Gå til innhold

Skal kjøpe tegnebrett. Hvilket? 1000,-


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tegner du mye frihånd? Retusjerer du mye foto av mennesker og organsike former? Lager du mye teksturer til 3D objekter? Sliter du med musesyken og trenger å bruke en annen måte å interface med din PC?

 

Svarer du ja på flere av disse vil du ha stor bruk for en Pen.

 

Driver du mer med layout og multimedia utvikling og design så vil jeg si at man klarer seg mer enn bra nok med Mus.

 

AKIRA

Lenke til kommentar
Jeg har jobbet med Photoshop siden 1995 (den gang Aldus Photostyler mener jeg å huske).

6443754[/snapback]

PhotoStyler og Photoshop var konkurrerende produkter til Aldus ble kjøpt av Adobe, og PhotoStyler forsvant.

 

Grunnen til at alle sverger til Wacom er vel først og fremst fordi alle sverger til Wacom, og da baller det bare på seg.

Nja.. Du er faktisk den eneste jeg har hørt er fornøyd med Trust. Det kan jo være tilfeldighet, eller at du er den eneste som ikke er påvirket av de Wacom-frelste, men... :)

 

Mitt første møte med tegnebrett var et Genius A3 brett med puck. Trenger vel ikke si at det ikke var noe serlig å tegne med, men ellers virket det da flott.

Endret av medi8or
Lenke til kommentar
Nja.. Du er faktisk  den eneste jeg har hørt er fornøyd med Trust. Det kan jo være tilfeldighet, eller at du er den eneste som ikke er påvirket av de Wacom-frelste, men... :)

6444611[/snapback]

Jeg vet ikke jeg? På linkene AKIRA ga til Dyret var det også folk som var fornøyd med Trust. På meg virker det som om alle som disser Trust gjør det uten å ha prøvd det? Faktisk ser det mer ut som at alle (ihvertfall de fleste) som har Trust er fornøyd? Man ser akkurat det samme med mange her som sabler ned kompakter uten selv å ha prøvd det (snakker om de mer avanserte modellene her). Det er en voldsom flokkmentalitet ute og går når det gjelder både PC-utstyr og foto, og det er veldig synd. Egentlig burde jeg ikke bruke Photoshop heller, pga min filosofi med "Small is beautiful". Jeg brukte før også både PhotoStyler, Corel Paint, Canvas, Matisse(?), Fireworks(?) og Painter (før den ble kjøpt og solgt i det uendelige). På den tiden krasjet alle de andre mye mer enn PS, og/eller var mye mer krøkkete å bruke - og nå er jeg så vant til PS at jeg er "fanget".

 

Jeg hører til de få som faktisk har begge deler, både Wacom og Trust, og bruker for tiden utelukkende Trust'en. Det hadde jeg ikke gjort hvis den var dårlig.

Men det var litt problemer med å finne rette drivere til det, som ga trykkfølsomhet i PS/CS2..

Lenke til kommentar

Blitt en gedigen diskusjon om hva som er best av Trust og Vacom nå.. Dog med mange gode innlegg rettet til mitt spørsmål. Takk til de! :)

 

Jeg skal bruke det til enkel redigering, jeg trenger et pålitlig tegnebrett som duger. Ikke som henger etter. Jeg skal gi 1000,-

 

Har noen en god grunn til hvorfor jeg burde velge dette og hvorfor?

Lenke til kommentar

Jeg lytter altid til bjornkn, selv om jeg er en mye bedre fotograf ;)

Det er fordi han ofte foretar andre valg enn den store hop, og det kan ofte lønne seg. Jeg har ikke peiling på tegnebord, men jeg skulle likt å visst hvorfor et Wacom har bedre funksjonalitet enn Trust. Er det mer nøyaktig, eller er det bare den gamle diskusjonen om "fingerfølelse"? Hvis det er det siste, så snakker vi om smak og behag. Det minner litt om situasjonen inne grafisk bransje og musikkbransjen. Det første er opplagt, siden det er beslektet. Yngre mediagrafikere synes InDesign gir mer funksjonalitet enn Quark Express, men de eldre (med makten) har bestemt at Quark skal være markedsstandard.

I musikkbransjen har det vært tilsvarende holdninger til hw og sw fra Digidesign (Pro Tools), og sequenser/hd-programmer fra Steinberg. Mange proffer sverger til f.eks. Steinberg Cubase, selv om Sonar vil gi samme kvalitet og tilsvarende funksjonalitet til en langt mindre pris. Det har i perioder vært like monopolistisk i den bransjen også. Da vi startet vårt studio, var kombinasjonen Cakewalk og Yamaha DSP-factory et uvanlig valg i proffe studioer. I dag er naturligvis situasjonen ikke like s/h i den bransjen, men i grafisk og fotografisk bransje ser slike tendenser ut til å holde stand.

