Gå til innhold

Objektiv til 350D (ja, igjen)


Anbefalte innlegg

Det er ikke bare lysstyrke som er fordelen med normalobjektiv. Mitt forslag er ikke så veldig lyssterkt, men et er kompakt og skarpt. Det viktigste er det pedagogiske elementet. Man beveger seg mer, og da finner man ofte en bedre vinkel enn ut av bilvinduet. Latskap er ofte den største feilen i et bilde. Jeg har problemer med å forstå behovet for slr hvis alle bildene man tar er tatt som om det var snapshots. Sittende i en solstol er det sjelden man får en spennende vinkel på bildene.

De fleste bilder blir best på normalbrennviddene. Det er fordi det gir mest avslappet og naturlig perspektiv. Vidvinkel forvrenger bildet, og kan ikke oppfattes som naturlig. Tele komprimerer bildet, og det kan ofte skape en klaustrofobisk effekt. Derfor er det viktigt å beherske normalen tidlig i karrieren. Hvis man ikke gjør det, er faren stor for at man stagnerer hurtig kunstnerisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kom aldri noen skikkelig konklusjon. Kigulus forslag til alternativ normalzoom er godt, men det blir ikke mye penger til overs til en telezoom, som jeg forstår du ønsker deg. Jeg ville kanskje satset på den normalzoomen først, og så lagt til en tusenlapp på budsjettet (opp til 11000) for å få meg en brukbar telezoom (70-300 eller noe slik). Da dekker du til sammen brennviddene 17-300mm, og det er omtrent det samme som 18x zoom i kompaktkameraverdenen. Da har du en zoom som gir deg skarpe, gode bilder til hverdags, og en zoom som gir deg muligheten til å komme nær innpå ting som er langt borte.

Lenke til kommentar

Du ville gjerne ha linker, så her er de:

 

Sigma 17-70 f/2.8-4.5

 

Denne vil dekke alle dine behov for "walkaround-objektiv". Den er i forhold til prisen både lyssterk og skarp og jeg tror absolutt du vil bli fornøyd med denne.

 

Sigma 70-300 f/4.5-5.6

 

Et objektiv som dette er det du må gå for i tele-enden for å ikke sprenge budsjettet ditt for mye. Ikke forvent at du kan ta skarpe bilder i skumringen/kvelden eller dårlige opplyste haller, det er den for lite lyssterk til. I godt lyst vil denne dekke alle dine behov for tele, om du ikke skal ta bilder av små fugler og liknende.

 

Sigma 30mm f/1.4

 

Dette objektivet ble foreslått som et alternativ til Sigma 17-70. Man kan ikke zoome med den, men den er nok overlegen på alle andre områder. Om du skal ta mye bilder i dårlig lys eller vil leke deg med dybdeskarphet er dette objektivet du bør gå for.

 

Edit: Rettet noen leifer

Endret av wiley
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...