Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ditec behandling av nesten ny bil.


Anbefalte innlegg

Ettersom jeg har kjöpt en nesten ny bil, vurderer jeg å ta en ditecbehandling av den. Bilen er en 2005 modell Ford Focus 1,6 TDCi og er foröverig helt suveren, men jeg önsker å ta vare på lakken på beste måte.

 

Er det noen som har erfaring med Ditec eller lignende lakkbehandlingsmetoder?

 

Mvh

 

Raimo S.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Di-Tech er en lakkforsegling som lager en ekstremt hard hinne. Har selv vært borti Di-Tech i yrket mitt, ikke behandlet, men fått inn tidligere behandlede biler. Virker til å fungere veldig bra. Lakkerere har uttalt at hinna er såpass hard at eventuell flekking og utbedringer av lakken kan bli et problem senere. (Hvorvidt den biten angår deg er jo en annen sak).

 

Selv om jeg er forhandler av to andre typer lakkforsegling ser jeg en god del av andre typer på biler jeg får inn osv. Den erfaringa jeg har med det er at den virker som den skal.

Endret av Gurglemuffin
Lenke til kommentar

Gurglemuffin: Skjønner det slik at du driver med bilpleie som yrke. Min bil ble Ditec-behandlet som ny i 2003, av den første eieren. Det vil si at den skulle hatt etterbehandling for en stund siden, men jeg synes at prisen er litt for stiv til at det har blitt gjort. Derfor har jeg nå håndpolert bilen med Turtle-Wax fordi jeg syntes lakken begynte å bli litt "tørr". Vil dette ha noen negativ effekt i forhold til om jeg ikke hadde polert? Ser jo i Ditec-heftet som fulgte med at Ditec-behandlet bil ikke skal poleres...

Lenke til kommentar
Di-Tech er en lakkforsegling som lager en ekstremt hard hinne. Har selv vært borti Di-Tech i yrket mitt, ikke behandlet, men fått inn tidligere behandlede biler. Virker til å fungere veldig bra. Lakkerere har uttalt at hinna er såpass hard at eventuell flekking og utbedringer av lakken kan bli et problem senere. (Hvorvidt den biten angår deg er jo en annen sak).

 

Selv om jeg er forhandler av to andre typer lakkforsegling ser jeg en god del av andre typer på biler jeg får inn osv. Den erfaringa jeg har med det er at den virker som den skal.

6497012[/snapback]

 

Hvilke andre typer lakkforsegling finnes på markedet? Har hørt om noe som kalles for Tefcar, men jeg har ikke klart å finne noen distributører/behandlere av det her i Finland hvor jeg er på ferie.

 

Mvh

 

Raimo

Lenke til kommentar
Gurglemuffin: Skjønner det slik at du driver med bilpleie som yrke. Min bil ble Ditec-behandlet som ny i 2003, av den første eieren. Det vil si at den skulle hatt etterbehandling for en stund siden, men jeg synes at prisen er litt for stiv til at det har blitt gjort. Derfor har jeg nå håndpolert bilen med Turtle-Wax fordi jeg syntes lakken begynte å bli litt "tørr". Vil dette ha noen negativ effekt i forhold til om jeg ikke hadde polert? Ser jo i Ditec-heftet som fulgte med at Ditec-behandlet bil ikke skal poleres...

6497895[/snapback]

 

På de aller fleste lakkforseglinger skal ikke dette ha så mye å si etter 3 år. Dersom bilen din ikke har vært etterbehandla (mener å huske at Di-Tech skal etterbehandles etter ett eller halvannet år) på en stund, går det greit å slenge noe polish oppå.

 

I verste fall, så kan du få en grå film på bilen, som følge av at polishen ikke trekker ordentlig inn, men ei runde med noe avfetting vil ta seg av det isåfall.

Lenke til kommentar
Hvilke andre typer lakkforsegling finnes på markedet? Har hørt om noe som kalles for Tefcar, men jeg har ikke klart å finne noen distributører/behandlere av det her i Finland hvor jeg er på ferie.

Mvh

Raimo

6500925[/snapback]

 

Tefcar er også en sterk type som holder hva den lover ut ifra hva jeg har sett. Jeg forhandler Perma-Shine og Royal Shine. Disse to er dem jeg er definitivt mest fornøyd med, og som jeg mener holder best mål av alt det jeg har prøvd og vært borti sånn generelt.

Endret av Gurglemuffin
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvordan legger man på lakkforsegling. Kan man eventuelt gjøre det selv uten å handle masse "verktøy". Prisene varierer enormt, fra tusenlappen og opp til 4500. Og hva er eventuelt forskjellene på en 4500 kronersbehandling kontra en til 1000.- Ser at de billige stedene aldri reklamerer med hva slags merke de bruker mens de dyrere stedene alltid gjør det, finnes det billige etterlingninger der ute.

 

En ting til når jeg først har dere her :-) Ett merke garanterer 12% teflon mens andre poengterer att de ikke innholder teflon. Er det fordel med eller uten teflon?

Lenke til kommentar

Som jeg har nevnt tidligere, så finnes det en hel haug med kvasi-merker som i produktlinja si har en polish/voks som er litt bedre en resten av sjiktet og gir den stemplet lakkforsegling. Det finnes imidlertid en rekke gode hardvokser man kan legge på selv uten videre komplikasjoner.

 

En kan jo legge på disse selv, men stort sett så blir ikke disse produktene solgt til privatpersoner, og krever som regel maskinell påføring. Det produktet jeg har sett så langt som er greit nok for "mannen i gata" er Fireglaze, i mine øyne kommer dette nærme nok, men noen lakkforsegling vil jeg ikke kalle det. Selv om det er et supert produkt med fin glans og varighet.

 

Et kjennetegn på lakkforseglinger er at dem bør inneholde teflon (eller PTFE som det heter på fagspråket) og polymerer.

 

Forskjellen på 1000 og 5000 krs behandlinger ligger stort sett i hva produktet koster bedriften i innkjøp, arbeid som kreves, etterbehandlinger og garanti. Et produkt med lang garanti og uten etterbehandlinger vil naturlig nok koste noe mer, mens en billigere type kanskje krever etterbehandling hver X måned. Men som med alt annet, man får hva man betaler for.

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Jeg har Ditec på min Volvo v70. torsdag skal den inn til etterbehandling for andre gang

 

Hovedgrunnen til at jeg gikk for Ditec, er at jeg har kroniske smerter i skuldrene.

 

 

Polering er da uaktuelt å utføre selv, nå kan jeg avfette bilen uten at polering forsvinner

Endret av Fumle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...