Gå til innhold

Rørdimensjoner for tilkobling av oppvaskmaskin


Anbefalte innlegg

Hei,

 

hva er vanlige rørdimensjoner i Norge, og hvordan finner man ut hva som er hvilke dimensjoner?

 

Har en del rørdeler liggende:

NS1756 TO M18x1,5 (hunn-hann-kobling)

1/2" PIPEFIX 10 (10mm rør til hunn)

10 NS1756 TO M18x1,5 (10mm rør til hunn)

 

Etter en runde på Google ser jeg at vanlige betegnelser er

1/4"

3/8"

1/2"

3/4"

1"

R15

 

Hvordan kan jeg måle på en rørdel om det er en 3/8" eller en 1/2"? Er det noe med at mm måles på rørdimensjon, mens " måles på gjengene?

 

Jeg trenger en overgang til en oppvaskmaskin. Det kan virke som om jeg trenger en 1" hann for å koble oppvaskmaskinen på, men jeg er litt usikker på hva som skal være i andre enden av overgangen :-)

 

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rørleggeren kun svare på spørsmålene...

 

M18-angivelsen er en standard som ble brukt noen få år på 70-tallet, og er høyst utdatert idag. R15 er en svensk måte å oppgi dimensjoner på, og jeg tror det svarer til 3/8".

 

Ellers ser det ut til at 3/8" og 3/4" er det vanligste å bruke.

 

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar

Rør dimensjon måles på utsiden av et rør. Du bruker et skyvelære til å måle med.

 

Altså, 3/8" sir bare hva diameteren på røret er i tommer (obviosly).

R15 betegner kun at det er rørgjenger med diameteren 15mm.

M18 betegner at det er metriskegjenger med diameteren 18mm.

 

Så for å finne ut hvordan rør du trenger så måler du hullet hvor du skal stikke inn røret.

Lenke til kommentar
Rør dimensjon måles på utsiden av et rør. Du bruker et skyvelære til å måle med.

 

Altså, 3/8" sir bare hva diameteren på røret er i tommer (obviosly).

R15 betegner kun at det er rørgjenger med diameteren 15mm.

M18 betegner at det er metriskegjenger med diameteren 18mm.

 

Så for å finne ut hvordan rør du trenger så måler du hullet hvor du skal stikke inn røret.

6507073[/snapback]

 

Si meg da hvorfor en 1/2" rørgjenge er ca 20mm i diameter mens en 1/2" er 12,7mm? :D

Lenke til kommentar
Si meg da hvorfor en 1/2" rørgjenge er ca 20mm i diameter mens en 1/2" er 12,7mm? :D

6508212[/snapback]

 

Nå er jeg ikke helt med på hva du skal fram til. Bare så det er sagt, det jeg skrev i den andre posten min er basert på hva jeg har lært på skola dette året. Det er godt mulig at rørleggere bruker noe helt spessiele enheter eller noe i den dur til å anngi dimensjoner. Eller så er jeg helt på jordet.

 

 

Uansett, hvis de tomme målene hadde vært gjenger, så hadde det stått mer enn bare 3/8", da skulle det også ha stått gjenger pr. tomme.

M er vanligvis bare en forkortelse for "metric" eller "metrisk". Dermed gikk jeg ut i fra at M18x1,5 var en 18 mm gjenge med stigning på 1,5 (som betyr at for hver omdreining av skruen så beveger den seg 1,5 mm inn eller ut).

 

 

Jeg ser også at jeg har "sovet" litt når jeg leste 1. innlegget til trådstarter.

Hvis man ser på dette: 10 NS1756 TO M18x1,5 (10mm rør til hunn)

Så tolker jeg det slik at det er røret som har en diameter på 10mm. Dermed kan vist ikke M18x1,5 være gjengene, siden det er umulig å ha 18mm gjenger på et 10mm rør.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...