 

Edit: Det er forresten kjekt at slike informasjoner som yrkestilhørighet med emne kommer frem. Det er altid greit å vite hvilket nivå den som skriver befinner seg på. Fanboy ville jeg ikke kalle en proff, selv om mange proffer er litt for konservative av og til.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Blitt en gedigen diskusjon om hva som er best av Trust og Vacom nå..  Dog med mange gode innlegg rettet til mitt spørsmål. Takk til de! :)

 

Jeg skal bruke det til enkel redigering, jeg trenger et pålitlig tegnebrett som duger. Ikke som henger etter. Jeg skal gi 1000,-

 

Har noen en god grunn til hvorfor jeg burde velge dette og hvorfor?

6445081[/snapback]

*kremt* :p
Lenke til kommentar
Har noen en god grunn til hvorfor jeg burde velge dette og hvorfor?

6445081[/snapback]

Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt en Wacom A5. Ikke fordi Trust er dårlig, men fordi den er ganske mye større (og sannsynligvis for stor for mange?).

Men siden du har budsjett på kr 1000 er jeg usikker, fordi Wacom A5 koster 2k. Da må du velge mellom A4, som er stort, eller A6, som er ganske lite, Brett et A4 ark dobbelt to ganger og prøv å tegne på det. Eller ta et A3-ark og brett det ut over pulten og se om du har plass..

A6 er ikke store flaten hvis du skal bruke den til å "male" med, med lange, elegante penselstrøk. Men hvis du skal bruke den til å småpirke innimellom detaljer på masker el.l. vil den sikkert være stor nok?

Har du absolutt grense på budsjettet tror jeg jeg ville kjøpt Wacom A6..

Lenke til kommentar

1000,- er maksgrense ja.. Størrelse har lite å si, men hvis jeg bel spurt om jeg ville hatt A6 eller A4 brett så hadde jeg valgt A4... Liker å ha litt plass og ikke "å, søren.. der var kanten allerede ja.." :p

 

Så helst A4. Er ikke for stort. Er TRUST noe å stole på? ( :tease: )

- Er jo 2 års garanti? :innocent:

Lenke til kommentar

Det tror jeg du allerede har fått svar på. Enten får du stole på bjornkn, eller får du stole på de andre. De to mest proffe deltakerene er uenige om Trust er godt nok, så da er ballen tilbake hos deg. Vi andre har nok på langt nær samme grunnlag for å uttale oss som de to har.

Lenke til kommentar

Nei det er ikke noe lett valg..

Bare så det er sagt så gir ikke jeg noen garanti på 2 år, hverken for Trust eller Wacom ;) Jeg kan bare si at jeg er fornøyd med begge, og at jeg foretrekker pennen til Trust pgs størrelse og tynfe, selv om den er litt mer "slaskete".

 

Jeg er ikke sikker på om du fikk med deg hvordan relativ modus virker?

Det er akkurat som med en mus, med at du kan dra deg bortover flere ganger fra/til samme steder på brettet. Når du løfter pennen blir pekeren sittende igjen på skjermen, og når du starter på neste "strøk" fortsetter den der den slapp. Med denne metoden blir brettet irealiteten mye større enn størrelsen skulle tilsi.

I absolutt modus er hvert punkt på skjermen tilsvarende et punkt på brettet (litt avhengig av programmet du bruker kanskje?), og da blir det fort lite med A6 (eller A5). Da blir det vel egentlig fort lite med A4 også.. ?

Lenke til kommentar
Du går ikke mot hele folkemengden, men når bjornkn og andre proffer mener at det er like greit med relativ modus, så ville i alle fall jeg spart plass på skrivebordet.

6447136[/snapback]

Plassen har, for meg, som sagt, ikke noe å si..
Lenke til kommentar

Relativ modus har du på begge (alle?).

Jeg har brukt absolutt modus veldig lite.

I praksis bruker jeg egentlig bare en liten del av Trust-brettet av gangen, fordi å bevege seg over hele brettet krever ganske store armbevegelser. For "korrekt" frihåndstegning er det å bevege hele armen som gjelder, men for småpirk i PS er det litt andre "regler". På pluss-siden kanjeg jo bruke hvilket hjørne jeg vil på brettet, etter som hva som passer best i situasjonen. Jeg jobber konstant med venstre hånd på tastaturet for å bruke snarveier, og med brettet mellom meg og tastauret blir det fort litt trangt...

 

Om folkemengden er imot Trust vet jeg ikke, men det virker som om motstanderne ikke har eller har hatt Trust selv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...