem? Som f.eks Thinkpaden, den har dårligere specs. og er dyrere. Jeg vet at IMB = kvalitet, men skal man ofre så mye for kvalitet alene?

 

Jeg synes http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=315417 virket spesielt spennenede, men 9" skjerm blir kanskje litt vel lite?

6519187[/snapback]

 

 

Skal man ha en liten pc så må man ofre en del skjerm. Det kommer jo an på hvor man vil legge grensa

 

Her får du core duo og 11 tommer.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=323345

ellers ville jeg sett rundt på pc byggerene til diverse sider. Serlig ps data

Lenke til kommentar
Takk for så kjappe og gode svar, men kunne dere ha lagt til en liten setning om hvorfor jeg burde velge hver enkelt av dem? Som f.eks Thinkpaden, den har dårligere specs. og er dyrere. Jeg vet at IMB = kvalitet, men skal man ofre så mye for kvalitet alene?

 

Jeg synes http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=315417 virket spesielt spennenede, men 9" skjerm blir kanskje litt vel lite?

6519187[/snapback]

 

Hei, beklager kort svar i stad, var på jobb og da har jeg ikke tid til å skrive så fryktelig mye... Her skal du få en bedre begrunnelse på det jeg mener er de beste valgene hvertfall!

 

Lenovo(tidligere IBM) X serie: Dette er etter min mening den desidert beste 12" bærbare på markedet(den beste bærbare generelt er etter min mening T60p).

Grunnen til at Lenovo er så bra er kvalitet'en, den er det ingen andre som kommer i nærheten av. Som noen har nevnt tidligere her så er de skrudd bedre sammen enn andre merker. For å forklare dette litt nærmere så kan jeg jo ta et par punkter som er viktige:

 

Punkt 1: Lenovo er den eneste PC produsenten som bygger alle sine modeller fra grunnen av selv(jada, andre merke som Toshiba gjør det på noen modeller, men Lenovo på alle), istedenfor å kjøpe inn ferdige kabinetter fra "OEM" produsenter. Dette betyr selvfølgelig bedre kontroll over hele prosessen og det fører normalt sett til bedre kvalitet.

 

Punkt 2: Tekniske finesser. De inkulderer veldig mange nyttige(og for noen også noen unyttige) verktøy og finesser i PCene sine. Kan nevne i farta at det er fingeravtrykksleser for sikkerhet og enkelhet med passord, vann"sikkert"(tåler et par kopper)tastatur(stor forskjell i forhold til andre produsenters løsning, med dreneringskanaler og hull i bånn så alt skal renne ut og ikke bli i tastaturet). Meget bra HDD beskyttelse som består av metallinnkapsling, gummioppheng og gyrosensor for automatisk fjerning av lesehode og stopping av diskplate. Thinklight(lys på tastaturet for bruk i mørket). Dette er bare noen av dem, kan ikke ta alle her da hadde jeg blitt her i hele kveld.

 

Punkt 3: Medfølgende programvare. På Thinkpader følger det med hel del programvare, der noe er utrolig bra og nyttig. Bla Rescue and recovery, backup program som også gjør at du, selv om windows har tryna helt, kan komme på internett og be om brukerstøtte, i tillegg til å selvfølgelig ta automatiske backuper av systemet enten til ekstern disk eller lokalt på maskina. Det er også Access connections, som er et genialt program for å holde orden på trådløse(og vanlige) nettverkstilkoblinger. System update, som er et slags windows update, men for drivere osv. Dette er hvertfall de viktigste.

 

Punkt 4: Innstilling: Lenovo(med x,r og t seriene) er ikke ute etter å være billigst, ikke engang å være blandt de billigere i sine segmenter. De er mer opptatt av å lage bedre PCer, som folk må betale mer for, men er fornøyde med lengre...(Har man først hatt en Lenovo/IBM så vil man sjelden bytte) Dessutem er service systemet dems kåret til verdens beste mange år på rad nå.

 

Det var de viktigste kjøpsargumentene for å kjøpe en Lenovo Thinkpad(dette gjelder kun Thinkpad modeller, skal forklare de andre under...)

