Gå til innhold

Dualboot med Safeguard Easy gir BSOD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en Thinkpad T60 hvor jeg har laget to partisjoner, begge med WinXP pro og Safeguard som krypteringsverktøy.

Begge partisjonene lot seg boote og fungerte fint før jeg installerte Safeguard Easy v4.10 (fra partisjon 1 / C:\). Etter installasjon får jeg derimot Bluescreen ved lasting av partisjon 2 (E:\) med følgende melding - like før Windows skal loade påloggingsbildet: UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME

Etter dette restarter pcen seg. Med andre ord; innlogging til Safeguard går problemfritt, samme med første første partisjon med xp. Det er altså kun partisjon 2 jeg sliter med - og den fungerte fint før Safeguard ble installert.

Noen som har vært borti lignende eller har noen gode tips jeg kan teste ut?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp, nærmeste jeg er en løsning er å kjøre chkdsk /r - jeg har imidlertid kjørt Check Disk på partisjon 2 fra windows explorer i partisjon 1. Jeg ser forresten partisjon 2 fra C:\-disken og når alt der, ingen problemer slikt sett.

Hvis jeg booter på en xp-cd og tar opp recovery console og kjører chkdsk /r - vil da begge partisjoner bli sjekket? Hvordan velger jeg eventuelt at checkdisk skal gå på E:\-disken?

Skrevet (endret)

Okay... Nå har jeg Recovery Console oppe og tester "dir d:" - får da feilmelding: "An error occured during directory enumeration".

Prøver jeg så å kjøre chkdsk /r får jeg feilmelding: "The volume appears to contain one or more unrecoverable problems".

Noen idé om hva som må til for å få bootpartisjon 2 opp igjen?

Edit: Problem løst! (håper jeg...)

Fant følgende:

Installing SafeGuard Easy on a PC with Multiple Operating Systems

SafeGuard Easy can be installed on a computer to protect the data on it, even if several operating systems are installed on it in separate partitions. To ensure that the operating systems can also be booted without problems after SafeGuard Easy has been installed, you must carry out a full installation of SafeGuard Easy on one of the operating systems, and install on each of the other operating systems what is known as the "runtime system".

You run the Runtime System MSI package, Runtime.msi, from the \RUNTIME folder on the CD. A runtime system also installs SGECRYPT, the program for toggling floppy disk drive and device encryption.

Follow these steps:

Select a Windows installation as the primary installation.

Now boot all non-primary Windows installations, in sequence, and install the runtime system on each of them. For each installation, select a different folder.

Finally, boot your primary Windows installation and then install SafeGuard Easy.

After encryption is complete you can then also boot all non-primary Windows installations.

Jeg må altså avinstallere Safeguard, kjøre verktøyet "Runtime.msi" fra Safeguardcden på partisjon 2, og så installere Safeguard på nytt på partisjon 1. Tester dette i morgen. :)

Endret av el_cash
Skrevet

Jepp, det fungerte, men etter installasjon av Safeguard vil ikke skjermkortdriverne la seg laste på en skikkelig måte, noe som medfører krasj og svart skjerm - og dette gjelder kun partisjon 2, fungerer fint på partisjon 1 med nøyaktig samme driver... Lar seg fint starte opp i Safe Mode, så har avinstallert ATI-driveren, og da fungerer normal oppstart. Pussig fenomen, driver å forsker litt videre på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...