Gå til innhold

gamer-pc til under 12000


Anbefalte innlegg

Heisann!

Skal kjøpe og bygge ny pc, og trenger hjelp til å velge ut deler.

Veldig usikker på det meste. Har amibsjoner om å bygge selv, men har aldri gjort det før. En gang må være den første!? Vil ha mulighet for overklokking.

 

Budsjett; 10000-12000 uten skjerm

 

Tanker;

socket AM2 - ventes et prisfall på prosessorer snart?

MSI k9N Platinum - er det et bra hovedkort? Asus bedre?

Amd x2 4000+ en bra CPU?

Ønsker 500w MIST strømforsyning. Tror jeg. Velger heller et billigere kabinett.

Skjermkort til rundt 4000

2gb Ram DDR2 - som "egner seg til spilling"

har dvd-rom/brenner

Et billig kabinett som er greit for en nybegynner til å bygge med, og som ikke har så mye dill-dall på utsiden (+ god kjøling?). hva med ANTEC SLK3000B?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! :!:

jeg kalkulert at du kommer til å bruk pengene slik

 

hovedkort og CPU slik: ca 4000,-

- MSI K9N SLI Platinum,nForce 570 til 1000,- Komplett.no

- AM2 + 4000 til 2695,- nå, prisen etter pris raset er ukjent Mamoz.no

 

Kabinett og PSU slik: ca 3000,-

- Kabinett - Gigabyte 3D Aurora til 1300,- Mamoz.no Hardware.no hardware ga den 5/6 så denne vil jeg anbefale deg oxo den er så fin :love:;)

- Strømforsyning - Hiper TYPE R 580W til 1000,- Mamoz.no

 

GPU og RAM ca 5000,-

- GPU XFX GeForce 7900GT 550M Xtreme 256MB GDDR3 til 3100,- Komplett.no

- RAM GEIL eller andre brikke på 5300 eller høyere... 1900 ,-

folk som har peiling på RAM får ta seg av RAM'n for deg....

Endret av LeeZarD
Lenke til kommentar

høy effekt på strømforsyning klare å støtt flere harddisker. hvis du skjønner hva jeg mener. eks

350 watt klare å gi maksimal utnyttelse av effekten til 3 harddisk og 2 rom hardware.

mens en

500 w kan gi til 5/6 og 2 rom driver og sant andre ting som vifter og stash.

Lenke til kommentar

Har det kabinettet selv, det er helt utrolig bra. Kjempemasse plass som gjør det veldig lett å montere. Ser veldig fint ut også, og kvalitetsfølelsen er overveldende. Men hold deg unna hvis du ikke liker blått lys ;)

Forøvrig er det bra med en kraftig PSU også. Selv om du neppe kommer i nærheten av å bruke 500W, vil det være bra med noe ubrukt kapasitet, da vil PSUen kunne ligge og "kose seg", noe som gir mindre varmeutvikling og lengre levetid. Den hiperen er veldig bra med tanke på kapasitet og stabilitet. Imidlertid virker det som om Hiper bruker helt tilfeldige vifter, og det varierer fra eksemplar til eksemplar hvor stille/bråkete den er. Hvis du tar sjansen på å MULIGENS få en bråkete PSU, kan den anbefales. Forøvrig er 1000 kroner ganske dyrt i forhold til hva den går for hos andre butikker.

Intels Core 2 har nettopp blitt lansert, jeg tror at det kan være det beste valget nå. Ytelsen er skremmende god (selv om den ikke er så overveldende som tidlige tester viste...), og de overklokker visst forferdelig langt. Hvis du insisterer på AMD er det helligbrøde å ikke vente på Prisfallet, men det er umulig å si om det faktisk er verdt å vente på. Enkelte hevder at AMD igjen skal overta übertronen etter O store Prisfall, men nå snakker vi jo om ekstremist-fanboys. Personlig anbefaler jeg Core 2, men det er opptil deg.

7900 er et godt valg på skjermkortfronten, faktisk så godt at jeg har det selv. Men hvis du bryr deg om at PCen skal være stille er du praktisk talt nødt til å bytte ut kjøleren. Zalman VF900 kan anbefales til den jobben, gjerne sammen med litt Arctic Silver 5.

320GB-harddiskene til Western og Seagate er mye for pengene nå for tiden. Nok en gang kan jeg rapportere at jeg har en selv :p Det ser ikke ut til å spille så stor rolle om du velder Western eller Seagate, de er bra begge to.

-GG

 

EDIT: Mye skrivefeil her gitt. Ha meg unnskyldt mens jeg redigerer

EDIT igjen: Nå er de borte. Hvis du ser noen veldig grove feil jeg har oversett kan du alltids gjøre meg oppmerksom på det, men da skal den være VELDIG grov.