 

Når det gjelder Toshiba modellen så liker jeg den fordi den gir veldig mye for pengene. Her får du en virkelig godt spekket maskin, med lav vekt og liten størrelse, rimelig solid(bedre enn acer, fujitsu og Asus hvertfall) og 2 års garanti som standard(gull verdt!). De er også utrolig hurtige på service om noe skulle være galt(normalt 3 dager fra man leverer inn til man får tilbake). Dette er rett å slett etter min mening et av de beste "mye for pengene" kjøpene man kan gjøre på 12" i dag.

 

TIl slutt kan vi ta den billige Lenovoen.

 

Dette er en slags Thinkpad på "sparebluss". Her er det tatt utgangspunkt i å konkurere med Acer ol på pris, og da har de måttet fjerne en del. Men det er fortsatt en mer solid maskin enn de fleste andre i prisklassen(bortsett fra Toshibaen). Den har også med en del av programmene i litt strippa versjoner(bla Access connections), og den har adoptert en del lure designelementer fra Thinkpadene.

Det er også samme service system som på Thinkpad så om noe skulle være galt får du raskt hjelp.

 

Dette ble rimelig mye, og kanskje ikke så oversiktlig, men bare å spørre om du lurer på noe mer. :)

Lenke til kommentar
Takk for så kjappe og gode svar, men kunne dere ha lagt til en liten setning om hvorfor jeg burde velge hver enkelt av dem? Som f.eks Thinkpaden, den har dårligere specs. og er dyrere. Jeg vet at IMB = kvalitet, men skal man ofre så mye for kvalitet alene?

 

Jeg synes http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=315417 virket spesielt spennenede, men 9" skjerm blir kanskje litt vel lite?

6519187[/snapback]

 

Hei, beklager kort svar i stad, var på jobb og da har jeg ikke tid til å skrive så fryktelig mye... Her skal du få en bedre begrunnelse på det jeg mener er de beste valgene hvertfall!

 

Lenovo(tidligere IBM) X serie: Dette er etter min mening den desidert beste 12" bærbare på markedet(den beste bærbare generelt er etter min mening T60p).

Grunnen til at Lenovo er så bra er kvalitet'en, den er det ingen andre som kommer i nærheten av. Som noen har nevnt tidligere her så er de skrudd bedre sammen enn andre merker. For å forklare dette litt nærmere så kan jeg jo ta et par punkter som er viktige:

 

Punkt 1: Lenovo er den eneste PC produsenten som bygger alle sine modeller fra grunnen av selv(jada, andre merke som Toshiba gjør det på noen modeller, men Lenovo på alle), istedenfor å kjøpe inn ferdige kabinetter fra "OEM" produsenter. Dette betyr selvfølgelig bedre kontroll over hele prosessen og det fører normalt sett til bedre kvalitet.

 

Punkt 2: Tekniske finesser. De inkulderer veldig mange nyttige(og for noen også noen unyttige) verktøy og finesser i PCene sine. Kan nevne i farta at det er fingeravtrykksleser for sikkerhet og enkelhet med passord, vann"sikkert"(tåler et par kopper)tastatur(stor forskjell i forhold til andre produsenters løsning, med dreneringskanaler og hull i bånn så alt skal renne ut og ikke bli i tastaturet). Meget bra HDD beskyttelse som består av metallinnkapsling, gummioppheng og gyrosensor for automatisk fjerning av lesehode og stopping av diskplate. Thinklight(lys på tastaturet for bruk i mørket). Dette er bare noen av dem, kan ikke ta alle her da hadde jeg blitt her i hele kveld.

 

Punkt 3: Medfølgende programvare. På Thinkpader følger det med hel del programvare, der noe er utrolig bra og nyttig. Bla Rescue and recovery, backup program som også gjør at du, selv om windows har tryna helt, kan komme på internett og be om brukerstøtte, i tillegg til å selvfølgelig ta automatiske backuper av systemet enten til ekstern disk eller lokalt på maskina. Det er også Access connections, som er et genialt program for å holde orden på trådløse(og vanlige) nettverkstilkoblinger. System update, som er et slags windows update, men for drivere osv. Dette er hvertfall de viktigste.

