Gå til innhold

Teori: Inngår uoppmerksomhetstid i reaksjonstiden?


oro2

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg lurer på om uoppmerksomhetstiden inngår i reaksjonetiden.

Jeg tror teoriboken (s 23) og fasiten på zensor.no ikke er helt enig her.

 

På spørsmålet:

"Hvilket av alternativene dekker best uttrykket trafikal reaksjonstid?"

er svaret

"Tiden som går fra jeg ser situasjonen til jeg påbegynner handling. "

eller

"Tiden som går fra jeg har mulighet til å oppdage situasjonen og til jeg påbegynner handling. "

?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du får neppe så diffuse spørsmål på den ordentlige prøven, men det må være det siste.

6444917[/snapback]

Jeg fikk i hvert fall noen spørsmål av denne typen da jeg tok lappen. Svært mange av spørsmålene på teoriprøvene sier ingenting om hvor godt kvalifisert man er til å få førerkort, men mer om hvor flink man er til å pugge formuleringer og tabeller fra boken. Noen spørsmål forutsetter også at man har lest ting som det ikke står noe om i boken i det hele tatt..

Jeg lurte på dette fordi jeg hadde tenkt å gi beskjed til zensor.no. Ettersom det er en betalingstjeneste syns jeg man kan kreve at fasiten er korrekt.

Lenke til kommentar

Jeg så ihvertfall ingen spørsmål på teoriprøven som det er mulig å kverulere så mye på som dette. Hva ligger i "ser", og hva ligger i "har mulighet til å oppdage"? Man ser jo egentlig noe så lenge det er i synsfeltet, men det er ikke sikkert hjernen reagerer på det likevel, selv om ikke man er uoppmerksom. Det kan f.eks. skyldes mindre erfaring. Hvis ikke man oppdager at bilen foran har begynt å bremse før man krasjer i den, har man da kort reaksjonstid? Hvilken interesse har i såfall det tallet? Man kan jo ikke bruke det til å angi hvor mange sekunder bak en bil man bør ligge.

 

Man kan også høre ting, og dermed reagere før man ser den (f.eks. redusere hastighet når man hører sirener). Og har man mulighet til å oppdage noe som ikke kan høres, og man ikke har det i synsfeltet? Hadde de sagt tiden fra man *burde* ha oppdaget situasjonen, til man reagerer, hadde det gitt mye mer mening, men målet her, som i så mange andre nett-tester, er jo selvfølgelig at det er retorikken som skal gjøre spørsmålet vanskelig, ikke selve problemet.

 

Dette spørsmålet var omtrent like dårlig som et annet jeg fikk på Zensor.no: Hvor fort har man lov til å kjøre på motorsykkel? 1: 80 km/t, 2: 90 km/t, 3: ingen begrensning.

 

Det var de eneste alternativene. 1 og 2 er jo opplagt feil, så jeg valgte 3, men de mente det var 2. Jeg hadde i det hele tatt veldig liten nytte av zensor.no, den var mest til frustrasjon.

Endret av HeltNils
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...