Endret av G.G.
Lenke til kommentar

Asus M2N32-SLI/Deluxe, nForce590 SLI AM2 1.493,00

 

Corsair TWIN2X2048-6400C4, 2x1024MB 2.278,00

 

Antec Performance TX1050B, 500 Watt 980,00

 

XFX GeForce 7900GT M470, 256MB, PCI-E 2.119,00

 

Varebeløp inkl. moms: NOK 6.870,00

 

+ CPU (vente til prisfall) og HDD/DVD/mus/tast etter ønske.... du gir ikke akkurat mye info

Lenke til kommentar

Jeg gikk over til Intel Conroe prosessor.

 

Her er det jeg bestilte idag hos pcutstyr.no

Antec Sonata II Miditower, Svart m/450W Strømforsyning kr 941

Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA2 16MB 7200RPM kr 854

Asus P5N32-SLI Deluxe Rev2.02 nForce4 SLI X16 Socket-775 kr 1692

Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte kr 2613

Tilsammen ble det kr 6100

 

La nettop merke til at det muligens bare er 1 PCI-Ex16 port på hovedkortet :dontgetit:

Har det noe å si?

 

Uansett; Takker og bukker for hjelp så langt, men jeg vet ikke hvor mye det hadde å si på avgjørelsene mine. Lærer på den harde måten jeg.

 

Nå mangler jeg bare ram og skjermkort. :)

Endret av JonnyO
Lenke til kommentar

hvorfor ikke et

Sapphire Radeon X1900 XTX til kr 4187,-

 

og ram;

Corsair TWIN2XP2048-6400C4 til kr 2278,-

 

vet at dette blir litt dyrere enn et visst budsjett. SCREW IT! :cool:

 

Siden hovedkortet støtter SLI, bør jeg ha et Geforce SLI kort da?

Er det forskjell på crossfire og sli?

Lenke til kommentar
Jeg gikk over til Intel Conroe prosessor.

 

Her er det jeg bestilte idag hos pcutstyr.no

Antec Sonata II Miditower, Svart m/450W Strømforsyning                      kr  941

Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA2 16MB 7200RPM                    kr  854

Asus P5N32-SLI Deluxe Rev2.02 nForce4 SLI X16 Socket-775                kr  1692

Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte    kr 2613

Tilsammen ble det                                                                              kr 6100

 

La nettop merke til at det muligens bare er 1 PCI-Ex16 port på hovedkortet :dontgetit:

Har det noe å si?

 

Uansett; Takker og bukker for hjelp så langt, men jeg vet ikke hvor mye det hadde å si på avgjørelsene mine. Lærer på den harde måten jeg.

 

Nå mangler jeg bare ram og skjermkort.  :)

6516514[/snapback]

 

Sikker på at det kortet støtter Conroe? :dontgetit:

 

Ellers så det helt greit ut...

Lenke til kommentar

Da jeg valgte ut hovedkortet på Komplett.no, kom den valgte prosessoren opp som "tilbehør til dette produktet". Jeg stolte på det! :dontgetit:

 

Noen som kan si noe sikkert?

Det er jo Intel Socket 775. Er virkelig forvirret her :hmm:

Også når det gjelder tidl. spm. om sli og crossfire.

Lenke til kommentar

Se på Asus sin CPU support side:

http://support.asus.com.tw/cpusupport/cpusupport.aspx

 

Core 2 Duo er ikke i lista av cpu'er som støttes av det kortet.. Men så har de heller ikke fått lagt til noen core 2 duo cpu'er i listene der heller da.. var ikke lett å finne noe relevant info på det her.

 

Edit: fjerna forrige link, var visst feil hk-modell det ja..

Endret av awesom-o
Lenke til kommentar

Mitt hovedkort heter vel ikke SE, slik det står i denne artikkelen?

"the board is supposed to be available by July 27."

Tror ikke dette er mitt hovedkort. Da er det vel bare å avbestille.

 

Tusen takk for jelp, awesom-o (kult navn fra kul serie).

Endret av JonnyO
Lenke til kommentar

litt mer info om nforce 4. Tror jeg ville prøvd å finne ut litt mer om nforce 4 før jeg hadde bestilt det. Og med nforce 590 rett rundt hjørnet så er det jo ikke så lenge man må vente for å få et bedre chipset.

 

"ASUS P5N32-SLI SE motherboard will be the first NVIDIA nForce4 SLI X16 MCP based motherboard shipping with support for Intel Core 2 Duo. This product will be available in the channel at the end of July. There are an assortment of NVIDIA nForce 500-based motherboards coming:

An ECS 570 SLI motherboard that will have a retail price of USD$90, which will be available at the end of July.

An ASUS 570 SLI motherboard that will have a retail price of USD$110.

A DFI nForce 590 SLI motherboard which we will start seeing reviews on on the beginning of August.

An ASUS 590 SLI motherboard. Retail price will be under USD$200, with availability in the beginning of August."

 

Kan noen legge til disse kortene i lanseringsguiden ?? Lenke finnes HER !

Endret av NoWiSee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...