 

Punkt 4: Innstilling: Lenovo(med x,r og t seriene) er ikke ute etter å være billigst, ikke engang å være blandt de billigere i sine segmenter. De er mer opptatt av å lage bedre PCer, som folk må betale mer for, men er fornøyde med lengre...(Har man først hatt en Lenovo/IBM så vil man sjelden bytte) Dessutem er service systemet dems kåret til verdens beste mange år på rad nå.

 

Det var de viktigste kjøpsargumentene for å kjøpe en Lenovo Thinkpad(dette gjelder kun Thinkpad modeller, skal forklare de andre under...)

 

Når det gjelder Toshiba modellen så liker jeg den fordi den gir veldig mye for pengene. Her får du en virkelig godt spekket maskin, med lav vekt og liten størrelse, rimelig solid(bedre enn acer, fujitsu og Asus hvertfall) og 2 års garanti som standard(gull verdt!). De er også utrolig hurtige på service om noe skulle være galt(normalt 3 dager fra man leverer inn til man får tilbake). Dette er rett å slett etter min mening et av de beste "mye for pengene" kjøpene man kan gjøre på 12" i dag.

 

TIl slutt kan vi ta den billige Lenovoen.

 

Dette er en slags Thinkpad på "sparebluss". Her er det tatt utgangspunkt i å konkurere med Acer ol på pris, og da har de måttet fjerne en del. Men det er fortsatt en mer solid maskin enn de fleste andre i prisklassen(bortsett fra Toshibaen). Den har også med en del av programmene i litt strippa versjoner(bla Access connections), og den har adoptert en del lure designelementer fra Thinkpadene.

Det er også samme service system som på Thinkpad så om noe skulle være galt får du raskt hjelp.

 

Dette ble rimelig mye, og kanskje ikke så oversiktlig, men bare å spørre om du lurer på noe mer. :)

6520317[/snapback]

 

Takk, dette var et virkelig godt svar. :)

 

Kvalitet og en "solid bygget" PC betyr mye for meg, så jeg skal absolutt ta dine råd til vurdering, og kanskje det blir en eller annen slags IMB-laptop på meg. :)

 

Noe som også betyr litt er tastaturoppsett, når man sitter så mye på hjemmePC'en, for så å dra på jobb/studier med en laptop som har knappene helt knudret sammen på 1/2 plassen blir slitsomt. Er mange 12" som klarer å få et godt tastatur, men de fleste roter veldig her.

Lenke til kommentar

Masse uoversiktlige greier...  :p

 

Takk, dette var et virkelig godt svar. :)

 

Kvalitet og en "solid bygget" PC betyr mye for meg, så jeg skal absolutt ta dine råd til vurdering, og kanskje det blir en eller annen slags IMB-laptop på meg. :)

 

Noe som også betyr litt er tastaturoppsett, når man sitter så mye på hjemmePC'en, for så å dra på jobb/studier med en laptop som har knappene helt knudret sammen på 1/2 plassen blir slitsomt. Er mange 12" som klarer å få et godt tastatur, men de fleste roter veldig her.

6521238[/snapback]

 

Alltid hyggelig å kunne hjelpe! :)

Når det gjelder tastaturer så er Lenovo(husk, det heter ikke IBM mer!) desidert best! De følger ISO standaren i forhold til antall rader med taster, høyden, motstanden osv, og det er det kun de som gjør! Toshiba og dell har også rimelig gode tastaturer på sine små PCer(men dell sine PCer generelt er nok ikke solide nok)

 

Og til dere som alltid kommer innom alle poster om ny bærbar og skriker Mac, kan dere ikke for guds skyld se litt på behovet til personen som spør først? Det å skrike Mac i enhver sammenheng er rett å slett dumt og kan føre til at noen kjøper noe de ikke har bruk for i det hele tatt.

 

Tilbake på Topic: Hvor bor du i landet? Du burde gå å se på en Lenovo maskin, ingenting som å se med hendene på et sånt produkt!

