Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan en heftig forsterker ødelegge et batteri?


Anbefalte innlegg

Fikk meg en ny forsterker til subben i dag, og skal prøve å forklare problemet.

 

Info: Jeg har to batterier i bilen. Startbatteriet (Fulmen startbatteri) og et Ventilregulert/"forsegla" blybatteri på 135Ah fra Biltema. Biltema-batteriet står bak ved anlegget og kabelen fra startbatteri/dynamo er sikra med sikring i begge ender. (Ryker en av sikringene vil anlegget fremdeles få spenning fra Biltema-batteriet, så lenge ikke sikringene til forsterkerne også ryker).

 

Jeg har voltmeter tilkoblet direkte på biltema-batteriet.

 

Jeg installerte alt, koblet opp og justerte inn og alt fungerte fint. Da jeg skulle teste å "gasse" skikkelig på gikk sikringa på kabelen fra motor-rommet (Jeg gasset på i ca. 5-10 sekunder). Anlegget bak fikk da fremdeles spenning fra biltema-batteriet, men på voltmeteret hadde jeg plutselig bare 9-10 volt. Jeg koblet da vekk hele biltema-batteriet og kjører nå kun med startbatteriet tilkoblet.

 

I dokumentasjonen står det at batteriet er på 135Ah og skal tåle 1350A kontinuerlig i 30 sekunder (2700A i 5 sekunder). SÅ stort strømtrekk kan det umulig ha vært? Med biltema-batteriet frakoblet fungerer anlegget helt perfekt, og jeg kan gasse på så mye jeg vil.

 

Tomgangspenningen (helt uten belastning) på biltema-batteriet er ca. 12,6V. Om jeg belaster batteriet bare littegrann så synker spenningen til ca. 10V. Skal bare en liten lyspære til. Batteriet var så og si fulladet før "uhellet".

 

Hovedspørsmål: Kan det store strømtrekket ha kverka en av cellene i batteriet? Går dette på garanti?

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

slik du beskriver det så kan ikke være annet en feil/svakhet på batteriet... ampen har ingenting å si, muligens feilen i batteriet kom tidligere pga noe større belastning men neppe årsaken til feilen. Garanti sak!, istedenfor en strøm krevende forsterker kunne jo vært noen "par 1000 meter" lamper som forbruker en del strøm også... og feilen "kommet fram" på samme måtte. Ellers har jeg selv hatt en større mengde forsterkere koblet i bilen, alt fra 2 x 12 watt og 2x 1600 ekte watt, og aldri skaddet de 6 år gamle batteriene mine... deltat på DbDrag med de samme og. :)

Lenke til kommentar

Syrevekta går ikke an å sjekke på det batteriet. Tomgangspenninga er ca. 12,6V og ved å belaste det med en 12V lyspære på 60W så synker spenninga til ca. 9V

 

Det ser ut til at jeg kanskje har fått det til å lade nå, så jeg får se i morra hvordan det blir.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte likegodt et Biltema startbatteri. :D Det gamle var alikavel elendig. Batteriet jeg får tilbake på garantien kan jeg kople til en UPS eller noe. :p

 

Med det gamle Fulmen-batteriet gikk spenninga ned til under 10V i de kraftigste bass-slagene. Nå går det sjeldent under 12V, så det var definitivt bedre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Husk at hvis blybatteriet har hatt lavt syrenivå, så er det området som har vært over syrenivået sansynligvis dødt nå. Da hjelper det ikke å fylle opp igjen.

6628380[/snapback]

Spesielt ikke når batteriet er forseglet/tett. :p

Men batteriet var dødt. Leverte det inn og fikk nytt på garanti.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Aldri paralellkoble forskjellige blyakkumulatorer. Dette dreper dem ofte på kortere tid enn normalt. Om det skal brukes to paralelle batteriet bør disse være av samme type og alder.

 

Problemet er at det oppstår lett strømrush mellom batteriene, og disse strømmene kan bli ekstremt høye. Vanlige smeltesikringer er for treige til å reagere på dette. Det eneste som hjelper for å stoppe slikt er en elektronisk strømbegrenser, som man finner i alle batteriladere.

 

Merk også at forseglede og uforseglede batterier skal somoftest ha forskjellige spenninger på fullt oppladet. Et forseglet batteri skal ha 15V, mens et uforseglet skal ha 14.4V.

Lenke til kommentar

Problemet nå er at det nye batteriet har aldri vært brukt. Det har kun stått lagret i en garasje. Har også passet på å vedlikeholdsladet det inni mellom.

 

Har en såkalt vedlikeholdslader som selv finner ut når batteriet er fullt. Den fungerer utmerket på andre batterier. Denne laderen tror nå at batteriet er helt fullt men jeg får fremdeles bare 1-2 volt ved belastning. Ubelastet får jeg rett over 12,8V. :dontgetit:

 

Edit: Det har nå stått på lading i 3 døgn.

Edit2: Med en "vanlig" lader. Nåla for ladestrøm rikker seg ikke. :dontgetit:

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Problemet nå er at det nye batteriet har aldri vært brukt. Det har kun stått lagret i en garasje. Har også passet på å vedlikeholdsladet det inni mellom.

 

Har en såkalt vedlikeholdslader som selv finner ut når batteriet er fullt. Den fungerer utmerket på andre batterier. Denne laderen tror nå at batteriet er helt fullt men jeg får fremdeles bare 1-2 volt ved belastning. Ubelastet får jeg rett over 12,8V.  :dontgetit:

 

Edit: Det har nå stått på lading i 3 døgn.

Edit2: Med en "vanlig" lader. Nåla for ladestrøm rikker seg ikke.  :dontgetit:

8057506[/snapback]

 

husk at det også finnes bilbatteri som faktisk er laget for bilstereo:

f.eks dette: http://www.elutstyr.no/product_info.php?products_id=1193

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...