 

Når det gjelder det du spurte etter i første post, med varmeutvikling, så skal jeg se om jeg finner en grafisk sammenligning av varme på en Lenovo mot dell og HP. Vet jeg har det et eller annet sted, men frem til jeg finner det så kan jeg jo bare si at Lenovo vinner KLART på dette punktet. De mener at det SKAL gå ann å ha alle bærbare på fanget(selv om de ikke tør kalle det laptop av redsel for å bli saksøkt), og at de ikke skal trenge å ha en advarsels lapp om varme under(sjekk dell maskiner)

 

Edit: Fikset qoute og fjernet noen skrivefeil :blush:

Endret av GA
Lenke til kommentar

Masse uoversiktlige greier...  :p

 

Takk, dette var et virkelig godt svar. :)

 

Kvalitet og en "solid bygget" PC betyr mye for meg, så jeg skal absolutt ta dine råd til vurdering, og kanskje det blir en eller annen slags IMB-laptop på meg. :)

 

Noe som også betyr litt er tastaturoppsett, når man sitter så mye på hjemmePC'en, for så å dra på jobb/studier med en laptop som har knappene helt knudret sammen på 1/2 plassen blir slitsomt. Er mange 12" som klarer å få et godt tastatur, men de fleste roter veldig her.

6521238[/snapback]

 

Alltid hyggelig å kunne hjelpe! :)

Når det gjelder tastaturer så er Lenovo(husk, det heter ikke IBM mer!) desidert best! De følger ISO standaren i forhold til antall rader med taster, høyden, motstanden osv, og det er det kun de som gjør! Toshiba og dell har også rimelig gode tastaturer på sine små PCer(men dell sine PCer generelt er nok ikke solide nok)

 

Og til dere som alltid kommer innom alle poster om ny bærbar og skriker Mac, kan dere ikke for guds skyld se litt på behovet til personen som spør først? Det å skrike Mac i enhver sammenheng er rett å slett dumt og kan føre til at noen kjøper noe de ikke har bruk for i det hele tatt.

 

Tilbake på Topic: Hvor bor du i landet? Du burde gå å se på en Lenovo maskin, ingenting som å se med hendene på et sånt produkt!

 

Når det gjelder det du spurte etter i første post, med varmeutvikling, så skal jeg se om jeg finner en grafisk sammenligning av varme på en Lenovo mot dell og HP. Vet jeg har det et eller annet sted, men frem til jeg finner det så kan jeg jo bare si at Lenovo vinner KLART på dette punktet. De mener at det SKAL gå ann å ha alle bærbare på fanget(selv om de ikke tør kalle det laptop av redsel for å bli saksøkt), og at de ikke skal trenge å ha en advarsels lapp om varme under(sjekk dell maskiner)

 

Edit: Fikset qoute og fjernet noen skrivefeil :blush:

6523306[/snapback]

 

 

Så fornøyd du virker så burde jeg vel nesten "se med hendene" en slik Lenovo maskin.

Jeg bor rett utenfor Oslo, så hvis det finnes noen utsalgssteder i Oslo burde det ikke være noe problem.

 

Jeg skal ringe litt rundt idag, finne ut litt mer, og lese mer om Lenovomaskiner. :)

Lenke til kommentar

Jeg er meget fornøyd med Lenovo ja. Jeg har mulighet pga jobben min til å velge og vrake hvilken/hvilke maskiner jeg vil ha til en hver tid fra Lenovo, Toshiba, HP, Acer, Asus, Apple(mac) og Fujitsu siemens. Og jeg bruker selv alltid en Lenovo T maskin (med en P på slutten av nummeret ;) ), mens jeg låner en 12" Toshiba til dama(U200-121), som hun er kjempe fornøyd med...

 

Når det gjelder å finne et utsalg i Oslo som har en X60s så sjekket jeg litt på jobben og det er nok ingen utsalgssteder som har noe sånt inne på lager dessverre. Kan være litt vrient å få klådd på en sånn rett å slett! Jeg skal se om jeg ikke kan fikse det for deg, men må først i et møte... :p

Endret av GA
Lenke til kommentar
Macintosh 12" PowerBook/MacBookPro

 

:thumbup:

6521004[/snapback]

 

Og hvordan skal jeg skulle programmere skikkelig på en Mac tror du? Kjøre typ "Windows in Mac"-løsninger? Nei takk. :roll:

6521216[/snapback]

 

 

Ja faktisk.. Kjør Bootcamp, da har du instalert XP og kjøres som på enhver annen pc..

Lenke til kommentar
Macintosh 12" PowerBook/MacBookPro

 

:thumbup:

6521004[/snapback]

 

Og hvordan skal jeg skulle programmere skikkelig på en Mac tror du? Kjøre typ "Windows in Mac"-løsninger? Nei takk. :roll:

6521216[/snapback]

 

 

Ja faktisk.. Kjør Bootcamp, da har du instalert XP og kjøres som på enhver annen pc..

6529681[/snapback]

 

Bootcamp er helt klart et fint program, men det er fortsatt i Beta. Selv om det etter min erfaring, for det meste fungerer fint, så er det fortsatt et Beta program med visse bugs. Dessuten har LuggagE oppgitt veldig klart hva han er ute etter i maskin, og til den bruken passer rett å slett ikke Mac!

 

Det skal sies at jeg er veldig glad i Mac, og OSX. Det er meget gode maskiner, og et knallbra OS til sitt bruk, men det er ikke så bra heller at man alltid skal anbefalle det til alle brukere. Dette gjelder hver eneste tråd der noen ber om tips til bærbar. Masse Apple fans som bare skriker ut "KJØP MAC!" uten noen form for begrunnelse eller mer info. Dette er bare irriterende og kan fort føre til at noen kjøper noe de ikke på noen måte har bruk for...

Lenke til kommentar

Har selv en IBM ThinkPad X60s og føyer meg til alt GA har sagt.

 

Det skal mye til for at jeg kjøper noe annet nestegang.

 

Men jeg vil anbefale UK15LNO pakken, da følger x6 ultrabase og dvd/cd brenner med. Det blir totalt sett den rimeligste utgaven. Dog kun 512 minne, jeg kjøpte 2x1024 og kom fortsatt billigst fra det mtp pakke kombinasjoner.

Lenke til kommentar
Har selv en IBM ThinkPad X60s og føyer meg til alt GA har sagt.

 

Det skal mye til for at jeg kjøper noe annet nestegang.

 

Men jeg vil anbefale UK15LNO pakken, da følger x6 ultrabase og dvd/cd brenner med. Det blir totalt sett den rimeligste utgaven. Dog kun 512 minne, jeg kjøpte 2x1024 og kom fortsatt billigst fra det mtp pakke kombinasjoner.

6531013[/snapback]

 

Et meget godt råd! Selger UK15LNO i bøttevis på jobben for tiden, og det er den soleklart mest populære X 60 pakka! Men den brenner til info ikke DVD, kun CD, men leser seff DVD. 2GB i denne maskina er knall, men 1GB med en ekstra 512 brikke vil nok være nok til å begynne med...

 

Hvis du trenger det så er dette varenumrene på minnebriker:

 

512MB:

Orginal: 40Y7733

Kingston: KTL-TP667/512

 

1GB:

Orginal: 40Y7734

Kingston: KTL-TP667/1G

Lenke til kommentar
Beklager bump, men lurer på om du fikk bestemt deg jeg LuggagE og hva du valgte... :)

6559140[/snapback]

 

 

Jeg beklager også bump alle sammen, ikke noe nytt bortsett fra valget mitt under her. :p

 

 

Ja, jeg bestemte meg for Lenovo V100, den kraftigste versionen, det kom på 14. 000 og den er nå på vei. :)

 

Takk for all hjelp alle sammen, spesielt deg GA - du var virkelig til stor hjelp.

 

(Hvis noen lurer på hvorfor jeg svarer etter så lang tid er det fordi jeg er midt i flytting, og har ikke hatt nett på en stund.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...